BIGtruck Reportage
LENZ NEEMT HET MEE IN EEN CONTAINER
BIGtruck Reportage
LENZ NEEMT HET MEE IN EEN CONTAINER
Afgelopen augustus was onze jaarlijkse BIGtruck Trophy, waar een grote diversiteit aan trucks te zien was. Daarbij werden de bezoekers ook getrakteerd op twee trucks uit Duitsland van de familie Lenz. Een strakke Scania 4-serie en de eerste Scania NextGen van het bedrijf.
We bezoeken Lenz Gerüstbau in het plaatsje Winterspelt, niet ver van het drielandenpunt van België, Luxemburg en Duitsland, om eens een beter kijkje te nemen naar deze trucks, en wat meer te weten te komen over het bedrijf.
Lenz Gerüstbau is opgericht in 1996 door Udo Lenz, en specialiseerde zich in steigerbouw. Met een 4x4 met aanhanger werden alle steigermaterialen naar alle bouwplaatsen gebracht. In 1997 werd de eerste truck aangeschaft, een Mercedes SK met opzetsysteem. Udo had een vlak containersysteem bedacht, waarmee alle materiaal van tevoren verzameld en geladen kon worden, en het een kwestie was van de container opzetten alvorens naar de bouw te gaan, waardoor het logistieke proces een stuk efficiënter gemaakt werd. Dit systeem wordt vandaag de dag nog steeds gebruikt door Lenz.
TWEELING
In 2014 kwamen beide zonen van Udo, de tweeling Sacha en Christian als stagairs binnen het bedrijf werken. Van jongs af aan waren ze al gek op trucks, en gingen ze zoveel mogelijk naar evenementen en tourritten in de regio. Ook waren ze creatief, en maakten ze modeltrucks van hout. Na de stagetijd werden uiteraard zo snel mogelijk alle benodigde rijbewijzen gehaald, waarna ze fulltime binnen het familiebedrijf aan de slag gingen. Een bedrijf dat inmiddels was uitgegroeid tot 11 werknemers.
KRAANWAGENS
De trucks van Lenz vallen flink op met een fel gele met witte kleurstelling met een zwarte streep. De vloot bestaat uit drie Volvo's van drie generaties, vier Scania's, en een MAN. Vijf van de trucks zijn uitgerust met opzetsysteem voor de containers. De Volvo FH4, samen met 1 van de NextGen Scania's, zijn daarentegen uitgerust als kraanwagen. Omdat niet alle bouwterreinen de ruimte hebben om de containers op de juiste plek neer te zetten, zijn flinke kranen nodig om alle steiger benodigdheden op binnenplaatsen of achterzijde van gebouwen te krijgen.
De Scania is daarom uitgerust met een Palfinger 135 kraan, die 109 ton/m kan heffen, en die een bereik heeft van 32 meter, waar deze nog 2000 kg kan liften. De Volvo daarentegen is de geweldenaar, en is voorzien van een Palfinger 200 kraan, met een hefvermogen van 150 ton/m. Op het maximale bereik van 48 meter mag deze kraan nog 1400 kg liften. Zo is geen klus te lastig voor de familie Lenz.
SCANIA 4-SERIE
Op de BIGtruck Trophy zagen we onder andere de Scania 164 580, die zowel nog gewoon aan het werk is, maar die ook als hobbytruck wordt gebruikt. De truck werd na aanschaf eerst opgebouwd door een goede vriend van de gebroeders Lenz, Tobias Clohse van TC Works, uit het buitengebied van het Belgische St. Vith, wat maar ongeveer een kwartier rijden is. TC Works heeft overigens ook alle andere trucks van de vloot opgebouwd naar wens. Nadat de 4-serie was opgebouwd en gespoten, zijn de twee broers begonnen aan het interieur, dat nog lang niet af is, maar dat in geheel eigen beheer aangepast wordt. De oude 4-serie is de enige trekker in de vloot, maar hij moest wel inzetbaar zijn voor het werk. Daarom werd contact gelegd met Wiese Farhzeugbau uit het Duitse Petershagen. De vraag was of er een unieke trailer gebouwd kon worden, met haakarm afzetsysteem voor de containers. Aan deze vraag werd voldaan, en zo werd een twee-assige trailer gebouwd, inclusief stuuras, die achter de 4-serie hangt, waarmee het een bijzondere combinatie werd.
SCANIA R530 OLDSKOOL
De R530 is geheel in de oldskool stijl opgebouwd, inclusief staande uitlaten, een rek op het dak en een geheel dichtgebouwd chassis met opbergkisten. De nog nieuwe 20-voet container die op de truck staat, is voorzien van zijdeuren, die over de gehele lengte opengemaakt kunnen worden. Dat is meteen ideaal om een grote hobby van de twee broers te showen. In de container siert namelijk een Volkswagen T1 panel busje uit 1963, dat van top tot teen gerestaureerd en verlaagd is. Daarnaast hebben ze ook een T1 platform bus van bouwjaar 1961. Deze bus is opgeknapt, maar met behoud van wat origineel patina. In de hal bij de firma staat ook nog een T3 in mindere staat, dat wordt het volgende project. De passie voor deze oude busjes komt van een Belgische vriend, die zo'n oud busje had. De broers gingen geregeld mee naar oldtimer events, waarna de vonk oversloeg. Verder staat er een oude jaren ‘70 Mercedes sedan in de hal die ook verlaagd is, en waar een oude V8 motor in ligt. Het dagelijkse vervoer is ook niet mis, en bestaat voor Sascha uit een snelle Audi stationwagen. Vader heeft een Mercedes en een Porsche die op een Supercar event niet zouden misstaan. Kortom, de liefde voor voertuigen zit diep.
BLOKHUT?
Het bedrijfspand heeft enkele grote roldeuren waarachter het materieel geparkeerd staat met daarnaast een doorgang. Daar worden de steigermaterialen geladen en gelost op de platte afzetcontainers. Aan het einde van de dag is het dan alleen nog een kwestie van de bakken oppakken met de haakarm, en alles staat klaar voor de volgende klus. Om aan het einde van de week wat te ontspannen, is er in de afgelopen corona periode een in Tiroler-stijl opgetrokken skihut gebouwd. Als je binnenloopt lijkt er een blokhut huis te staan met twee verdiepingen, met beneden een lift voor auto's die verplaatst gaat worden, compleet met statafels, en een grote afbeelding van bergen op de wand. Binnen in de hut is een bar met zithoek geplaatst met een ingebouwde pizza-oven voor wanneer de lekkere trek naar boven komt. Als we de trap op lopen, komen we in een soort café. Met diverse zithoeken, tafelvoetbaltafel, en een grote bar, voorzien van allerhande drankjes, is het een prachtige plek om lekker een vrijdagavondborrel te houden, of gewoon een feestje met alle vrienden en familie!
Alles bij elkaar is het een bijzonder bedrijf dat de familie Lenz heeft opgebouwd, met liefde voor het leven, en voor alles dat wielen heeft!