BIGtruck Reportage

Outback DAF's

BIGtruck Reportage

Headerblok overlay desktop

BIGtruck Reportage

Headerblok overlay mobile

Ons eigen Nederlandse DAF exporteert trucks over de hele wereld, en zelfs in Australië kom je DAF trucks tegen. Dat is niks nieuws, want al in de jaren 80 werden de eerste DAF’s geëxporteerd naar dat land. Meestal gaat het om 6x4 trekkers met een stevige bullbar, een aangepast luchtfilter en extra zware vering. Onlangs kregen we een tip dat er twee van die Australische DAF trucks bij Noah’s Cabinterior stonden, en dat was een mooie reden om de stoere Australische 3600 van Hamer weer uit de stalling te halen, om zo unieke foto’s te kunnen maken van drie Australische DAF trucks op Nederlandse bodem.

In juni 2014 reden we met de DAF 3600 van Hamer uit Apeldoorn voor een rij-impressie, ruim acht jaar geleden dus, en tijd voor een hernieuwde kennismaking met deze stoere DAF. Nadat de truck uit de mottenballen gehaald is werden er bij FBS Bedrijfswagenservice eerst nieuwe accu’s op gezet, maar ook de dynamo bleek aan vervanging toe te zijn. Het wordt allemaal vlot geregeld, en nadat we het stof eraf gewassen hebben ga ik op weg naar Noah’s Cabinterior in Nijmegen. Eigenaar Twan Peters had contact gelegd en foto’s gestuurd van nog twee Australiërs, en wat is er dan leuker om in stijl voor te komen rijden. Dat rijden is trouwens best weer even wennen, want rechts gestuurd en dus links geschakeld rijden is even wat anders dan de gemiddelde automaat. Gelukkig is het net als fietsen, want schakelen verleer je niet zo snel. Wat wel helpt is dat deze DAF voorzien is van een ZF bak, dus het double-clutchen kan achterwege blijven.

Rauwe diamant

De truck van Hamer is na zijn komst naar Nederland onder handen genomen, en doordat hij bijzonder gaaf was bleek een verse laklaag genoeg om hem er mooi bij te zetten. Het contrast met de DAF 3600 van Twan is dan ook groot. Deze truck komt zo uit de Australische wildernis, en er is sindsdien ook niks meer aan gedaan. Dat is wat merkwaardig voor iemand die wekelijks trucks aflevert die tot in de puntjes zijn afgewerkt, want uit zijn de werkplaats in Nijmegen komen echt pareltjes. Twan: ,,Dit is een ruwe diamant, en ik vind het eigenlijk wel heel apart om hem zo te laten. Op truckshows waar ik kom loopt iedereen het glimmende spul voorbij om naar deze DAF te kijken, dat is altijd wel grappig. De truck heeft echt geleden in zijn tijd in Australië, en dat zie je er ook aan af. Ik kocht de auto nadat hij al tien jaar stil had gestaan in Australië van een oude man. Na de nodige telefoontjes had ik alles geregeld en toen heb ik het geld overgemaakt. Dat was best een gokje, maar een maand of twee later kon ik de truck afhalen in de haven van Amsterdam’’.

Cummins diesel

De DAF 3600 heeft ergens in zijn zware leven een motor transplantatie gehad, want onder de cabine staat een Cummins, met daarachter een Fullerbak. De achterassen zijn van Hendrikson en in de cabine is een typeplaatje wat aangeeft dat de truck door Western Star geassembleerd is in Australië. Twan: ,,De motor loopt als een zonnetje en technisch is hij helemaal super. Ik vind het vooral een ruig ding, en dat heeft wel wat’’. Ooit stond deze DAF in een Australisch magazine, en op die foto’s is onder meer te zien dat er achter de cabine nog een derde, ronde brandstoftank was gemonteerd. Dat duidt wel op echt lange afstand werk. ,,Grappig is ook de naam die voor op het dak stond, namelijk ‘Princess Erica’. Laat dat nou toevallig ook de naam van mij vrouw zijn!’’.

DAF liefhebber

Twan blijkt een echte DAF man te zijn, want naast de Australiër heeft hij nog een 3300 die hij ooit in Portugal kocht. Later werd daar een Space Cab dak op gemonteerd, en ook werd er een luchtgeveerde achteras onder gezet. Verder is er nog een 3600 Space Cab en staan er twee losse cabines op voorraad met heel wat losse onderdelen. ,,Ik heb ooit bij een Portugese dealer een hele lading oude onderdelen en interieurdelen opgekocht. Het specialisme van Noah’s Cabinterior is het verfraaien van truckinterieurs, en daarmee heeft Twan Europese bekendheid gekregen. Ook zijn specialisme in klassieke DAF’s en onderdelen daarvoor is erg bekend, en zo kwam ook de Ierse, Australische DAF in zijn werkplaats.

Ruikt zelfs als nieuw

De oranje DAF 3300 is ook een voormalige Australiër, die door iemand naar Europa gehaald is. De huidige eigenaar, Stephen Ferriter is een Ierse DAF Dealer.Hij liet de truck restaureren waarbij de cabine in de zo kenmerkende originele DAF oranje kleur werd gespoten. Met die fraaie grote zonneklep ziet dat er heel strak uit. Het interieur werd door Noah Cabinteriors volledig aangepakt en het resultaat is als nieuw. Twan: ,,We hebben zelf kunstleer in de originele kleur laten maken en ook alle bekledingsstoffen zijn vrijwel dezelfde als vroeger. De hemel was nog heel, maar heel erg vies maar die hebben we grondig kunnen reinigen’’. Het resultaat is echt prachtig, en het ruikt zelfs nieuw in de oude DAF. Verder heeft de Ierse eigenaar de originaliteit helaas wat geweld aangedaan door veel te moderne spiegels te monteren. Ook werden de kenmerkende ronde brandstoftanks vervangen door nieuwe exemplaren van DAF. Helaas werden ook de ‘kikkervelgen’ vervangen door moderne exemplaren waardoor het unieke Australische karakter verdwenen is. Overigens was dit nooit een echte ‘outback’ truck. De auto reed voor een kwekerij, waarschijnlijk met een kipper oplegger.

Paccar

De drie trucks in dit verhaal zijn van ver voordat Paccar zich bemoeide met DAF, maar sinds die overname door de Amerikanen vullen de DAF trucks de Amerikaanse Kenworth trucks aan in Australië. De KW modellen zijn voor het zwaarste, Road Train werk, terwijl de DAF’s ingezet worden voor met name B-Doubles en alle lichtere toepassingen zoals distributie. Sinds 2018 worden er ook DAF trucks geassembleerd in de Paccar fabriek in Bayswater.

Iep van der Meer

Vorige pagina

Ontvang het laatste nieuws van BIGtruck in je mail!