BIGtruck Showtruck
De trots van de familie
BIGtruck Showtruck
De trots van de familie
Op een grauwe zaterdag reist BIGtruck af naar het pittoreske West-Friese Abbekerk, waar de familie Dam woont. Het is een echte chauffeurs familie, waarvan nu de vierde generatie in de persoon van Destin Dam al achter het stuur zit. Bij aankomst staat de truck nog op de wasplaats, om smetteloos voor de lens te verschijnen.
In 1942 richtte Tamis Dam het transportbedrijf op, en werd de focus gelegd op het vervoer van vee. Zijn zoon Jan dam is daarmee verder gegaan. Uiteindelijk nam diens zoon, Jan Pieter Dam het bedrijf over. Het transport bleef in al die tijd gericht op veetransport, met op het hoogtepunt 4 trucks in de firma.
Regelgeving
De nu 21 jarige Destin Dam is de vierde generatie die met de vrachtwagen is gaan rijden bij het familiebedrijf. Toen hij op zijn 18e zijn rijbewijzen gehaald had, begon hij met rijden op een DAF XF95 met aanhangwagen in het veetransport. Supertrots als hij was, viel de strenge regelgeving en soms ook de werkwijze die soms tegen het onmogelijke aan zat, hem tegen en was de lol er toch snel vanaf. Destin besloot daarom voor derden te gaan rijden. In het begin was dat wel eens lastig, vertelt Destin. ''Ik had nog nooit een pallet of pompwagen gezien''. Na verloop van tijd had hij het toch goed naar zijn zin. Ook vader Jan Pieter besloot onlangs te stoppen met het veetransport vanwege de strenge regelgeving, en de zeer hoge boetebedragen. Hij rijdt momenteel voornamelijk met een koeltrailer, veelal groente en fruit, of met een dubbeldeks trailer voor Action. Zijn keuze viel daarbij op een jong gebruikte donkerrode Scania NGS R450 4x2, die met de witte biezen in de huisstijl gemaakt is.
Droom
De droom van Destin was om eens een mooi aangeklede Scania V8 te rijden, en nu was het moment daar. De keuze viel op een Scania NGS R520 4x2 met highline cabine, en luchtvering rondom. Daarbij opteerde hij ook voor de handgeschakelde versnellingsbak. Dat wilde hij graag voor de rijbelevenis, en heb je altijd 100% zelf de controle. Begin november haalde hij de nieuwe truck op bij Scania Zwolle. waar al een deel van de opbouw verzorgd was. De V8 ging rechtstreeks door naar Sjaak Kentie in Schoonhoven, om de opbouw aan het chassis te doen. Om de truck wat lager en wat agressiever te laten ogen, kwam onder de voorbumper een onderlip, op de hoeken twee breedtelampen, werden de koplampen voorzien van booskijkers, en de grille van een bullbar met vier verstralers, en twee talmu daglampen onderin. In de grille zelf werd nog een setje dubbelbranders aangebracht, waar een ‘Super’-badge tussen zit. De zonneklep werd vervangen voor een verlengde variant met twee gele markeringslampen, met daarboven twee Michelin poppen, en een lichtbak met zes verstralers. Een setje Scania-2 serie toplampen sieren de hoeken in plaats van originele, vier lange luchthoorns werden bovenop de slaapcebine geplaatst, en een set rode zwaailampen werd keurig weggewerkt in de dakspoiler. Kentie monteerde onder de dakspoiler aan de achterzijde nog een lichtlat met ronde lampen, ook werd er een slangenrek geplaatst, met idem ronde lampen erin. Het chassis werd strak afgedekt met een traanplaat vlonder. Aan de rechterzijde werd achter de sideskirt een kist ingebouwd, en onder de sideskirts zien we een set lampen latten. Ook valt in de linker side skirt een ronde uitlaat op, zodat de V8 wat lekkerder hoorbaar is. De enige wens die nog open staat voor de toekomst, is een andere achterbumper met extra verlichting. Momenteel is dat nog standaard.
Stoer en sportief
Het geheel werd gespoten door Groen in 't Veld. Als basis werd de truck in een felle rode kleur gespoten, in combinatie met witte striping en biezen in de huisstijl van de familie Dam. De ‘Super’-bagde, Scania tekst bovenin de grille en achterop de cabine, opstaptreden, en dunne biezen in de grille werden mooi strak wit gespoten, wat een mooi stoer en sportief uiterlijk geeft. Om nog een stapje verder te gaan, werden ook de naven wit gespoten. Ook de velgen mochten niet ontbreken, die kregen hetzelfde rood met witte kleuren combo, en de dopjes over de wielmoeren zijn wit. Na het aanbrengen van wat Hollandse en E.U. vlaggetjes was de buitenkant geheel klaar.
De laatste stop om het geheel af te maken, was in Vaassen, waar Truck It Yourself zich ontfermde over het interieur. Als eerste werd de bestuurdersstoel verlaagd voor een fijnere zitpositie. Destin wilde een rustige kleurstelling in het gehele interieur, en koos voor een bruin met crème mix. Hij vertelt: “Mijn vorige truck had veel deens pluche, maar das was ik een beetje op uitgekeken, ik wilde nu een iets rustigere sfeer.” Het merendeel van de kunststof panelen werd crème gespoten, en de bovenzijde van het dashboard bruin. De stoelen, zijwanden, en kastenwand boven de voorruit werden bruin bekleed en gespoten, en het plafond en bovenbed werden bekleed met geknoopt crème leder. Aan de rechterwand bij het bed werd een tv opgehangen, en het audiosysteem kreeg een upgrade. Alle schakelaars, knoppen, trim, en de versnellingspook werden behandeld met een notenhouten look hydrodip. Zelfs het instrumentenpaneel is uit elkaar gehaald, gespoten en hydrodip behandeld. In de zijwanden van de slaapcabine, en onder de kastenwand boven de voorruit zien we Malibu flessen, die verlicht zijn. Op de achterwand zit een gladde plaat, bekleed met crème leder, extra speakers, rode indirecte verlichting, en de tekst KLEPPER. Dat is de bijnaam van een overleden maat van Destin, die ook chauffeur was, wiens passie ook bij Scania lag, en samen waren ze altijd wel aan een van hun trucks bezig. “Ik vind het erg jammer dat klepper deze truck nooit heeft kunnen zien,” zegt Destin.
Tot slot vertelt Destin: “Met deze gave truck, en de diversiteit in het huidige werk, waarbij ik de ene keer met een tautliner, dan weer met een koeler of iets anders onderweg ben, zou ik niet anders meer willen. Ik ga zo door heel Europa heen met volle trots!”