BIGtruck Technisch

Innovatieve DAF 10x2/4 voor Pronk-Belkom

BIGtruck Reportage

Headerblok overlay desktop

BIGtruck Reportage

Headerblok overlay mobile

Asfaltkippers op vijf assen zijn in ons land niet ongebruikelijk, meestal zijn dat 10x4 trucks die goed zijn voor 50 ton. Veldhuizen Trucks heeft nu een concept ontwikkeld waarbij de aandrijving van één as uitgeschakeld kan worden. Ook dat hebben we eerder gezien, maar nog nooit met een sturende, liftbare as. Pronk-Belkom BV heeft de primeur met de eerste DAF van dit type.

Met de nieuwe DAF kan het bedrijf uit het Noord Hollandse De Goorn in beladen toestand rijden als 10x2. Als er extra tractie nodig is dan kan de derde as worden ingeschakeld, waardoor een 10x4 ontstaat. Eénmaal leeg rijdt de truck met twee assen omhoog als 6x2 terug naar de asfaltmolen, en dat scheelt banden en brandstof. Voor een typische asfalt vervoerder als Pronk- Belkom BV is dit een hele efficiënte, en duurzame oplossing. Het bedrijf groeide vorig jaar fors door de overname van het transport van Strukton met 10 trucks en zeven chauffeurs. Directeur Hans Pronk: ,,Wij werkten altijd al voor Strukton en deze overname was voor ons een mooie kans. Overigens zijn er van die tien trucks meteen drie afgestoten, waardoor we nu een omvang van 18 trucks hebben. Dat zijn merendeel DAF trucks, maar we werken ook met Volvo, Tatra en MAN trucks. Wij werken met kippers, autolaadkranen, dieplader aanhangwagens en afzetsystemen en daarnaast hebben we één trekker met een uitschuifbare oplegger. In verband met een verduurzaming van ons wagenpark waren we voor een nieuwe kipper op zoek naar een zo hoog mogelijk laadvermogen, het liefst 34 ton. Daarvoor bestond tot nu toe geen oplossing, maar na een oriënterend bakje koffie bij Veldhuizen in Groenekan ontstond er een plan.’’

Schuifmof

De DAF CF 450 verliet de fabriek in Eindhoven als 8x2 FAX chassis waarna Veldhuizen Trucks de beide voorassen aanpaste en opwaardeerde naar twee keer tien ton. De bijgeplaatste aangedreven as heeft 11,5 ton op het kenteken, en de originele DAF aangedreven as 10,5 ton. De naloopas is goed voor 8 ton, waardoor het complete voertuig 50 ton totaalgewicht op het kenteken kreeg. Deze bijzondere configuratie werd mogelijk door een eigen systeem toe te passen dat al enige tijd in ontwikkeling was. Pieter Veldhuizen: ,,We maken gebruik van een schuifmof om de aandrijving in te schakelen van de bijgeplaatste as. Dat kan ook rijdend, bij lage snelheden, zo lang er geen wielslip is. De aangedreven, uitschakelbare as is voorzien van naafreductie waardoor het toerental identiek is aan dat van de aangedreven DAF as. De besturing vindt plaats door middel van stangen vanuit as twee, en het liftsysteem werkt door middel van de luchtvering. Op de bijgeplaatste as zijn 445/65R22,5 banden toegepast voor voldoende laadvermogen. De omvang van die banden zorgt voor een afrolomtrek die past bij de standaard aangedreven DAF as.’’

Lager verbruik

Het grote voordeel van de liftbare, aangedreven as is dat de kipper als volwaardige vijf asser zijn werk kan doen, met de tractie van een 10x4 als dat nodig is. In veel kipperwerk, zoals in het asfaltvervoer worden net zo veel lege- als beladen kilometers afgelegd en dat betekent dat juist daar winst behaald kan worden. Leeg kan de truck namelijk gereden worden als 6x2, met slechts drie assen aan de grond waardoor zowel de bandenslijtage als het brandstofverbruik, en daarmee de CO2 uitstoot, belangrijk verminderen. Daarmee is deze nieuwe vinding niet alleen een efficiënte, maar ook een duurzame oplossing. De aangedreven, uitschakelbare as is voorzien van naafreductie waardoor het toerental identiek is aan dat van de aangedreven DAF as. Doordat de extra as uitschakelbaar is kan er beladen worden gereden als 10x2, dus met alle assen aan de grond maar met slechts één aangedreven as. Indien nodig kan de aandrijving van de extra as ingeschakeld worden.

Uiterst wendbaar

Het resultaat is een bijzonder wendbaar voertuig met vier gestuurde assen. Dat zorgt voor een mooie korte draaicirkel en geen verstoring van de ondergrond. De truck werd gebouwd op basis van een DAF CF450, dus met de MX11 krachtbron. Door die keuze is niet alleen het eigen gewicht en het brandstofverbruik laag, ook de lage instap is een groot voordeel ten opzichte van de, hoger geplaatste cabine bij de MX13. Het eigen gewicht van de DAF CF 450 vijf asser bedraagt, inclusief de geïsoleerde Gijsbertsen kipperopbouw met milieukleppen en asfaltsnip slechts 16.667 kilo. Daarmee resteert een laadvermogen van 33,3 ton. ,,Dat is dus net niet de gewenste 34 ton, maar binnen de tolerantie is dat goed haalbaar. Belangrijk is de aslastverdeling, en die is volgens Veldhuizen optimaal.’’ Veldhuizen Trucks is inmiddels een aantal exemplaren van dit nieuwe, revolutionaire model aan het bouwen voor de eigen verhuurvloot waardoor klanten straks kennis kunnen maken met dit type voertuig. Pronk-Belkom BV heeft de primeur met deze innovatieve kipper. Hans Pronk: ,,Wij zien het helemaal zitten en we hebben met Veldhuizen een uitstekend contact. Hij begrijpt onze behoeftes en is een echte doener. Dat spreekt ons bijzonder aan, en ik kan je melden dat dit niet de laatste DAF is die voor ons omgebouwd wordt door Veldhuizen Trucks.

Iep van der Meer

Ontvang het laatste nieuws van BIGtruck in je mail!

Volgende pagina