BIGTRUCK REPORTAGE
DE NIEUWE VAN DECROTECH: HET WACHTEN WAARD!
De nieuwe Volvo FM voor Decrotech liet even op zich wachten. Het heeft even geduurd voordat hij af was, maar het resultaat is prachtig. De truck werd afgeleverd in de eerste week van januari. BIGtruck zette koers naar Noordwijkerhout om dat nieuws te aanschouwen.
Wachten duurt altijd lang. Of je nu in de verkeerde rij voor de kassa staat of voor een rood verkeerslicht dat voor je gevoel extra lang op rood blijft staan, het duurt altijd te lang. Wist je dat Nederlanders zo'n 150 uur voor een verkeerslicht staan te wachten? Dat zijn 6 dagen en nachten.
Iemand die ook ervaring heeft met wachten is de trotse chauffeur Arjan Meeuwenoord (33). Hij mag na twee jaar wachten eindelijk starten met de nieuwe Volvo FM van Decrotech uit Noordwijkerhout. De auto is in 2021 gekocht bij Volvo Group Truck Center Rijnsburg, ter vervanging van de oude Volvo FM. Die was nog voorzien van een Euro 5 motor, waardoor het bedrijf gedwongen werd om te investeren. Hun klanten zitten namelijk ook in de stadskernen. De markt was onrustig en er was een tekort aan materialen.
Uiteindelijk werd na 13 maanden het chassis geleverd in Rijnsburg en kon het opbouwen beginnen. De Volvo vertrok naar Heerhugowaard waar carrosseriefabriek Arie Ligthart is gevestigd. Ook hier was er een tekort aan onderdelen om de FM te transformeren van bakwagenchassis naar het uiteindelijke resultaat wat er nu op straat staat. Arjan vertelt: “De opbouw duurde lang, maar dat is een probleem waar alle carrosseriebouwers momenteel last van hebben.”
DECROTECH
Inmiddels zijn we aanbeland in januari 2024 en staat de trots van Arjan te glimmen op het terrein van Decrotech. Zijn werkgever is in de loop der jaren uitgegroeid tot een gerenommeerde leverancier op het gebied van kabelbescherming voor onder andere Cai & telecom, binnen- en buitenriolering, hemelwaterafvoer, drainage, drukleidingen voor water en gas, perslucht, afscheiders, HDPE, pompen en slangen, koper, dakbedekking, verpakte bouwmaterialen, gereedschappen en bedrijfskleding. Arjan zijn hoofdtaak is het vervoeren van haspels en pakketten PVC buis. Voor verschillende aannemers rijdt hij door het hele land, op jaarbasis zo'n 80.000 km. Zeker met de komst van glasvezel hoeft Arjan zich niet te vervelen.
AFWISSELEND WERK
Arjan is al zo'n 5 jaar werkzaam bij Decrotech en hij heeft het goed naar zijn zin. Arjan: “Ik rij alleen op de Volvo en mijn collega Patrick deelt het werk in. Hij doet de planning en ik zorg ervoor dat het op de juiste bestemming komt. Als terugvracht neem ik onze eigen lege haspels met gele rand mee retour. Dit kan zijn bij een aannemer op de zaak, een grote projectlocatie of zomaar een locatie in 'the middle of nowhere' die ik per whatsapp van bijvoorbeeld een uitvoerder krijg doorgestuurd.
Dat maakt het werk heel afwisselend en je komt daardoor op de meest uiteenlopende plekken. Het is allemaal eigen werk en dat zorgt ervoor dat het allemaal op een relaxte manier gaat. Ik kan op de fiets naar mijn werk en ik heb het goed naar mijn zin bij dit familiebedrijf, de gemoedelijke aard van dit eigen vervoer is niet te vergelijken met het beroepsvervoer wat ik in het verleden heb gedaan.”
MEER DAN GEREEDSCHAP
Als we een rondje om de Volvo lopen, zien we dat er zeker werk van gemaakt is. Arjan: “Voor de meeste chauffeurs is het een stuk gereedschap, maar ik ben van mening dat als het allemaal naar je zin is dat je er dan prettiger mee werkt en er zuiniger op bent. Ik ben dan ook blij dat ik een stuk vrijheid heb gekregen om de auto zo te maken zoals die nu is. Het is een hele investering maar ook het visitekaartje voor het bedrijf. En tegelijkertijd zie ik het als een stuk 'waardering'.” De Volvo is bij Arie Ligthart opgebouwd met een laadbak met plek voor 12 grote haspels. Deze wegen vol zo'n 800 kg per stuk dus de 15 tons Fassi kraan is genoeg om te laden en lossen. Overigens is deze wel een ton zwaarder dan de HIAB op de oude Volvo. Arjan kan met deze kraan maximaal uitgeschoven een haspel achter zijn auto lossen. Veel verder hoeft het ook niet want in principe is het allemaal naast de auto lossen. “Ik plaats geen dakkapellen dus een joekel van een kraan heb ik helemaal niet nodig", aldus Arjan. De opbouw van de kraan is verzorgd door HSDO uit Hendrik Ido Ambacht.
RVS KISTEN
De solide laadbak is ook specifiek gebouwd voor de werkzaamheden van Decrotech. Zo is de bak aan beide zijden en in het midden over de volle lengte van een rails voorzien zodat je altijd op een passende en veilige manier je lading kunt vastzetten. Onder het mom opbergruimte heb je nooit genoeg, onder de laadbak zijn er 11 opbergkisten van gepolijst RVS gemonteerd. Niet alleen handig maar ook een mooi geheel onder de auto. De brandstoftank en Adblue Tank zijn ook naar buiten geplaatst zodat de Volvo het zonder fietsenvangers kan doen.
Verder is de laadbak geschoopeerd en blauw gespoten en zijn de rongen uit praktische overwegingen gegalvaniseerd, wat samen met de aluminium kleppen voor één geheel zorgt. Aan de achterzijde valt ook de achterpartij op met 8 ronde led lampen en de blauwe lengte borden. “De opstapjes achterop zijn ook nog leuk om te vermelden, Arie Ligthart zei dat die al meer dan 20 jaar niet meer gemonteerd heeft… Al met al dan toch nog een leuk old-school item op deze nieuwe auto”, aldus Arjan. De Noah 4 All spatlap maakt het geheel af, des te meer omdat Arjan deze stichting een warm hart toedraagt.
VOLVO DYNAMIC STEERING
Terug bij de Volvo werd er nog het een en ander aan accessoires gemonteerd op de toch al complete Volvo. Zo zijn er rondom 16 werklampen gemonteerd. Het dak is gevuld met een Kelsa dakbeugel met 5 Led verstralers, 2 Luchthoorns en tot slot een Strands Monitum Led zwaailampbalk. Arjan had nog een laatste optie om zijn auto af te maken en dat is een Fox Parts zonneklep met Scania ledstrips, die we ook in de onderste grille terugvinden. De Volvo is er een hele verschijning mee geworden en zeker omdat de bakwagen de maximale maat van 12 meter heeft.
In combinatie met de luchtgeveerde vooras en Dynamic Steering een genot om mee te rijden. Arjan vertelt: “Zeker vergeleken met mijn oude Volvo is dit genieten, de oude is elf jaar geleden ook gebouwd specifiek voor de werkzaamheden van Decrotech en de nieuwe is op zijn beurt weer een verbeterde versie hiervan. Het oude Volvootje heeft het goed gedaan hoor maar met de komst van deze nieuwe kan ik niet wachten om ermee aan de slag te gaan. En was het het wachten waard!”
Niels van Duijvenboden