BIGtruck Reportage
EERSTE FORD F-MAX IN FRIESLAND
BIGtruck Reportage
EERSTE FORD F-MAX IN FRIESLAND
Ford Trucks is met de F-Max bezig met een Europese opmars maar in Nederland wordt het merk nog niet vertegenwoordigd. Toch rijden er al een aantal exemplaren rond in ons land, die allemaal claimen de eerste in Nederland te zijn. Die strijd willen we niet aan gaan maar we hebben wel officieel de eerste Ford F-Max in Friesland voor de lens gekregen!
De laatste dertig jaar zijn er eigenlijk alleen maar truckmerken verdwenen uit Europa. We noemen merken als ERF, Foden, Bedford, Leyland, Steyr, Saviem, Berliet en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Ook Ford Trucks verdween uit Europa, maar in Turkije is het merk nooit weggeweest.
Vanuit dat land is Ford Trucks nu weer bezig met een stevige opmars in Europa. Je ziet ze steeds vaker op de weg, maar op Nederlands kenteken zijn ze nog schaars. Toch begint ook dat nu te komen.
KRAANVERHUUR EN TRANSPORT
Douwe Hoekstra Kraanverhuur & Transport is al sinds 1980 actief op het gebied van grondverzet en transport. Sindsdien is het bedrijf uitgegroeid tot een gerenommeerd bedrijf dat actief is in heel Nederland met een machinepark van 27 kranen, een aantal knikdumpers en een vloot van 10 trucks. Twee daarvan zijn 10x8 kippers van Mercedes-Benz en MAN, de rest van de vloot bestaat uit Trekkers van Scania en Volvo en nu dus een Ford.
SNEL LEVERBAAR
Vorig jaar had Douwe Hoekstra een nieuwe trekker nodig, maar door levertijden was dat een probleem bij de vertrouwde merken. “Toen kwam de vertegenwoordiger met een goed alternatief, namelijk met een Ford F-Max trekker. Met 500 pk, een grote cabine en een normale chassishoogte een prima trekker voor onze toepassingen, en het belangrijkste argument was dat hij snel leverbaar was,” aldus Hoekstra.
GEBOUWD IN TURKIJE
De Ford F-Max werd geïmporteerd uit Duitsland want in Nederland is nog geen netwerk of importeur van Ford Trucks. De in Turkije door Autosan gebouwde Ford F-Max werd in 2019 ‘International Truck of the Year’ en sindsdien rukt het merk behoorlijk op in Europa. Op dit moment is Nederland het laatste land waar de Ford trucks nog niet verkocht worden, maar daar komt in 2023 verandering in. Toch had Hoekstra vertrouwen in het product. Logisch, want Ford Trucks is altijd nog een bekende naam in de truckwereld met een uitstekende reputatie. Daar komt bij dat de techniek vrijwel geheel uit bekende onderdelen bestaat van Bosch, Wabco en dergelijke, compleet met een ZF TraXon versnellingsbak zoals die ook in iedere DAF, Iveco en MAN truck zit.
AFSLUITDIJK
Wij rijden mee met de F-Max tijdens een rit over de afsluitdijk. Daar zijn grote wegwerkzaamheden en daardoor ligt er in Den Oever een enorme berg freesasfalt te wachten op transport. Dat freesasfalt vormt weer een grondstof voor nieuw asfalt, maar daarvoor moet het wel eerst naar een asfaltmolen getransporteerd worden. Die staat in dit geval in het Friese Kootstertille, een rit van precies 100 kilometer enkele reis. Chauffeur Egbert moet vandaag drie ritten doen en daarmee zit zijn dag lekker vol. Voor hem is het de eerste echt nieuwe truck die hij ooit kreeg en hij is erg tevreden over de F-Max. “Het is een mooie comfortabele auto en het rijdt gewoon goed. In dit zware werk doet hij het ook prima met die 500 pk. Mijn eerste indruk na een paar weken is dan ook erg positief.”
LOSSEN IN KOOTSTERTILLE
Voordat Egbert kan laden staat er een collega met een Volvo FH naloopas trekker van Douwe Hoekstra, maar als die klaar is rijdt hij de Ford onder de kraan. Het laden gaat vlot en het is een kwestie van minuten voordat de milieukleppen van de Schmitz kippertrailer weer gesloten worden. Op naar Kootstertille, en dus weer over de dijk. Terwijl we onderweg wachten op de truck, spotten we stom toevallig nog twee Turkse voertuigen. Een in Turkije gebouwde Ford Transit wordt ingehaald door een eveneens Turkse BMC. Toeval bestaat! Met de volle bak heeft de Ford F-Max het naar de zin, en vijf kwartier later staat de kipper omhoog om te lossen. Wij nemen afscheid van deze eerste Ford F-Max in Friesland.