BIGtruck Reportage
DE BEER IS LOS!
BIGtruck Reportage
DE BEER IS LOS!
Erik van Rhoon (38) is een oude bekende voor de trouwe lezers van BIGtruck Online Magazine. Negen jaar geleden maakten wij een verhaal met hem en zijn DAF CF waar hij toen mee reed. Sinds die tijd is er veel veranderd, en werd het tijd voor een update met zijn nieuwe combinatie, en wat voor één!
Erik koos deze keer voor een Volvo FH500 6x2 motorwagen met een drie-assige schamel aanhangwagen. Als we de foto’s maken, op een druilerige winterdag is de combinatie net afgeleverd.
Trotse chauffeur Daan van Goozen (28) is al druk bezig om de spullen te verhuizen van zijn oude Scania R500 combi naar zijn nieuwe werkplek, de FH Globetrotter cabine.
HOE HET BEGON
Als we even door de levensloop van Erik wandelen springen we even terug in de tijd. Erik is begonnen als monteur maar toch kriebelt het. Eigenlijk wil hij rijden. Na wat omzwerving als monteur, berger en sierteeltvervoerder belandt hij in de ziektewet. Erik is niet van het type bankhangen en haalt zijn eigen rijders papieren in de tussentijd bij Yvette van OUB. Niet veel later volgt zijn eerste truck waarmee hij voor een groente exporteur op buitenland rijdt en later supermarktdistributie doet. Niet veel later komt de 1e chauffeur bij de firma en groeit het bedrijf gestaag verder. In 2015 wordt Boudewijn Brand vennoot en verandert de naam op de auto`s in Brand en van Rhoon Transport. Het bedrijf groeit gestaag verder tot de vloot die vandaag op de dam staat. Acht trucks en een aantal eigen trailers en een enthousiast team aan medewerkers. Sinds 1 januari van dit jaar is Erik weer de enige eigenaar, want Boudewijn Brand is voor zichzelf begonnen. Hierdoor siert de naam van Rhoon weer op de auto`s.
LEVERTIJDEN
De Scania combi kwam het wagenpark in 2015 versterken. Erik heeft altijd graag een combi gewild en kon deze ook inzetten voor zijn opdrachtgever. De gebruikte Scania R500 was nieuw afgeleverd bij Soonius uit Poeldijk. Erik heeft zelf zo'n 2 jaar met de auto gereden, waarna Daan het mocht proberen. Na zo’n 6 jaar op de Scania werd het tijd voor wat nieuws en uiteindelijk viel de keuze op een nieuwe Volvo FH. Het hele proces heeft flink wat tijd gekost, want in 2020 werd er al getekend voor de FH500 met turbo compound motor. De lange levertijd werd veroorzaakt door onder andere het chip-tekort. De lange levertijd maakte de planning voor de opbouw lastig. In het bouwproces was de Heiwo aanhanger al zo goed als klaar terwijl de motorwagen op dat moment nog steeds niet afgeleverd was.
DOORLAAD COMBI
Het geduld wordt uiteindelijk beloond en de Volvo verhuist als eerste naar spuiterij TTS Blansjaar in Lisse. Hier worden de plastic delen samen met de tanks en de wielen in de rode kleur gespoten, naar het ontwerp van Remi Menger van RTS Design. Hierna verhuist de FH naar Heiwo in Wolvega voor de opbouw van de bak. Tevens worden de laadbakken voorzien van een Thermo King onderbouw koelmotor en de Dhollandia 3-tons laadklep gemonteerd die gebruikt kan worden als overrijd klep. Het kopschot van de aanhanger is voorzien van deuren en op deze manier kan er eenvoudig worden opgeladen zonder af te koppelen. Terug bij Volvo Group Truck Center Alphen aan den Rijn wordt de combinatie afgebouwd.
GLOEILAMPEN
De Volvo FH is ook in de ogen van Erik geslaagd: “Alle verlichting op de koplampen en lichtbak na zijn gewoon ouderwetse gloeilampen. Dit vind ik mooier. LED is voor Duitsers,” aldus Erik. “Om die reden heb ik ook gekozen voor een Globetrotter cabine en niet voor een XL. Bij die laatste staan de luchthoorns zo stom naar beneden toe! Dit vind ik nu eenmaal mooier.”
DE BEER IS LOS
Onder de voorbumper heeft Daan zelf de bumper spoiler geregeld bij Go in Style. Daan heeft ook zorggedragen voor de spreuk op het dak. ‘De Beer is Los” naar het nummer van Normaal. Erik vertelt: “Daan is onze smartlappen koning. Alles is voorbij gekomen van ‘Je loog tegen mij’ tot ‘Het laatste rondje’. Uiteindelijk zei hij ‘de Beer is Los’ moet het worden.”
Daan heeft zeker geen reden tot klagen. De FH is voorzien van een lederpakket in het interieur, is verder volledig luchtgeveerd en voorzien van Dynamic Steering. Daan is de hele week met de combinatie op stap voor distributieritten voor Erik zijn opdrachtgever waar hij op de gekste plekken komt. Volvo Dynamic Steering is dan een uitkomst. Niet alleen geconditioneerde goederen maar ook stukgoed wordt vervoerd met de combi. Met deze combinatie is Erik klaar voor de toekomst. Na de aflevering is er `s avonds nog een klein feestje waar de combi íngedronken wordt en waar ik de mogelijkheid krijg om de combinatie in het donker op de foto te zetten. En uiteraard komt Normaal een keer voorbij door de speakers…De Beer Is Los! We wensen Erik en chauffeur Daan veel veilige km`s met deze hele fraaie machine!