BIGtruck Reportage
Headerblok Responsive
BIGtruck Zwaar transport
Superjacht op transport
BIGtruck Zwaar transport
Superjacht op transport
Eerder dit jaar had kraanbedrijf en zwaar transport specialist Nederhoff uit Gouda een mooie, fotogenieke klus. In Meppel moest een nieuw superjacht van 32 meter lang van de ene naar de andere bouwlocatie vervoerd worden. Na voltooiing moest het vervolgens nog naar de Meppelse haven gebracht worden.
Voor Nederhoff een leuke klus, waarvoor ze zeker de juiste equipment beschikbaar hebben. Het bedrijf staat natuurlijk bekend om zijn mobiele kranen, maar voor een transport zoals dit is het bedrijf ook goed geëquipeerd. Het jacht in kwestie, de Lady Fleur, heeft een totaalgewicht van 160 ton. Dat zijn natuurlijk net de lekkere klusjes voor zo’n bedrijf. “In eerste instantie werd het casco, zeg maar de ruwbouw, al vervoerd om in een andere bedrijfshal van Holterman in Meppel te worden afgebouwd. Daar komen dan de mooie laklagen erop, de spreekwoordelijke gouden kranen, enz.”, zegt chauffeur Wilfred Ravestein met een glimlach.
Scania 144 werd Arocs 4163
Om de ritten uit te voeren zette Nederhoff naast chauffeur Wilfred ook zijn collega Donovan van Doorn in. Wilfred rijdt al zeker 19 jaar voor Nederhoff en is gepokt en gemazeld in het zware transport. Dat maakt hem ook deskundig op het gebied van rollers, diepladers, aslijnen en SPMT’s. Na jaren op een Scania 144, kwam Wilfred in aanmerking voor een Arocs zwaar transporttrekker van Mercedes. “Het topmodel met de turbokoppeling en dik 630 pk. Maar”, zo zegt hij, “daar gaat het eigenlijk niet om. Het gaat niet om de pk’s, maar om wat je volgens kenteken en ontheffing mag trekken. Deze Mercedes komt aan de 325 ton en dat is veel meer dan wat we tot nu toe hadden. In eerste instantie trok de Arocs een viertal modulaire voertuigen van Scheuerle van het type Intercombi, in totaal zestien aslijnen. Inmiddels rijdt Wilfred met een vier modules van Faymonville, in totaal zestien aslijnen. “Maar voor de Lady Fleur gebruikten we de dertien aslijnen.” Wilfred legt uit dat met een truck met zo’n hoog GCW het verlenen van de vergunning voor het transport makkelijker verloopt. “Maar ook het transport zelf natuurlijk. Waar je vroeger nog een tweede trekker in moest zetten in het geval van een hoog treingewicht, spaar je die nu uit.”
Best zwaar
Met in eerste instantie een casco van honderd ton, en bij een tweede korte rit bijna het dubbele daarvan, is het gewicht van de Lady Fleur volgens Wilfred nog altijd geen probleem voor zijn span. “Helemaal afgebouwd is het jacht natuurlijk veel zwaarder. Denk alleen al even aan de beide zestien liter Volvo Penta motoren die elk goed zijn voor 750 pk en die de kapitein van Lady Fleur inzet om een beetje op te schieten. Motoren die wij wel kennen uit de sterkste trucks van dit Zweedse merk!” We hebben de routes goed uitgestippeld en daarbij hebben we het wel eens moeilijker gehad dan deze keer. Op een enkele lantaarnpaal na, hebben we weinig hindernissen ondervonden. De Lady Fleur ligt intussen in het water.”
Begeleiding
De begeleiding van de transporten was in handen van Pax Groep, in de persoon van Sjouke Douwe Meijer. Hij is een van de eerste begeleiders van Nederland. “Transportbegeleiding werd in Nederland in 1993 verplicht. Ik zat met vijf anderen in het eerste klasje van begeleiders dat met dit nieuwe vak in de praktijk aan de slag ging. De eerste rit ging over de Afsluitdijk, dat weet ik nog best!”, zegt Sjouke Douwe met een grote glimlach. “Eerst mochten we alleen op snelwegen rijden en pas vanaf 2000 ook op provinciale wegen, zonder politie-agent. In het geval van dit jacht doe je eerst een verkenning van de route en maakt Nederhoff de ontheffing in orde”, zegt Sjouke Douwe Meijer die als enige begeleider werkzaam is bij de PAX-Groep. “Begeleiden kan niet zonder samenwerking”, is zijn overtuiging.
'Beest van een auto'
De Mercedes Arocs 4163 zwaar transport trekker is bij tal van bedrijven zoals Nederhoff in gebruik. Deze Mercedes trucks staan bol van de moderne techniek. Wilfred concludeerde na vele tevreden jaren op een Scania V8: “Dit is een beest van een auto!”
Daarbij springt de Turbo retarder Koppeling eruit. Een Turbo Retarder Koppeling werkt veel simpeler. Het is een extra koppeling vòòr de versnellingsbak die is geïntegreerd in de primaire retarder. De koppeling vult zich met olie bij wegrijden en wanneer de toerenverschillen tussen pompwiel en turbinewiel afnemen, schakelt de TRK weer uit en loopt de olie eruit. De chauffeur merkt niks. Alleen dat er gewoon doorgeschakeld wordt, nu met behulp van de droge plaatkoppeling. De bak is een Powershift (G 280-16) met zestien gangen, die eerlijk gezegd nog onopvallender schakelt dan zijn twaalfgangs broertje uit de 'normale' Actros. Met de TRK kan ook geremd worden en dit helpt dus bij het rustig aan komen rijden op een rotonde of een rood verkeerslicht. Tot slot is er nog de functie hydromove, voor langzame, gecontroleerde afdalingen bij een hoog totaalgewicht. BIGtruck reed drie jaar geleden een fabrieksdemo op een treingewicht van honderd ton. Kik hier voor dat verhaal!
Kader Grijs/Zwart/Rood
Satatium voloration pos volorem aut inuscip santur sa endignis etus, coruptatia aut fugiatis aut occullu ptatem que num exped quia volorerestia nectem a sequia et autatis. Nostiam es egi aleris noxim me vernica vividi menius in etiquam. Nostiam es egi aleris noxim me vernica patquodiu in simissoliis etiquam. Satatium voloration pos volorem aut inuscip santur sa endignis etus, coruptatia aut fugiatis.