BIGtruck Vintage
DE HOGE HOED VAN BEERS: SCANIA STARLINE
BIGtruck Vintage
DE HOGE HOED VAN BEERS: SCANIA STARLINE
De 3-serie van Scania is volgens veel chauffeurs die er mee gereden hebben de beste truck die de Zweedse fabrikant ooit gemaakt heeft. Het waren auto`s die deden waarvoor ze gebouwd waren. Betrouwbaar, degelijk en zeker de V8 was en is vandaag de dag nog steeds geliefd. Getuige de grote groep liefhebbers. Het enige minpuntje was dat Scania eind jaren tachtig geen hoog dak leverde, maar daar had importeur Beers een oplossing voor.
Met de Starline kreeg de 3-serie cabine een geheel op maat gemaakte ‘hoge hoed’. De cabine werd voor het eerst getoond op de Bedrijfswagen RAI in een opvallende paarse kleur. Het ontwerp van het stalen dak was opmerkelijk, met raampjes die om de hoek liepen.
Maar even terug naar de Scania 3-serie. Dat model is nog steeds bijzonder populair. In binnen- en buitenland zijn er nog genoeg te vinden, sommige zelfs nog aan het werk en andere hobbymatig. Op de truckshows staan ze soms rijen dik te glimmen.
ZELF MEE GEREDEN!
Ondergetekende heeft ook ervaring met de 3-serie. Bij Heros Transport in Noordwijk heb ik als 18-jarige een groot gedeelte van Europa verkend met een heuse 143 streamline, maar dan met een Estepe dak. Dat was een kunststof dak, en dat bleek meer in de smaak te vallen dan het ‘originele Beers’ Starline dak. Overigens was in die tijd de 4-serie al enige tijd op de markt maar de 3-serie was toen ook nog steeds een serieuze auto. Al was het vergeleken met m'n toenmalige collega`s op de 4-series een wat karige auto zonder airco en koelkast. Toch was het iedere kilometer er mee genieten. Het was toen nog echt rijden. Een kale 8-bak en een rempedaal wat meer weg had van een spons, vergeleken met de huidige trucks.
HOGE DAKEN POPULAIR
In de jaren ‘80 verschijnen er steeds grotere cabine`s op de markt met een hoog dak. Volvo was er als een van de eersten bij met de Globetrotter, DAF kwam met de SpaceCab en ook de andere merken volgden gestaag. Scania bleef een beetje buitenbeentje met het platte dak ten tijde van de 2-serie. Met de introductie van de 3-serie in 1989 kwam er een heuse Topline cabine, maar dat was maar amper hoger dan het platte dak. De beroemde zitpositie in combinatie met de voor die tijd unieke stuurverstelling was blijkbaar voor veel chauffeurs belangrijker, want slapen deed je in die tijd toch niet… En als je eenmaal lag op dat onderbed was je toch vaak uitgeteld en sliep je als een os.
AFTERMARKET DAKEN
Voor steeds meer merken kwamen er aftermarket hogere cabine varianten, zoals de meest bekende polyester oplossingen van Estepe uit Heesch. Ook carrosseriebouwers als Hondebrink en Kuda kwamen met hogere varianten voor bestaande cabines. Bij de Estepe versie bleef het voorste gedeelte van het originele dak boven de voorruit zitten voor de stevigheid. Daarachter werd het dak afgezaagd en kwam er een polyester dak overheen die vastgelijmd werd aan de cabine. Om torderen te voorkomen kwam er ook nog een verstevigingsbalk in. Er waren overigens 2 verschillende types die je vaak kon herkennen aan de lichtbak. De Scania`s met een platte cabine hadden in het Estepe dak plaats voor een grote ingezaagde lichtbak. De versies die waren gebouwd op een Topline cabine hadden door het hogere dak met kasten plek voor een kleinere lichtbak. Ook na 1996 toen de 3-serie werd vervangen door de 4-serie zijn er nog tijdlang verhoogde Estepe daken verkocht en opgebouwd op 3-serie cabine`s.
STARLINE
Als de vraag begin jaren 90 naar een hogere Scania cabine blijft, ontwikkelt Beers een hoger dak van verzinkt plaatstaal. In 1993 komt de Starline op de markt. Een hoger dak dat uiteindelijk alleen in Nederland via Beers word verkocht omdat Scania eigenwijs genoeg niet meeging met dit idee. Kenmerkend was, in tegenstelling tot de Estepe variant, dat het verhoogde dak iets uitstak en dat er gelijmde donkere raampjes in zitten. De inwendige stahoogte was met 1.95 meter toch iets meer dan de standaard Topline. Ondanks dat het dak gegalvaniseerd was, kon het na een aantal jaren toch behoorlijk gaan roesten met name rond die gelijmde raampjes. Iets waar het Estepe Dak geen last van had. Toch was er ook voor dit dak een grote schare liefhebbers. Een van de meest bekende is de firma VSB uit Druten. Zij hebben een grote verzameling van dit type rondrijden.
GERESTAUREERD
Ook de Scania 143 op de foto’s komt uit de stal van VSB. De truck kwam ooit nieuw op de weg bij Aalburg Transport in Wijk en Aalburg. Daarna kocht VSB de auto. Inmiddels is de trekker gerestaureerd en heeft de Starliner een nieuwe kleur. Heros Transport Noordwijk heeft zich ontfermt over de auto en er weer een fraai exemplaar van gemaakt. De 143 is technisch aangepakt en de blauwe kleur maakt er een mooie frisse verschijning van. Zeker met dit grijze weer buiten waar het water rijkelijk uit de hemel vloeit op de dag dat we foto’s maken. Ik heb (net zoals vroeger op m'n 18e) de sleutels gekregen van John van den Berg en neem de 143 mee voor een fotoreportage. Ook dit is weer genieten net zoals toen. De regen slaat tegen het raam en de 2 ruitenwissers vegen de ruit schoon. Ondertussen schakel ik als vanouds met die kale 8-bak. De achtcilinder bromt rustig in de cabine en het blijft goed vertoeven, ook na zoveel jaar.
STRAKKE ORIGINELE ZIJSKIRTS
De trekker valt niet alleen op door zijn blauwe kleur. Het aluminium Trux wildrek met 4 verstralers is een echte blikvanger. Verder heeft de Scania zijn originele sideskirts en samen met de traanplaat vlonder zorgt dit voor een keurig en strak geheel. Op zich is dat bijzonder, want de zijskirts, en de onderspoiler zijn meestal wat hobbelig door een te zachte kunststof soort. Dit exemplaar staat er echter strak bij!
TE KOOP VOOR DE LIEFHEBBER
Achter de cabine vinden we het slangenrek met alleen maar lucht en verlichting slangen. Geen ABS stekkers want dit was verre van standaard in 1994. Aan de achterzijde van de trekker zit een achterbumper met 6 ronde lampen. De echte puristen vinden dat Led niet hoort op een auto uit deze tijd maar deze zijn eenvoudig te vervangen door de gloeilamp varianten. Als we dan nog even teruglopen naar de voorkant van deze Starliner, dan zit er boven de zonneklep een lichtbak gemonteerd. Een losse lichtbak simpelweg omdat een ingezaagd exemplaar geen optie was bij het Starline dak. John heeft de Scania 143 te koop staan. Reclame erop en rijden. Of eventueel verder verfraaien naar je eigen wensen. Feit is wel dat er niet veel trucks meer zijn van dit type, en al helemaal niet in deze staat. Mocht de Starline verkocht zijn met het verschijnen van dit artikel dan heeft John nog wel meer fraais te koop staan. Waaronder een Volvo F89 6x6 brandweerwagen met maar 60.000 km. Maar ook ombouwen van Scania`s behoort nog steeds tot de mogelijkheden. Voor meer info: www.herostrucks.nl