BIGTRUCK TRUCKNIEUWS

MERCEDES-BENZ E400: COMPACTE E-TRUCK VOOR DISTRIBUTIE

Na de introductie van de volledig elektrische Mercedes-Benz e600 met zijn ProCabin komt het Duitse truckmerk nu met een vernieuwde e400. Een truck met dezelfde techniek aan boord als zijn grote broer, maar met minder accu’s, een compactere wielbasis en een lagere cabine.

De eActros 600 met ProCabin slaat behoorlijk aan, we komen hem al dagelijks tegen op de weg. Opvallend daarbij is dat de truck vooral wordt ingezet voor zware distributie, bijvoorbeeld voor supermarkten. Met ruim 500 kilometer actieradius werkt dat prima, maar eigenlijk was die ProCabin met zijn vlakke vloer en de hoge instap over vier treden bedoeld voor internationaal transport. Om die reden komt Mercedes nu met de eActros 400. Een truck met minder actieradius, maar ook met een wat beter toegankelijke cabine met drie instaptreden. Echt laag is hij nog steeds niet, maar het is een stuk beter instappen dan bij de ProCabin.

De eActros 400 kreeg het dashboard van zijn grote broer

BEKEND GEZICHT

De nieuwe eActros 400 is technisch net zo vooruitstrevend als zijn grote broer maar dat straalt hij niet uit. De cabine is namelijk gewoon de bekende, 230 cm brede Actros cabine met een echte grille, in plaats van het ronde front van de ProCabin. Opvallend is dat er alleen slaapcabines leverbaar zijn. Dat heeft te maken met het pakket aan elektronica onder de cabine. Dat zou bij een kortere cabine uitsteken en in weer en wind staan. Wel is er een keuze mogelijk tussen een hoog- of laag dak. Opvallend genoeg kan er echter ook gekozen worden voor de ProCabin, maar dan is het voordeel van die instap weer weg. Verder is de eActros 400 leverbaar als trekker met een 370 wielbasis en als twee- of drieassige bakwagen.

Modern centraal touchscreen display

In Molsheim worden alle speciale trucks aangepast

LICHTER EN COMPACTER

De techniek is één op één overgenomen uit de eActros 600. Dat betekent een e-as met geïntegreerde versnellingsbak en met hetzelfde vermogen van maximaal 817 (!) pk. Het grote verschil zit hem in het aantal accupakketten. Waar de eActros 600 standaard 600 kWh netto aan boord heeft, is dat bij de eActros 400, juist ja: 400 kWh. Dat komt doordat er geen drie, maar twee accupakketten aan boord zijn. Dat zorgt tevens voor de kortere wielbasis en een fors lager eigen gewicht. Volgens Mercedes kan de eActros 400 tot drie ton meer laden dan zijn grote broer. Voor de eActros 400 wordt een rijbereik van zo’n 350 kilometer opgegeven met 40 ton. Bij een solo-bakwagen of met een lichtere lading loopt dat op tot zo’n 480 kilometer. Bijladen van 10- naar 80% duurt ongeveer drie kwartier.

RIJDEN

In het Franse Molsheim, waar Mercedes allerlei speciale voertuigen bouwt mogen we testrijden met de nieuwe eActros 400. De instap is nog steeds niet de laagste in zijn klasse, maar dankzij de trapsgewijs geplaatste drie treden wandel je zo naar binnen. Het bekende interieur is nu voorzien van hetzelfde, digitale dashboard als in de ProCabin en ook de bediening is gelijk. We rijden met een trekker met oplegger en eigenlijk rijdt dat net als de eActros 600. De cabine is wat smaller, maar verder is het net zo stil, snel en comfortabel als de Procabin uitvoering. Niet alleen de aandrijflijn en het dashboard zijn identiek aan de eActros 600, dat geldt ook voor alle veiligheidssystemen aan boord. Van verkeersbordherkenning tot het actief meesturen, het zit er allemaal op. Dat laatste systeem is overigens naar onze smaak wat al te actief, waardoor je steeds tegen zit te sturen. Mercedes heeft het technisch allemaal meer dan uitstekend op orde met de elektrische trucks en we kunnen de eActros 400 dan ook niet op fouten betrappen. Het enige is misschien het schakelen, wat je net wat beter merkt dan bij sommige andere merken. Van de korte, 370 cm wielbasis merken we verder niks, maar we kunnen ons voorstellen dat je daar in het distributiewerk voordeel van hebt.

MEER ELEKTRISCHE UITVOERINGEN

Tijdens de presentatie staan er ook diverse uitvoeringen van de eActros 600. Zo zien we trekkers met een sleepas, zowel enkellucht als dubbellucht. Beide zijn wel erg lang overigens, maar met een schuifschotel en een aangepaste oplegger biedt dit wel een oplossing voor het probleem van de trekas-belasting. Die is namelijk vrij hoog met een eActros. Overigens wordt daar binnenkort ook een oplossing voor geboden met een smal naloop asje wat Estepe ontwikkelt. Verder zagen we een interessante 8x2 Triple. Deze bakwagen, die zowel met 400- als met 600 kWh geleverd wordt, heeft af fabriek een 36 tons toelating als bakwagen. Voor Nederland een bijzonder interessant voertuig, bijvoorbeeld voor een afzetsysteem. Met een widespread achterasopstelling zou het laadvermogen zelfs nog verder kunnen toenemen tot zo’n 40 ton, waarmee het gewicht van de accu’s gecompenseerd wordt.

Compacte 370 wielbasis, lichter en een betere instap

Click here

De eActros 400, standaard met slaapcabine

Click here

Click here

ELEKTRISCH BOUWTRANSPORT

Eerder presenteerde Mercedes al de eArocs400 voor de bouw. Deze trucks zijn voorzien van dezelfde accupakketten als de eActros, maar vanwege de bodemvrijheid zijn deze achter de cabine geplaatst. Te zien was een eArocs 400 8x4 betonmixer. Een 8x4 ja, en dat wil dus zeggen dat de eArocs geen gebruik maakt van de e-as, maar van een conventioneel, dubbel aangedreven tandemstel. De elektromotor hangt midscheeps, met een geïntegreerde versnellingsbak. Deze aandrijving wordt geleverd door ZF.

ZETROS!

Naast alle elektrische voertuigen mochten we echter ook even terug in de tijd met een echte handgeschakelde diesel. Er stond namelijk een Zetros 4x4 bakwagen voor ons klaar voor een kort testrondje. De Zetros is een truck die uitsluitend voor defensie wordt gebouwd. Dat merk je ook meteen, want alles is spartaans uitgevoerd. De ramen open je met een slinger en op de bodem vinden we drie pedalen. Dat is tegenwoordig erg zeldzaam, maar met die handbak heb je natuurlijk ook een koppelingspedaal nodig. Het is echt even genieten achter die grote, vlakke motorkap als we een stukje rijden. In het filmpje kun je het zien.

De instap van de eActros 400 is het grootste voordeel

Iep van der Meer


Vorige pagina


100e Volvo truck voor Van Tiel Transport

Ontvang het laatste nieuws van BIGtruck in je mail!

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Volgende pagina


Colofon