BIGtruck Reportage

Een tevreden man

BIGtruck Reportage

Een tevreden man

Anderhalf uur na de afgesproken tijd doemt de MAN van chauffeur Henk Schrijver (52) eindelijk op uit de regen. Gisteren raasde storm Corrie over het land en dwong containerterminals hun poorten te sluiten. Vandaag is het daarom een chaos, nog meer dan anders.

“Er is geen pijl op te trekken,” zo vat Henk de situatie eenvoudig samen. De chauffeur van Bruinsma Trucking & Chartering kijkt er niet van op. Het is al tijden extreem druk in het containervervoer. Door de coronacrisis raakte de wereldwijde balans verstoord. Schepen komen te laat en er is een tekort aan lege containers. “Tegenwoordig moeten lege containers terug op dezelfde dag, anders kost het geld. De inlevertijden worden steeds korter,” aldus Henk. Het verhoogt de werkdruk nog verder, alsof het nog niet druk genoeg was. Terwijl de regen tegen de ruiten slaat, verschijnt in de voorruit een enorme file. Verkeer uit alle richtingen staat stil voor de Van Brienenoordbrug. We staan muurvast. Tegelijkertijd is Henk via de telefoon in discussie met zijn zoon, die het niet ziet zitten om voor één lesuur naar school te gaan. Wie verwacht dat Henk in deze situatie zijn tanden in zijn stuur zet van de stress, heeft het mis. Henk geeft geen kik. “De coronatijd is weer voorbij,” zo stelt hij nuchter vast. “Het was zo lekker rustig op de weg.”

Geen ochtendmens

Vandaag moet Henk een container met douchepanelen naar Harderwijk brengen. Hij houdt van afwisselende bestemmingen. “Ik vind alles leuk, zolang het de Randstad maar uit is,” lacht Henk. “In de Randstad is het alleen maar stress en paniek. Laatst was ik boven Zwolle. Daar is veel meer ruimte. De mensen zijn veel vriendelijker.” Verre buitenlandritten maakt Henk echter niet. Hoogstens het Ruhrgebied of België. “Een paar uurtjes over de grens vind ik ver zat.” Toch overnacht Henk gemiddeld twee nachten per week in zijn wagen. De ruime GX-cabine van de MAN is hierbij geen straf. “Vanochtend ben ik vroeg begonnen. Normaal begin ik rond een uur of zes,” legt Henk uit. “Ik ben meer een avondmens. Als ik ‘s ochtends ergens vroeg moet zijn, dan rijd ik er liever de avond ervoor heen. Bij Bruinsma kun je gewoon kiezen wat je wil.”

Vakjes en richels

Pas na een uur rijden we de Van Brienenoordbrug over. De 470 paarden van de MAN moeten flink trekken aan de container van 25 ton. Wind en regen geselen de cabine. In de cabine is het gelukkig lekker warm. Henk vertelt: “De isolatie van deze MAN is echt top. In mijn vorige auto, een Volvo van 7 jaar oud, had ik altijd koude voeten. De MAN heeft ook veel minder last van windgeruis.” Henk roemt de afwerking van zijn nieuwe wagen. “Het dashboard is van dezelfde kwaliteit als van Volkswagen of Audi. De bediening is erg logisch, de stoelen zijn goed en er is veel opbergruimte. Overal zijn vakjes en richeltjes voor spullen. Alleen het matras is wat dun, maar daar heb ik een topper op gelegd.” Ook in deze storm ligt de MAN als een blok op de weg. Terwijl hij het volume van de radio omhoog gooit, lacht hij: “De standaard geluidsinstallatie is ook top.”

Automatisch schuiven

In de stromende regen arriveren we in Harderwijk. We moeten even wachten op een andere truck, maar al snel staat de container tegen het dok. Lossen hoeft Henk niet, dus hij blijft lekker in de warme cabine zitten. “Meestal kijk ik wat op mijn telefoon. Soms doe ik even een dutje. Hopelijk zijn ze snel klaar.” Helaas blijven we ook hier niet verstoken van vertraging: pas twee uur later kunnen we op pad. Met een lege container rijden we terug naar de Maasvlakte. Henk werkt nu ruim twee jaar bij Bruinsma. Het bevalt hem erg goed. “Bruinsma doet zijn eigen planning. Dat is fijn, want dan kunnen ze sneller schakelen. Ze zitten er dichter bovenop.” Henk is ook blij dat hij zijn eigen trailer heeft. Het Broshuis chassis is pas een half jaar oud. “Het in- en uitschuiven gaat automatisch. Ideaal bij dit weer,” stelt Henk.

Overrijder

Onderweg naar Rotterdam wordt het warempel droog. Het is al halverwege de middag als we aankomen op de Maasvlakte. Bij het containerdepot is het ook druk. We moeten onze container helemaal achterin inleveren. Het is nog even zoeken naar de juiste plaats. Gelukkig duurt het niet lang voordat er een reachstacker opduikt. Met gemak pikt hij de lege container van het chassis en verdwijnt ermee achter een andere stapel containers. Henk rijdt naar de naastgelegen RWG-terminal om een volle container op te pikken. Na een uurtje verlaten we de terminal met een 40-voet container met 9 ton lading. “Dit is een overrijder.” legt Henk uit. “Dat doen we regelmatig. Deze moet naar de Stena terminal.” Het is slechts een kort ritje. “Containers rijden is geen zwaar werk, maar het zijn wel lange dagen,” zegt Henk. Zijn twee zoons Jack en Colin hebben helemaal niks met vrachtwagens. “Vroeger konden ze nog meerijden, maar tegenwoordig mogen ze nergens meer mee naar binnen.”

Springen en schreeuwen

Bij de Stena-terminal in de Europoort moeten we even zoeken waar de container heen moet. “Ik ben hier al zeker tien jaar niet geweest,” geeft Henk toe als we tussen de geparkeerde trailers naar de kade rijden. Vlak naast een enorm schip staat een reachstacker al op ons te wachten. In een wip is de container van het chassis. Dan belt Nick Bruinsma met de mededeling dat Henk naar huis kan. Het werk zit erop voor vandaag. “Zo gaat het in het containerwerk,” zegt Henk als we terugrijden naar Rotterdam. “Je weet nooit hoe het loopt. Kijk maar naar die storm van gisteren. Soms zit het mee, soms zit het tegen. Dat kan soms op je zenuwen werken. Je moet er wel tegen kunnen.” Gelukkig maakt Henk zich niet druk. Een tevreden chauffeur in zijn nieuwe MAN. “Ach,” zucht hij. “Je kunt wel gaan springen en gaan schreeuwen, maar uiteindelijk sta je toch stil bij de Brienenoord.”

Tekst, foto's & video: Maarten van der Westen

Ontvang het laatste nieuws van BIGtruck in je mail!