BIGtruck Reportage
JANUS WINT, COMPLEET IVECO PODIUM!
De Dakar Rally van 2023 gaat de boeken in als de rally waarin Janus van Kasteren van Boss Machinery Team de Rooy als winnaar over de finish kwam. Hij deed dat met een Iveco, net als de rest van de top 3, en maar liefst 6 trucks in de top 10!
Een daverend succes dus voor Team de Rooy, maar ook voor Iveco. Jarenlang domineerde Kamaz de top posities in de rally, maar door de oorlog in de Oekraïne deed dat team niet mee. Overigens was dat geen boycot van de organisatie, maar weigerde het team zich uit te spreken tegen de oorlog. Met een enorm aantal Iveco trucks aan de start kon het dan ook bijna niet anders dan dat zo’n stoere Italiaan zou winnen.
De enige concurrenten waren eigenlijk de Tsjechische Tatra trucks en de Praga van Ales Loprais. Ook uit Tsjechië komt Martin Macik, hij eindigde op de tweede plaats tussen winnaar Janus van Kasteren en Martin van den Brink. Van den Brink en zijn zoon Mitchel reden dit jaar niet meer voor Mammoet Rallysport, maar voor Eurol Team de Rooy Iveco. Mitchel van den Brink, de jongste etappe winnaar ooit in het truck klassement, werd overigens keurig vierde, vlak achter zijn vader Martin.
RIWALD DAKAR TEAM
Het Riwald Dakar Team wist dit jaar in het eindklassement geen potten te breken. Gert Huzink viel uitmet mechanische problemen, en ook Pascal de Baar viel uit doordat zijn Renault rallytruck het liet afweten. Pascal kon echter wel doorrijden als ‘experience’ deelnemer. Dat betekent dat je nog wel in de wedstrijd zit, en dag etappes kunt winnen, maar dat je uit het algemeen klassement ligt. Toch wist Pascal de Baar zich te revancheren met een dagetappe winst en mooie uitslagen tegen het einde van de rally. Voor het team een bevestiging dat de Renault rallytruck van MKR wel degelijk in staat is om in de top van het klassement mee te strijden, als de boel heel blijft. Dat is echter een belangrijk aspect van een lange rally als de Dakar. Betrouwbaarheid van het materieel is essentieel als je voorin mee wilt strijden. De enige truck van het Riwald Dakar Team die de eindzege haalde in het algemeen klassement was de Renault K520 rallytruck van Adwin Hoondert. Hij eindigde op de 12e positie.
OVERIGE NEDERLANDERS
In het algemeen klassement vinden we dus Van Kasteren op 1, Martin van den Brink op 3 en zijn zoon Mitchel op 4. Richard de Groot van het Firemen Dakar Team werd 5e, ook met een Iveco. Ben van de Laar, ook met een Iveco overigens, eindigde op een hele mooie 7e plaats. Ad Hofmans van De Groot Sport kwam met zijn DAF als 11e binnen, vlak voor Adwin Hoondert. Gerrit Zuurmond wist de ‘Rainbow’ MAN op de 14e positie over het podium te rijden. In de officiële uitslag staat Pascal de Baar 15e, maar dat moet een foutje zijn omdat hij uit het klassement lag.
DE UITVALLERS
Onder de uitvallers valt vooral Vick Versteijnen op met zijn Iveco van het Boss Machinery Team de Rooy. Hij viel al vroeg in de strijd uit met technische problemen. Ook Ben de Groot werd geteisterd door technische problemen met zijn Iveco. Dat gold ook voor Nico Stijnen met zijn Eurol Iveco en voor William van Groningen met zijn Dust Warriors Iveco truck. De Iveco van het DDW Rallyteam viel ook uit met technische problemen. In het lijstje uitvallers treffen we daarnaast Gert Huzink aan van het Riwald Dakar Team met zijn Renault Trucks Hybride truck. Ook Kees Koolen wist de eindstreep niet te halen met zijn Iveco Project 2030 rallytruck. Hij viel uit in de elfde etappe. In het ‘Dakar Classics’ klassement moest Hugo Duisters zich terug trekken met zijn DAF 6x4 torpedo truck. De DAF met de dubbele cabine en twee motoren haalde wel gewoon de finish met Janus van Kasteren Sr, Thijs Heeze en Herman Keijsers. De ‘dubbele DAF’ wist zich zelfs succesvol door de duinen te ploegen dankzij het vermogen van de twee motoren, en uiteraard de vaardigheden van de crew.