BIGTRUCK REPORTAGE
DE TOVENAAR IN HET MEEL
We wisten dat het niet ongestraft kon gebeuren: zonder file langs Antwerpen. Waar de heenreis juist soepel verliep, ging de terugrit dramatisch. Gelukkig zorgt de Scania V8 ervoor dat het humeur van Anton Noel (48) er niet onder lijdt.
Al 18 jaar rijdt Anton voor Hovetra uit Rhoon. De blauwe Scania’s van het bedrijf zijn een bekende verschijning op de weg. Het Zweedse merk is bij Hovetra goed vertegenwoordigd, al bevinden zich ook twee Actros trekkers in de vloot. Anton is één van de gelukkigen die vorig jaar een nieuwe Scania V8 ontving. Sindsdien is hij de koning te rijk, zo merken we als we een dagje met hem mee rijden.
KLASSIEKER
Het is echter niet Antons eigen trekker waar we de dag mee starten. Eerst moet er een volle bulkcontainer met meel opgehaald worden bij Dossche Mills, voormalig Meneba, in Rotterdam. Hiervoor krijgt Anton de klassieker uit de vloot mee, die standaard voor dit soort ritten wordt ingezet. Een straf is het niet. Het gaat namelijk om een Scania R500 V8 met een handbak uit 2011. De trekker heeft al 1,5 miljoen kilometer op de teller, maar is onverwoestbaar.
Als Anton de motor start, glimlacht hij van oor tot oor. Het ritje naar de Maashaven in Rotterdam is maar kort, maar de motor brult. Anton parkeert een chassis met een lege bulkcontainer en koppelt er een volle aan. Dan rijden we terug naar het terrein van Hovetra in Rhoon. Hier neemt de eigen reachstacker de container van het chassis. We moeten deze container later vandaag naar België brengen, maar dan met Antons eigen combinatie.

De oude Scania is nog in topconditie

Anton heeft zijn draai gevonden
BIG SMILE
Deze komt precies uit de wasstraat als we aankomen. We stappen over van de R500 naar een 530S uit 2024. Ook hier ligt dus een V8 onder de cabine, tot grote blijdschap van Anton. Het verschil tussen de twee vrachtwagens is aanzienlijk. “De 530 loopt een stuk rustiger,” vertelt Anton. “Wel mis ik het schakelen. Dat doe ik liever zelf, dat is soms toch beter. Maar het is een geweldige auto. De rust, het geluid. Dat V8-logo op het dashboard brengt elke keer een big smile op mijn gezicht.”
De volle bulkcontainer wordt op het chassis van Anton gezet. De lading is 28 ton tarwebloem, bestemd voor Moeskroen in het zuiden van België. Met de fris gewassen Scania gaan we op pad. De chauffeurs van Hovetra rijden veel naar vaste adressen. Anton: “Dat vind ik wel fijn. Dan weet je hoe alles werkt. Op sommige adressen praten ze alleen maar Frans, dat spreek ik niet.” Anton is graag de hele week van huis. Hij rijdt voornamelijk in de Benelux, Duitsland en Frankrijk, maar ook ritjes naar Oostenrijk of Polen komen voor.



FAMILIEBEDRIJF
Standaard rijdt Anton met bulkcontainers op een speciaal kiepchassis. Hovetra heeft ook gewone bulktrailers. Daarnaast vervoert het bedrijf ook containers van en naar de havens. Altijd bestaat de lading uit levensmiddelen, zoals meel, maïs of rijst. Dankzij de verschillende werkzaamheden kan de planning goed rekening houden met de wensen van de chauffeurs. Hovetra is een echt familiebedrijf, met de derde generatie aan het roer.
“Het is een erg goede baas,” stelt Anton als we naar het zuiden afreizen. “Mijn zoon Nicky werkt ook bij Hovetra. Ik heb het werk hem zelf aangeraden. Dat doe ik natuurlijk alleen als ik tevreden ben hier.” De Scania 530S die hij vorig jaar kreeg, is wat hem betreft de kers op de taart. Het is waarschijnlijk de laatste V8 voor Hovetra. “Ik had de auto net gekregen toen ik ziek werd. Mijn galblaas is toen verwijderd. Twee maanden zat ik thuis. Maar al die tijd bleef de Scania stilstaan. Dat kon ik echt waarderen,” vertelt Anton.

Werken met slangen hoort erbij
VOORSPELLING
Ondertussen rijden we langs Antwerpen. We verbazen ons erover dat we zo door kunnen rijden. Het is er zelfs rustig te noemen, ondanks dat de zomervakantie alweer voorbij is. “We hebben geluk,” zegt Anton. “Er staat +2 minuten op de navigatie. Normaal is dat +30. Maar we moeten het niet te hard roepen, want we moeten nog terug straks.” Het blijken voorspellende woorden, die hij hier uitspreekt.
Standaard zijn de vrachtwagens bij Hovetra voorzien van mooie blauwe bedrijfskleuren. Het maakt de vloot erg herkenbaar. Waar steeds meer bedrijven kiezen voor wit, maakt het de wagens van Hovetra steeds meer bijzonder. Anton liet het interieur bovendien bekleden bij M&M Truckdesign uit Ridderkerk. “Ik was de eerste, maar nu gaat iedereen hier heen,” lacht hij. “Ze hebben het dan ook mooi gedaan. Met name de kleur is erg mooi, het is erg rustig.”
EENZAAM
Op de achterwand van de cabine staat niet alleen een rood verlicht Scania-logo, maar ook het logo van Thunderdome. Op meer plekken op de Scania komt dit logo van de tovenaar terug. ‘The Wizard’ is op de zijruiten te lezen. “Ik kom uit Rotterdam. Deze muziek luister ik al van jongs af aan,” vertelt Anton. “Elk jaar ga ik met mijn gezin naar Defqon, een echt familie-uitje. Die wizard slaat misschien ook wel op mij. Ik moet zoveel doen op een dag, dat ik me soms een tovenaar voel als het allemaal lukt.”
Af en toe gaat zijn vrouw ook mee met de vrachtwagen. “Verder is het maar een eenzaam bestaan,” lacht Anton. “Het is wel lekker, hoor. Gewoon gezellig een muziekje opzetten. Voor je het weet, ben je op de bestemming.” Ook voor vandaag geldt dat. Keurig op tijd arriveren we bij een fabriek in Moeskroen, waar allerlei lekkere broodjes gebakken worden. Anton parkeert zijn Scania direct naast een grote silo. Hij gaat aan de slag met sluitingen, slangen en klemmen.
VERTRAGING
Terwijl de bulkcontainer steeds meer kiept, verdwijnt het meel in de silo. Het lossen duurt ongeveer een uurtje. Een chauffeur van een tankwagen kijkt bewonderend naar de Scania. Anton geeft hem een hele rondleiding. Hij laat zijn Scania graag zien. Als de container leeg is, worden alle materialen weer opgeborgen. Omdat de container straks van het chassis gaat, mag niks blijven zitten. Gelukkig heeft Anton een vaste trailer, zodat hij altijd weet waar alles ligt.
Over hobbelige Belgische wegen aanvaarden we de terugreis. Al ver voor Antwerpen verschijnen er onheilspellende berichten op de matrixborden. Verschillende ongelukken hebben tot een chaos geleid rond de havenstad. “Zie je wel,” zegt Anton gelaten. “We hebben daarstraks te vroeg gejuicht.” Volgens de navigatie loopt de vertraging op tot meer dan twee uur. We besluiten via de Liefkenshoektunnel te rijden, want we moeten nog naar Schoten om de container te wisselen.

The Wizard on tour
TRUCKSHOW
Uiteindelijk passeren we Antwerpen met anderhalf uur vertraging. Het wordt dus toch een lange dag. In Schoten heeft Hovetra een klein depot op het terrein van een klant. Hier staat ook een eigen straddle carrier. We treffen er wat collega’s. Anton haalt zelf de lege container van het chassis met de straddle carrier en vervangt deze door een volle. Deze is geladen met rijstebloem. De container is bestemd voor Zwolle, maar Anton neemt hem eerst mee naar Rhoon.
Bij Hovetra gaat Anton eerst zijn Scania uitgebreid wassen. Samen met zijn zoon staat hij dit weekend op een truckshow. Hiervoor moet nog wel een onderlip gemonteerd worden op de Scania. Omdat de trekker geen geveerde vooras heeft, wil Anton hier niet mee rondrijden op normale werkdagen. Op de truckshow wil hij zijn Scania V8 van zijn beste kant laten zien. Hij is duidelijk trots op zijn vrachtwagen. “Ik rij elke dag met plezier,” zegt hij. “Als de auto naar je zin is, dan scheelt dat heel veel.”



Tekst, foto’s & video: Maarten van der Westen



