BIGTRUCK RIJ-IMPRESSIE
MAN TGE EN TGX NEXT LEVEL
Met de Commander Next Level heeft MAN een superdikke trekker op de weg gezet. De 520 pk sterke MAN TGX is rijkelijk voorzien van opties waardoor je heel anders tegen de truck aan kijkt dan bij een standaard exemplaar. Geheel in lijn met de TGX werd ook de TGE bestelwagen aangepakt, met ook een special edition, namelijk de TGE Next Level. Reden genoeg om nog eens uitgebreid kennis te maken met deze beide fraaie MAN’s.
De MAN TGX is een truck die je gereden moet hebben om erover te kunnen oordelen. We spreken steeds meer chauffeurs die aangenaam verrast zijn over de kwaliteiten van de MAN. Sinds de komst van het nieuwste model is de truck voorzien van een bijzonder fraai dashboard met een hele slimme manier om het tweede scherm te bedienen. Verder is er de ruime koelkast die volledig onder het bed schuift, de vlakke vloer en heel veel opbergruimte. Dat is allemaal standaard, maar met de Commander Next Level gaat MAN een behoorlijke stap verder. Zo zien we in het interieur fraaie lederen bekleding met stiksels en met het Commander Next Level logo. Aan de buitenkant is er de extra onderspoiler met LED lampen, de verlengde zonneklep met LED bar en ook extra verlichting en de lichtlatten onder de zijfenders. Ook daarin zijn fraaie LED lampen verwerkt. Alles bij elkaar zorgt het ervoor dat er wel een hele dikke auto staat. Vooral in de zwart- met blauwe kleuren zoals op de demo ziet het resultaat er indrukwekkend uit.
ULTIMATE DRIVERS MACHINE
MAN noemt de Commander Next Level in alle bescheidenheid de ‘Ultimate Drivers Machine’. Dat legt de lat hoog maar eigenlijk is er niks aan te merken op de truck. Het rijdt super comfortabel dankzij de luchtgeveerde vooras maar ook de grote wielbasis van 390 zorgt voor veel comfort. Verder ziet het interieur er meer dan keurig uit. Het digitale MAN dashboard is informatief en heeft niet te lijden gehad onder allerlei modieuze vormgeving grappen. Je hebt gewoon twee klokken voor je, met in het midden een informatieve display over alle systemen. MAN bleef ook weg van de modieuze touch-screens voor het tweede display. Dat bedien je met een handig draai- en drukwieltje, waarbij je pols rust op een inklapbaar steuntje. Dat werkt in de praktijk echt beter dan zo’n aanraakscherm, zeker in een bewegend voertuig. Bovendien voorkomt het vette vingers op het schermpje. Verder is de truck uitgerust met MAN Comfort Steering. Dat betekent heel licht sturen als je langzaam rijdt, en lekker stabiel op snelheid. Het systeem houdt je actief tussen de lijntjes, door licht te duwen in de juiste richting. Dat wil niet iedereen, en het kan dus uit. Zelf vinden wij het wel prettig, vooral omdat het systeem bij MAN niet overdreven sterk is. Hiermee heeft dit merk het juiste gevoel gevonden wat ons betreft.
SLIMME TECHNIEK
De actieve cruise control werkt tot stilstand. Reuze handig in de file, want het systeem volgt keurig je voorganger tot een complete stop. Als die voorganger weer in beweging komt, is een klein tikje op het gas voldoende om weer te volgen. Echt, als je dat eenmaal gewend bent wil je nooit meer zonder! Een andere slimmigheid van de MAN TGX is de cruise control die de weg weet. Predictive Drive noemen ze dat en dat zorgt ervoor dat de truck vooruit kijkt naar het verloop van de weg. Dat betekent niet alleen dat de truck anticipeert op hellingen, maar bijvoorbeeld ook op bochten of rotondes. Als je bijvoorbeeld binnendoor rijdt op de cruise control dan kan het zomaar zijn dat de truck gas terug neemt omdat hij weet dat je een rotonde nadert. Dan moet je toch stoppen, of op zijn minst remmen. Door voor jou te anticiperen spaart de truck brandstof, want hij weet precies hoe zwaar de combinatie is en hoe ver je nog uit kunt rollen. Het is even wennen maar er is heel goed mee te leven en het scheelt echt liters. Eigenlijk is het nieuwe rijden dus al in geprogrammeerd in de software. Die Code 95 cursus kun je als MAN chauffeur dus eigenlijk wel skippen.
De 520 pk sterke MAN trekt er lekker aan met onze beladen Pacton trailer. Overigens is dit nog de eigen MAN krachtbron, in combinatie met de ZF TraXon versnellingsbak. Binnenkort wordt deze aandrijflijn afgelost door de PowerLion aandrijflijn met de overdrive versnellingsbak zoals we die kennen van dat andere Europese Traton merk. Daar hebben we overigens ook al de eerste kilometers mee gereden en daar is ook helemaal niks mis mee. Dat verhaal lees je hier!
MAN TGE NEXT LEVEL
MAN pakt lekker uit met ‘special editions’ dit jaar, want ook van de populaire TGE bestelwagens is er nu een Next Level uitvoering. Een bestelwagen boordevol veiligheidssystemen, fraaie lederen bekleding, parkeersensoren en zelfs een verwarmd stuurwiel. Mooi is ook het beklede tussenschot. Vaak zie je daar zo’n blikken tussenschot wat als klankkast fungeert. Bij deze TGE is dat keurig bekleed en dat scheelt de nodige decibellen. En als je toch de nodige decibellen wilt, dan kan dat met het 12,9" MAN Media Van Business systeem, inclusief de MAN App connect en navigatie. Dit systeem werkt ook met Apple Carplay en Android Auto en dat werkt prima tijdens onze rit.
HANDBAK
Ook aan de buitenkant heeft MAN zich uitgeleefd, met mooie zwarte aluminium wielen, een fraaie front- en achterspoiler en carbon look op de spiegels. De 180 pk sterke TGE is een bijzonder rappe besteller en het comfort is op hoog niveau. Het is dat deze uitvoering een verhoogd dak heeft, maar wij zouden hem bijna als privéauto op het verlanglijstje zetten. Dat kan ook, want er is een riante dubbel-cabine uitvoering leverbaar. En ja, zo’n TGE is wat groter dan een gemiddelde bestelwagen, maar de lengte en breedte zijn vrijwel gelijk aan die van een RAM 1500. Zo’n TGE is vooral hoger en maakt veel efficiënter gebruik van de afmetingen. Dat resulteert in een laadruimte van ruim 320 centimeter en met het verhoogde dak een inhoud van maar liefst 11,3 kubieke meter. Dat is dus een behoorlijke bak ruimte achter de tussenwand, maar daar merk je voorin helemaal niks van. De besteller laat zich rijden als een personenauto. Jammer is dat deze demo voorzien is van een manuele zesbak. Dat schakelt prima, maar wij zouden altijd kiezen voor de acht-traps volautomaat.
Iep van der Meer / Dirk-Jan Verhoef