BIGtruck RoadTest
MERCEDES eACTROS: EMISSIEVRIJ DOOR STAD EN LAND
BIGtruck RoadTest
MERCEDES EACTROS: EMISSIEVRIJ DOOR STAD EN LAND
Het begint te wennen wanneer je voor BIGtruck werkt: een testrit rijden van zo’n 150 kilometer zonder een druppel diesel te verbruiken. Mercedes laat zien dat het kan en dat de nieuwste eActros 300 een mooie actieradius heeft.
Wanneer we vertrekken voor een testrit op onze distributieroute, willen we graag een volle batterij. Niet omdat we anders de rit niet uit kunnen rijden, maar wel om een perspectief van het verbruik te krijgen. Dat lukt aardig met de drie merken die we tot nu toe hebben gehad. Wie dat zijn? Scania, Volvo en nu dan Mercedes. DAF komt dit jaar en we hopen dan ook nieuwe modellen van Volvo te verwelkomen, een MAN, uiteraard een Renault en wellicht ook de Iveco-Nikola Tre. Maar nu eerst even naar deze eActros 300.
Van dit model rijden er al enkele exemplaren in de praktijk, maar dan van een eerdere generatie. Merken die dat ook kunnen zeggen zijn Volvo, Scania, MAN en Renault. Deze eActros is van het type 300, met drie batterijen die goed zijn voor een actieradius van dik 400 kilometer. Let wel, dat is onder gunstige weersomstandigheden bij een graad of vijftien. Die batterijen hangen trouwens centraal onder het chassis. Daar is ruimte genoeg, doordat de elektromotor met de versnellingsbak aan de achteras gemonteerd is. Een aandrijfas naar achteren ontbreekt dus.
EÉN PEDAAL BEDIENEN
De aandrijflijn van de Mercedes Actros komt het beste tot zijn recht wanneer de chauffeur maar één pedaal bedient. De bekende stengel aan de stuurkolom waarmee je de retarder instelt, zet je helemaal naar beneden, op maximum remvermogen. Maar zolang je rijdt en ‘gas’ geeft, ga je gewoon vooruit. Lift je je voet, dan begint de eActros al vanzelf af te remmen. Hiermee genereert de eActros elektriciteit die ten goede komt aan het batterijpakket. Het is wel even wennen, maar in stoplichtrijke gebieden krijg je na een minuut of tien vanzelf een glimlach op je gezicht. Iep rijdt ook een deel van de testroute en hij gebruikt de ‘retarder’ niet op de volste stand. “Dat remt mij te abrupt af als je het gas los laat, maar ergens halverwege de standjes is het goed te doen,” is zijn commentaar. Wel is hij het met Tim eens dat het bijzonder vlot, geruisloos en comfortabel rijdt in de binnenstad. Ook als de snelheden oplopen, op de snelweg bijvoorbeeld rijdt de eActros goed. De aandrijflijn blijft ook bij hogere snelheden mooi stil dankzij de twee versnellingen.
VERKEER
Een niet te onderschatten voordeel is dat je met deze manier van rijden, je veel meer aandacht kunt schenken aan het verkeer om je heen. De eActros bakwagen is een typische truck voor (binnen-)stadswerk, gebieden dus met veel verkeer, dat ook nog met verschillende snelheden beweegt. Wat hierbij meehelpt is het MirrorCam-systeem, waardoor je vrij zicht hebt door je zijruiten en waarbij je toch goed overzicht houdt op wat er achter je gebeurt. Een nadeel is de pannenkoek-vormige frontspiegel die Mercedes monteert om het deel direct voor je cabine in beeld te brengen. Om ook daar een camera te monteren, vereist een derde scherm in de cabine en dat vond Mercedes teveel van het goede. Dat is jammer, bij de nieuwe DAF trucks zit zo’n derde scherm er gewoon in en dat werkt prima.
KLINISCH
De eActros heeft net als zijn diesel broertjes een wat klinisch dashboard dat bestaat uit twee iPads waarop je alles kunt zien en instellen. Wanneer je eenmaal aan one pedal driving gewend bent, bevestigt het dashboard voor je wanneer je elektriciteit verbruikt en wanneer je het opwekt. Het resultaat is dat onder normale omstandigheden je de bedrijfsrem nooit meer aanraakt, alleen in noodgevallen. Verder is de ClassicSpace cabine een toonbeeld van neutraliteit en rust, precies wat heel veel klanten in de bedrijfswagen wereld willen. Voor de eActros is er alleen de middellange cabine variant, waarbij je als chauffeur nog wat spullen achter de stoelen kwijt kunt. Een bed past daar niet, maar een opklapbare rustbank zou mogelijk moeten zijn. Bijkomend voordeel van deze cabine is dat je een luikje achter de deur hebt, bijvoorbeeld voor je helm of je handschoenen. De instap gaat via drie treden. Andere merken laten zien dat in dit segment twee treden ook mogelijk zijn, maar de tredes zijn zodanig geplaatst dat je er eenvoudig instapt. Onze demo is verder voorzien van een zonneklep en een dakspoiler, maar daar zit een raar gat in. Dat is voor het dakluik, maar eigenlijk is het juist fijn als daar een afdakje boven zit. Bovendien, wie gebruikt er in dit airco tijdperk nog een dakluik? Het gat in de spoiler zou nog te verklaren zijn als er een koelmotor tegen het kopschot gemonteerd was, maar dat is niet het geval.
ELEKTRONICA
Van de lange lijst elektronica die Mercedes kan bieden, springt misschien gek genoeg verkeersbordherkenning het meest in het oog. Chauffeurs die op verschillende routes rijden hebben hier echt wat aan. Pas wanneer je de snelweg op gaat worden zaken als Predictive Powertrain Control en automatische afstandsregeling relevant. Dit is nu eenmaal een demo, en dan moet je als merk natuurlijk duidelijk laten zien welke kunstjes zo’n eActros beheerst en hoe sterk dit overeenkomt met diesel trucks van dit merk.
VERBRUIK
Mercedes-Benz is niet alleen een koploper met elektrische mobiliteit, ze is dat ook met de toegepaste techniek. Dat bewijst deze rit met de eActros, waarmee elektrisch rijden wel heel makkelijk mee wordt gemaakt. Vervolgens blijkt dat de Mercedes eActros, we hebben alleen nog ervaring met lege trucks, ook nog een laag stroomverbruik neerzet. We kwamen uit op 72 kWh per honderd kilometer. Als leidraad gebruikt de branche 1 kWh per kilometer, dus daar blijft zo’n truck dan toch mooi onder. Dit is grotendeels te danken aan het one-pedal drive rijden, waarbij de eActros al afremt ‘op de motor’ wanneer de chauffeur het gaspedaal lift.
Het laat zien hoe elektrisch rijden bij uitstek geschikt is in stedelijk verkeer, waarbij alles lijkt samen te vallen. Een ontspannen chauffeur, een stille en sterke truck die voldoende ruimte biedt voor een dagrit, en die op de snelweg ook een goed verbruik neerzet, al was het die testdag nog wel rond de veertien graden.