BIGTRUCK TRUCKNIEUWS
HET NIEUWE NEUSJE VAN DE FH
Volvo Trucks heeft met de introductie van de Aero serie een antwoord op de nieuwe Europese regels voor stroomlijn en veiligheid van trucks. Door de FH cabine een nieuwe neus aan te meten voldoet de truck nu aan die regels, waardoor ook een ruimere cabine mogelijk is in combinatie met een 13,60 oplegger, binnen de geldende lengtewetgeving.
Het is even wennen, die nieuwe neus van de FH cabine. Volvo verlengde het front met 24 centimeter en maakte de hoeken van de cabine mooi rond. Verder verhuisde de ‘iron mark’ van onder de voorruit naar de ondergrille. In de zwarte band onder de voorruit is nu een strip aangebracht met de merknaam in fijne losse letters. Naast de nieuwe grille is ook het zwarte gedeelte boven de voorruit, met daarin de lichtbak opnieuw vormgegeven. Daarbij is de afwerking nu ook strak als je niet voor een zonneklep kiest. Verder staan de toplichtjes nu rechtop.
Volvo claimt met de Aero vormgeving vijf procent zuiniger te zijn dan met het vorige model. Naar schatting één procent daarvan komt voor rekening van het Camera Monitor System zoals ze dat bij Volvo noemen. Door de spiegels weg te laten wordt de luchtweerstand verbeterd en heeft de chauffeur meer direct zicht op zijn omgeving. Het Volvo CMS systeem werkt met twee camera’s aan elke kant en een infraroodsysteem wat zorgt voor beter zicht in het donker. Dat infrarood licht moet je als chauffeur wel zelf inschakelen trouwens. Verder heeft het systeem hulplijntjes die aangeven waar je achterkant is en een ‘panning’ functie waardoor de camera meedraait in de bocht. Reuze handig, vooral als je met twee trailers rijdt, maar daarover later meer.
CAMERA MONITOR SYSTEM
OOK MET SPIEGELS LEVERBAAR
Volvo is niet het eerste merk dat met camera’s komt als vervanging voor spiegels. Mercedes, DAF en MAN gingen Volvo voor, en inmiddels hebben ook Iveco en Scania zo’n systeem geïntroduceerd. Met die Iveco hebben we nog niet gereden, en van het Scania systeem hebben we nooit meer wat gehoord sinds de introductie. Toch, als we het nieuwe CMS van Volvo vergelijken met de andere drie merken die nu op de markt zijn dan lijkt dit wel het beste systeem. Het beeld is mooi helder en fris, zelfs in het grijze Zweedse weer. Bijzonder is dat ook de linker monitor, die dus vlak bij je zit scherp is. Dat namelijk een uitdaging, want doordat dit scherm zo dichtbij je ogen zit is dat standje leesbril. Toch is Volvo er in geslaagd om dat scherp te krijgen. Het Volvo CMS systeem is op alle Volvo trucks leverbaar, dus ook op de FM en de FMX, maar je kunt ook gewoon nog spiegels bestellen, zelfs op de Aero uitvoering. Verder blijven ook de huidige cabines leverbaar, dus zonder Aero pakket. Bij een zwaartransport trekker bijvoorbeeld voegt die stroomlijn niks toe, maar moet er vaak wel een registerkoppeling voor passen. Dat geldt ook voor de construction modellen die bijvoorbeeld een aansluiting voor een sneeuwploeg nodig hebben. Kortom, het is voortaan kiezen of je voor het vertrouwde Volvo gezicht gaat, of voor de Aero.
Zo zie je de wereld achter je op de monitors
NIEUWE- EN BETERE SYSTEMEN
Nieuw in de FH serie is een verbeterde versie van het I-See systeem. Dat is geoptimaliseerd en zorgt voor nog efficiënter rijden. Verder is de adaptive cruise control verbeterd. Die kent nu ook bochten, rotondes en lastige verkeerssituaties. Ook herkent het systeem nu verkeersborden, en past daar de snelheid op aan als je dat wilt. Alles bij elkaar zorgt het er voor dat je vaker gebruik kunt maken van deze systemen, en dat komt het verbruik ten goede. Ander nieuws is een nieuw audio systeem wat eenvoudiger te bedienen is en wat betere speakers heeft dan voorheen. Verder zijn er voortaan USB-C aansluitingen in de cabine.
INTERIEUR BLIJFT ZOALS HET WAS
Volvo heeft aan de buitenkant enorm uitgepakt met de Aero generatie, maar dat geldt niet voor het interieur. Zo zit de bediening van de I-Shift zit nog aan de stoel en bleef de ruimte voor de bijrijder zoals het was. Ook staat de stoel nog steeds in het bed, zelfs bij de optionele XXL cabine. Daarin heb je wel meer ruimte, een 25 cm breder bed en diepere kastjes tegen de achterwand maar verder bleef alles ongewijzigd. Dat is een gevolg van het feit dat de 24 centimeter aan de voorkant niks toevoegen aan het interieur. Om die ruimte te benutten zou er een hele nieuwe cabine nodig zijn, en de huidige FH cabine moet nog even mee. Zoals gezegd, de XXL uitvoering blijft voorlopig een optie, maar het goede nieuws is dat je dankzij dat neusje voortaan wel legaal met een 13,60 meter lange oplegger op pad mag.
TECHNISCHE FIJNSLIJPERIJ
De winst van 5% meer efficiency komt niet volledig voor rekening van de verbeterde aerodynamica van de Aero. Volvo pakte ondermeer de I-Shift transmissie aan door de interne wrijving te verminderen. Nieuw is ook dat de olie in de I-Shift voortaan 800.000 kilometer meegaat! Verder werden de remmen doorontwikkeld. Door nieuwe techniek is ook daar voortaan minder wrijving, wat de rolweerstand verbetert.
FH16 MET 780 PK
Naast het nieuwe uiterlijk is er ook technisch nieuws, namelijk de nieuwe FH16 met niet minder dan 780 pk en een koppel van 3800 Nm! Dat zijn indrukwekkende cijfers. Volvo heeft het 16 liter blok opgeboord naar 17 liter, maar de iconische naam FH16 blijft dus gewoon. De nieuwe krachtbron maakt gebruik van geavanceerde techniek met speciaal gewelfde verbrandingskamers en een nieuwe turbo. Het nieuwe blok is 70 kilo lichter dan voorheen en dat is mooi meegenomen. Het ‘instapmodel’ van de FH16 heeft voortaan 600 pk. Daarnaast is er een versie met 700 pk en natuurlijk het topmodel met 780 pk. Dat is tien pk meer dan de dikste V8 van dat andere Zweedse merk, waarmee de titel ‘King’ dus eigenlijk bij Volvo hoort op dit moment. Het is natuurlijk wachten op het antwoord uit Södertälje.
SUPER ECO COMBI
De reden voor zoveel vermogen wordt meteen duidelijk op het Volvo Truck Experience Center. Daar staat namelijk het topmodel klaar als 6x4 trekker met daar achter twee trailers. De voorste van dat setje is een Zweedse Supertrailer met een lengte van 16 meter. Achter deze vier- asser is een dolly gekoppeld met daarop een drie- assige 13,60 oplegger. De totale lengte is daarmee 34 meter, en dit setje is goed voor 74 ton. Hiermee mag je sinds 1 december 2023 de weg op in Zweden op een aantal toegewezen routes. Een voorwaarde voor gewichten boven de 64 ton is overigens wel dat je een 6x4 trekker moet inzetten, en de voorste trailer moet een gestuurde as hebben. Met deze Super Eco Combi volgt Zweden het Finse beleid, maar dergelijke combinaties rijden ook al in Spanje en Denemarken. Ook in Nederland staan er weer proeven op stapel met deze lange combinaties, al zal zo’n 16 meter trailer voorbehouden blijven aan Zweden en Finland. En hoe dat rijdt? Eigenlijk verbluffend eenvoudig zolang je niet aan hoeft te docken, want achteruit rijden met zo’n set vergt heel veel ruimte en de nodige gewenning.
Indrukwekkende set, deze FH16 780 6x4 met twee trailers
Iep van der Meer