BIGtruck Reportage

Stille duurzame Elfstedentocht met Renault Trucks

BIGtruck Reportage

Headerblok overlay desktop

BIGtruck Reportage

Headerblok overlay mobile

De Friese Elfstedentocht is een schaatstocht over ruim 220 kilometer langs de elf Friese steden. Wegens gebrek aan ijs deden we deze tocht over de weg, en aangezien het met al die stops eigenlijk een distributieroute is namen we daarvoor een distributietruck, namelijk een Renault Trucks D ZE elektrische 16 tonner. Helemaal elektrisch, en daardoor werd het een stille en duurzame rit langs de elf steden!

Renault Trucks levert de D ZE elektrische trucks met verschillende accupakketten waardoor een actieradius tot 350 kilometer mogelijk is. Onze Renault Trucks D ZE is voorzien van een wat kleiner accupakket, waardoor er meer laadvermogen overblijft. De totale route zoals wij die rijden is dik 240 kilometer en dat zou volgens Renault Trucks prima haalbaar moeten zijn. De truck werd door Renault Trucks dealer LVS in Leeuwarden volledig opgeladen voor de Elfstedentocht en vol goede moed trekken we de stekker er uit en rijden we de truck naar buiten.

Regenereren

We verlaten Leeuwarden en rijden naar de tweede stad op de route, Sneek. Onderweg legt Erik Lenssen van Renault Trucks de techniek uit. In tegenstelling tot de, technisch identieke Zweedse broertjes van de Renault heeft deze namelijk een stengel voor de retarder. Dat is natuurlijk geen echte retarder met olie, maar eerder een Telmarem. Als je met die handel, links aan het stuurwiel afremt dan draai je eigenlijk de werking van de elektromotor om. Daardoor remt de truck sterk af, en wordt die energie omgezet in stroom. Door dat wat mee te spelen zien we inderdaad de accumeter oplopen. Eigenlijk is het rijden met zo’n elektrische truck dan ook wat anders dan met een diesel. In plaats van uitrollen loont het om wat langer door te rijden voor een stoplicht, om dan relatief fors te remmen. Dat hoeft niet beslist, maar het levert wel extra stroom op!

Heerlijk stil

Na een foto- en video stop bij de Waterpoort rijden we naar IJlst, om daarna koers te zetten naar Sloten en Stavoren. Eerlijk gezegd was ik best sceptisch over elektrisch rijden, maar dit went echt heel hard. Het is heerlijk stil, het vibreert en rammelt niet en het rijdt lekker vlot door. Met 185 kW aan boord (250 Pk) is het gewoon een rappe distributietruck die behoorlijk snel optrekt. Dat moet je natuurlijk niet overdrijven, want dan verbruikt de truck meer stroom dan nodig. Wel is het heel prettig dat het kan als het even nodig is. Na de beide prachtige havenstadjes Stavoren en Hindeloopen rijden we naar Workum. Minder bekend misschien, maar ook dat is een prachtig stadje. Vervolgens gaan we via Bolsward, Harlingen en Franeker naar het noorden. Hier begint in de Elfstedentocht op schaatsen de ‘hel van het noorden’ maar daar hebben wij geen last van. De Renault brengt ons uiterst comfortabel naar Dokkum, waar we de binnenstad doorkruisen voor de foto’s en video opnames.

Elfstedenkruisje

Als we Dokkum uit rijden wordt het al donker en we besluiten Bartlehiem dan ook over te slaan. Dat is tenslotte geen stad, maar een kruispunt in de route en aangezien daar in donker niks te zien of te filmen is rijden we naar de finish aan de Bonkefeart bij Leeuwarden. De accumeter geeft vlak na Dokkum aan dat er nog 21% aan stroom aanwezig is en dat moet dus lukken. Aan de Bonkefeart helaas geen juichende menigte en dweilorkesten maar wel ons camerateam van RTL Transportwereld. Van Erik Lenssen krijg ik zelfs een ‘echt’ Elfstedenkruisje met een Renault Trucks logo en kan ik de woorden ‘het is volbracht’ uitspreken. En eerlijk? Ik was best sceptisch of we het zouden halen maar de truck heeft mij overtuigd. Als ik distributiechauffeur zou zijn dan zou ik beslist geen nee zeggen tegen zo’n elektrische Renault Trucks D ZE.

Iep van der Meer

Ontvang het laatste nieuws van BIGtruck in je mail!

Volgende pagina