BIGtruck Reportage
'DAT GELUID RAAKT ME NOG ALTIJD'
Her en der verspreid in het land vind je nog van die werkplaatsen waar het net lijkt of de tijd stil heeft gestaan, maar waar alles wel schoon is. Zo’n plek is de werkplaats van André Goris, die in Haaksbergen geduldig werkt aan het restaureren van oude Scania’s, meest 3-series, en van V8-motoren.
“Als kind ging ik al met m’n vader mee. Mijn eerste rit was in een 111. Hij heeft een 141 gehad, een 142 en een 110. Ik ben opgegroeid tussen de 3-series. In 1996 kwam de 4-serie, die heeft hij toen op de RAI gekocht. Daar had ik niet meteen hetzelfde gevoel bij. Dat had ik wel bij de 3-serie, de Volvo F88 en de DAF Space Cab.”
Maar toen André de 4-serie eens nader bestudeerde, kon hij niet om de conclusie heen dat die cabine toch veel comfortabeler was. “Je kon er rechtop in staan, je had veel meer ruimte. De indeling wordt niet door iedereen als even praktisch ervaren, maar het idee van een bed boven de voorruit leidde ertoe dat jaren later sommige chauffeurs dat nog wilden in hun R-serie cabine.”
DIJKSTRA PLASTICS
Tot 2012 had André Goris een eigen transportbedrijf, maar dat beviel hem toch niet zo. Hij kwam in de schrootwereld terecht en hij werkte nog enige tijd bij een Scania-dealer. Op een gegeven moment kwam hij in contact met Auke Dijkstra van Dijkstra Plastics, die hem vroeg of hij een torpedo-variant van een Scania 143 wilde opknappen. “Dat leek me leuk en nu ben ik alweer vijf jaar truckrestaurateur. De 143’er is helemaal opgeknapt, ook onder de motorkap.” Goris heeft zich inmiddels ook in het reviseren van motoren bekwaamd. Bij voorkeur natuurlijk de V8, en dan meestal de 14 liter versie. “Die bleef tot 2000 in productie, daarna kwam de eerste 16 liter, wat feitelijk een 15,6 liter motor was. In 2010 kwam de nu bekende V8 op de markt, met 16,4 liter inhoud. Je begrijpt dat de vermogens ook groeiden. Kwam de 14,5 liter maximaal tot 530 pk, de opvolger ging naar 620 pk en tien jaar later kwam de 730. Die zestien liter kwam er om beter te kunnen koelen en om daarmee de euro-uitlaatgasemissies te kunnen halen. Maar het geluid dat bleef en dat raakt me nog altijd.” Uiteraard beseft André dat een NextGen 440 of 450 een 14,5 liter V8 met 530 pk er moeiteloos uit trekt en dat het verbruik dan ook nog eens veel gunstiger is.
ALLES ZELF DOEN
Andre wijst erop, dat je als restaurateur alles zelf moet doen. “Het is niet zoals in een truck fabriek, waar elke werknemer die aan de lopende band staat, steeds hetzelfde kunstje moet doen. Je moet dus alles kennen en kunnen. Je houdt nooit op met leren. Gewoon doen is het devies, maar wanneer je het echt niet weet, kun je beter gaan bellen in je netwerk of iemand een oplossing heeft, dan dat je zelf doorgaat met prutsen.”
DE TELEFOON GAAT
Ook wanneer je onderdelen nodig hebt, dan is een eigen internationaal netwerk een vereiste. “Onderdelen worden het grootste probleem. Dat zag je ook al bij oudere generaties Scania’s, het is er gewoon niet meer. Dus wanneer je de kans hebt, koop je onderdelen op.” Heb je eenmaal een netwerk van mensen die weten wat je doet en wat je mogelijk zoekt, dan kan maar zo de telefoon gaan en biedt iemand uit Zwitserland je een 4-serie bakwagen aan in een ongelofelijke nieuwstaat. “Dus die heb ik toen samen met Auke Dijkstra gekocht en omgebouwd tot een trekker. Zo’n oude truck krijg je na maanden noeste arbeid echter in ons land niet goedgekeurd. De RDW stelt dan dat zo’n oldtimer niet meer aan de huidige eisen voldoet en geeft dus geen kenteken af. Nu zitten we hier niet zo ver van de grens, dus na enig geregel kwam er een Duits kenteken op en werd de trekker goedgekeurd. Ik zette ‘m te koop. Op de eerste dag dat ik hem te koop zette, kreeg ik wel honderd telefoontjes. Maar de man die het eerst belde, een Ier, die kwam direct over en kocht ‘m meteen.” Wat maar aangeeft dat er nog een flinke internationale markt bestaat in het werk dat André Goris levert. “O ja hoor, het leeft echt. Zeker de 3-serie is nu een hype, en bij de 4-serie zie je het nu opkomen. Bij de nul- en 1-series zie je juist weer een afname.”
REVISEREN
André Goris benadrukt dat hij veel werk doet voor Dijkstra Plastics en dat hij daarnaast motoren reviseert. Hij zegt dat of je nu een motor reviseert of een complete truck, je eigenlijk geen prijs van tevoren kunt geven voor het werk dat je eraan hebt. Je komt altijd weer wat tegen waardoor er sprake is van meerwerk. Zeker wanneer je een oud beestje demonteert, kom je geheid meer tegen dan je zou willen. Moeten er meer onderdelen worden vervangen en die moeten er maar net zijn.”
COMPUTERS
André Goris heeft er alle begrip voor dat de bedrijfswagentechnicus van nu eerst zijn laptop aankoppelt aan het geheugen van de Scania die onderzocht moet worden. “Daarmee zou je een euvel of mankement op moeten kunnen sporen. Maar de praktijk is toch wel eens anders. Zo hoorde ik het verhaal van een chauffeur die met lading reed en ineens een ploffend geluid hoorde, waarna de auto niet meer trok. “Turbo ontploft,” zei ik. Maar de jonge monteur geloofde me niet, koppelde zijn laptop en vond vervolgens niets. Pas na gericht kijken bij de turbo, bleek dat ik gewoon gelijk had.” Afwisseling genoeg dus in dit vak. En nu maar hopen dat er voldoende ervaren vaklui zijn om al dat moois rijdend te houden.