BIGtruck Column
VRACHTWAGENCHAUFFEURS ZITTEN DE KOMENDE JAREN NOG WEL GOED
Elon Musk zei ooit in een interview: “Artificial Intelligence (AI) wordt een gevaar voor de mens.” Dat was voor mij altijd een ver van mijn bed show, totdat ik het AI-systeem ChatGPT ontdekte. Dat programma maakt mijn werk als tekstschrijver overbodig. Daarom ben ik blij dat ik ook vrachtwagenchauffeur ben, want truckers zijn voorlopig nog keihard nodig.
CHATGPT
Wat is ChatGPT? ChatGPT is een taalmodel gebaseerd op kunstmatige intelligentie. Ik zal jullie niet lastigvallen met het technische verhaal, maar het kan mijn werk als schrijver overbodig maken. Je voert een aantal steekwoorden in, de lengte en de soort tekst die je wilt hebben. Bijvoorbeeld een nieuwsbrief, een column of een gedicht. De computer gaat aan de slag en binnen enkele seconden staat er een tekst op je beeldscherm. De tekst kan zelfs geschreven worden in de stijl van je favoriete schrijver.
Bedrijven gebruiken dit soort programma’s voor chatbots en online klantvragen. Maar je kan er ook zakelijke teksten mee maken. Of columns voor BIGtruck.
ARTIFICIAL INTELLIGENCE IN TRANSPORT
Er gebeurt heel veel op dit gebied in de sector. Vooral in het wagenpark- en magazijnbeheer. Ook verwachten consumenten en bedrijven steeds betere levertijden en up-to-date informatie over zendingen. En daarom zal AI toenemen in supply chain management. Voor chauffeurs is AI nog iets verder weg.
TRUCKS ZONDER CHAUFFEURS?
Niemand kan in de toekomst kijken. Door de technologische vooruitgang zal ons werk anders worden. De zelfrijdende vrachtauto’s bestaan al. En die zullen in de loop der jaren steeds beter worden. Maar overbodig wordt ons werk denk ik niet. Een chauffeur wordt op korte termijn echt niet vervangen door een robot.
CHAUFFEURS ZIJN NOG STEEDS NODIG
De kans dat je je pensioen gaat halen bij het bedrijf waar je nu werkt wordt steeds kleiner. Want met het begin van het nieuwe jaar lijkt het wel uitverkoop in de transportsector. Er is een overname slag aan de gang lijkt het wel.
Een overname is altijd spannend. Zelf heb ik het vorig jaar meegemaakt toen GVT werd overgenomen door ID Logistics. Als chauffeur merk ik er weinig van. Er staat alleen een andere naam op de vrachtwagen. Weet je wat het voordeel is om chauffeur te zijn anno 2023? Bij heel veel bedrijven hebben ze gewoon nog iemand nodig die achter het stuur kruipt en spullen van A naar B rijdt. En dit gaat voorlopig niet veranderen.