BIGTRUCK TRANSPORTNIEUWS
NOOIT MEER TRAILERS VERPLAATSEN DANKZIJ CEYAS
Bij zelfrijdende of autonome vrachtwagens denken we vaak aan omgebouwde exemplaren op de snelwegen. Je kunt zelfrijdende voertuigen echter ook op andere plaatsen inzetten, zoals op terminals en bij distributiecentra. Ceyas van TNO laat zien dat we ze daar misschien wel als eerste gaan tegenkomen.
Cost Efficient Yard Automation Solution, dat is waar Ceyas voor staat. TNO en technologiepartner V-Tron demonstreerden dit voertuig onlangs voor het eerst op de Automotive Campus in Helmond. De naam Ceyas geeft precies weer waar dit voertuig voor dient: het verplaatsen van trailers op het terrein van een bedrijf. Dat doet hij geheel zelfstandig. Feitelijk een zelfrijdende vrachtwagen dus, maar dan niet zo eentje waar we bij BIGtruck vaker over schrijven.
TNO baseerde Ceyas op de V-Move van Verhagen Leiden, een voertuig waarmee je handmatig of via een afstandbediening trailers tot 40 ton mee kunt verplaatsen. Dit apparaat vind je bijvoorbeeld bij trailerbouwers. TNO dacht echter een stap verder: het monteerde camera’s, lidar en communicatie-apparatuur om hem zelfstandig te maken. Ceyas was geboren: een voertuig dat zelf trailers verplaatst en achteruit tegen het dok kan zetten.
NIET AUTONOOM
Ceyas voert opdrachten uit die hij vanuit een centrale computer krijgt. Dankzij camera’s en lidar weet hij waar hij zich bevindt op een vooraf ingevoerde kaart van de omgeving. Hierdoor weet hij welke route hij moet nemen naar het eindpunt van zijn missie. Ceyas rijdt dus niet autonoom: hij berekent zelf zijn route niet. Wel is hij zelfrijdend, in de zin dat hij geheel zelfstandig zijn opdracht uitvoert. Hij kan de trailer tot op 5 centimeter nauwkeurig op de plaats van bestemming parkeren. Dit kan ook achteruit tegen een dok zijn.
Door middel van sensoren in de schotel weet het voertuig altijd in welke positie de trailer staat. Hierdoor kan hij ook achteruit manoeuvreren. Tijdens de demonstratie was het indrukwekkend te zien hoe dicht Ceyas een trailer tegen de muur kan zetten, zonder hem te raken. Het grote voordeel is dat Ceyas de opdrachten altijd op dezelfde manier uitvoert. Volgens TNO maakt die consistentie hem dus veiliger en betrouwbaarder dan een chauffeur op een terminaltrekker. Sneller niet, maar twee van dit soort voertuigen zijn nog steeds goedkoper dan één chauffeur.
TERMINALS EN DISTRIBUTIECENTRA
Vanachter een centrale computer kan een medewerker tot acht van deze voertuigen tegelijk aan het werk houden. Hij verstuurt de opdrachten, die Ceyas zelf uitvoert. Als er een probleem is, dan geeft het voertuig de controle terug en moet de medewerker het oplossen. Volgens TNO is Ceyas een perfecte oplossing voor het chauffeurstekort. Door het voertuig zelfstandig steeds herhalende taken te laten uitvoeren, kunnen de chauffeurs ingezet worden voor het interessantere transportwerk.
Ceyas is dan ook een oplossing voor terminals en distributiecentra. Denk bijvoorbeeld aan het verplaatsen van trailers bij veerboten in de haven. Volgens TNO is het zonde om daar een dure chauffeur voor in te zetten: Ceyas kan dat beter en goedkoper. Maar ook bij distributiecentra kan Ceyas interessant zijn. Steeds vaker worden hier trailers afgekoppeld, omdat de chauffeur verder moet of omdat de vrachtwagen moet opladen.
NIET AF
Bij de demonstratie van Ceyas waren dan ook meer geïnteresseerden dan TNO had verwacht. Vertegenwoordigers van onder andere Schiphol en de haven van Rotterdam leken wel iets te zien in dit concept. TNO zou Ceyas graag binnenkort gaan inzetten in de echte logistieke wereld, om hem zo verder te ontwikkelen. Het voertuig zoals we dat in Helmond zagen rijden, is nog lang niet af. Zo moeten luchtslangen nog handmatig aangesloten worden en stopt het voertuig niet als iemand per ongeluk voor de wielen loopt. TNO wil deze problemen samen met logistieke bedrijven oplossen.
Het is echter dus helemaal niet ondenkbaar dat chauffeurs Ceyas binnenkort gaan tegenkomen, bijvoorbeeld in de haven of bij grote distributiecentra. Het chauffeurstekort dwingt bedrijven te kijken naar alternatieve oplossingen en het shunten van trailers is perfect om te automatiseren. Door Ceyas trailers te laten verplaatsen en te dokken, kunnen chauffeurs lekker kilometers maken.
Maarten van der Westen