BIGtruck Reportage
LES IN HET LEGGEN VAN SNEEUWKETTINGEN
Chauffeurs die in de wintermaanden naar Scandinavië rijden krijgen er mee te maken: sneeuwkettingen. Hoewel de meesten liever de gordijnen sluiten als ze gelegd moeten worden, ontkom je er soms echt niet aan. Op zo’n moment is het handig als je weet hoe het werkt!
Een mooi voorbeeld zagen we onlangs in Noorwegen. Daar stond een Litouwer met een Freja oplegger vast in een klim. Terwijl we hem inhalen zie ik nog net dat hij sneeuwkettingen op de voorloopas had gelegd. Reuze handig, want met dat asje omhoog heb je ze er zo omheen, maar het helpt niet echt. Een cursus kettingen leggen was voor hem een goed idee geweest.
Bij Hartman Expeditie en J.P. Vis & Zn. rijden ze dagelijks op Scandinavië. De meeste ritten gaan naar Denemarken en Zweden, maar ook Noorwegen en zelfs Finland worden regelmatig bezocht met verse groenten, fruit en bloemen. Logisch dus dat het wagenpark hier op voorbereid is. Zo worden er ieder najaar winterbanden gemonteerd. Verder wordt er vaak voor trekkers met een sleepas gekozen. Niet alleen voor de aslasten, maar ook omdat je daar in de sneeuw beter mee uit de voeten kunt. Door bij gladheid de sleepas te liften ontstaat er meer tractie, en dat is precies wat je nodig hebt. Het is niet voor niks dat Zweedse en Noorse trucks meestal voorzien zijn van een sleepas. Verder wordt er ieder najaar gecontroleerd of alle sneeuwkettingen aan boord zijn. In een land als Noorwegen geldt de verplichting om sneeuwkettingen bij je te hebben, zeven stuks in totaal.
WEGRIJHULPJE
Belangrijk bij sneeuwkettingen is allereerst of de afmetingen goed zijn. Dat is een kwestie van goed controleren of alles past en compleet is. Vervolgens is het handig als je ook weet hoe je die kettingen er omheen doet. In de werkplaats van Hartman Expeditie legt Eric Schreur aan een groepje chauffeurs uit waar je op moet letten. “Als je echt in een pak sneeuw in de kou staat is het wel even een ander verhaal, maar ik leg hier uit hoe het werkt, zodat de chauffeurs de basis leren kennen van het leggen van sneeuwkettingen.” Om te beginnen toont Eric een wegrijhulpje. Dat is een korte sneeuwketting met een spanbandje die heel eenvoudig om te leggen is. Eric: “Dit is een typisch wegrijhulpje, voor als je net even uit een dock moet zien te komen bijvoorbeeld. Je legt hem er vrij snel om, en dan moeten er drie per wiel worden aangebracht. Dit systeem is echter niet geschikt om er langer mee te rijden dan hooguit honderd meter of zo.” Als het puur om wegrijhulp gaat kan ook de Trucksock uitkomst bieden. Dat is een eenvoudige hoes die heel eenvoudig om te leggen is voor als het net niet meer gaat, bijvoorbeeld op ijs.
HAKEN NAAR BUITEN!
Voor langere afstanden ontkom je niet aan sneeuwkettingen en dat is wel even wat gecompliceerder. Om te beginnen op de trekas. Eric: “Allereerst is het handig om de bovenste spatborden weg te halen, en de luchtvering omhoog te zetten. Dan kun je er veel beter bij. Vervolgens begin je dan met het uitleggen van de sneeuwketting, met de schakels de juiste kant op en met de sluiting aan de buitenkant. Aan de haken die de kettingen bij elkaar houden zie je wat de buitenkant is. Die haken moeten naar buiten wijzen om schade aan de banden te voorkomen. Je legt dan de ketting over het buitenste wiel, waarbij je er voor zorgt dat de achterkant mooi aansluit en niet tussen de dubbele montering zakt. Door het gedeelte wat op de grond ligt voor de band te leggen kun je er vervolgens heel langzaam op rijden. Daarna kan de sluiting aangespannen worden, maar controleer eerst nog een keer of de binnenkant mooi strak om de band zit.” Eenvoudiger is het als het buitenste wiel van de grond af is. Je kunt dan in één keer de hele ketting leggen en vastmaken. Eric: “Ik ken chauffeurs die zo’n rubberen voet van een verkeersbord in de trailerkist bij zich hebben. Door daar het binnenste wiel op te rijden komt de buitenste van de grond. Dat schijnt goed te werken, want doordat het rubber is glijdt dat niet weg. Met hout is dat bijvoorbeeld lastiger.”
NASPANNEN
Als de ketting er mooi omheen gespannen is en vast zit is het een kwestie van een paar meter rijden en dan de boel weer opspannen. Je kunt dan vaak al een paar schakels van de ketting extra winnen. Dat opspannen moet je twee tot drie keer doen voordat alles echt goed vast zit. Belangrijk is verder dat het stukje ketting dat los hangt achter de spanner vast wordt gezet. Daar hoort een rubbertje met een haakje aan te zitten, maar het is altijd handig om tiewraps bij je te hebben. Daarmee zit het echt vast en voorkom je dat het stuk ketting alles kapot slaat.
7 KETTINGEN
Nadat de ketting om de trekas gelegd is wordt de middelste as van de trailer voorzien van een ketting, maar ook om de vooras wordt een ketting gelegd. “In Noorwegen moet je zeven sneeuwkettingen kunnen leggen, en ze kunnen je zelfs verplichten om op beide trekas banden een ketting te leggen. Ik heb dat nog nooit gezien, en dat lijkt me erg lastig, maar je moet wel over zeven kettingen beschikken in de juiste afmetingen. Als je verder naar het Noorden gaat in Noorwegen kunnen ze zelfs ijskettingen verplichten. Dat zijn kettingen met punten die in het ijs drukken voor nog meer grip. Die hebben we ook, maar die zitten niet standaard bij de auto’s,” aldus Eric.
BIJZONDERE NOORSE VERKEERSREGELS
In Noorwegen hebben ze niet alleen op het gebied van sneeuwkettingen afwijkende verkeersregels. Zo mag je binnen de bebouwde kom niet roken als bestuurder van een voertuig en moet je het hele jaar door je licht aan hebben. Verder is het verplicht voor vrachtwagenchauffeurs om een veiligheidshesje te dragen als je uitstapt.