BIGtruck LadyTrucker
HOE DORIEN DE VRIJHEID VOND
Zaterdagochtend, Dorien Gerdes loopt over het terrein van Wezenberg naar de Scania R450 die klaar staat voor een afwisselende rit. Gedurende de werkweek heeft ze een mooie baan bij trailerbouwer Broshuis in Kampen, maar in het weekend rijdt ze graag zelf.
Ze koppelt de Scania aan en loopt dan nog een controlerondje om de combinatie heen. De koelmachine staat nog uit, we gaan nu eerst paprika’s laden. Dat gebeurt bij een specialistisch bedrijf waar ze in elk geval rekening hebben gehouden met aan- en afvoer door vrachtwagens.
Er is veel ruimte om te manoeuvreren. Dorien moet de lading zelf met de pompwagen naar binnen schuiven. Ze zet de lading goed vast, zorgt dat het papierwerk klopt en daar gaan we, richting Waddinxveen.
OPLEIDING
Dorien heeft een heel andere opleiding gedaan, die hooguit een beetje schuurt aan het chauffeurswerk. “Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Ik vind het rijden met een grote vrachtwagen erg leuk en uitdagend. Ik ben opgeleid tot industrieel productontwerper. Na gedetacheerd te zijn geweest bij verschillende bedrijven, kwam ik bij Broshuis terecht in afwisselend werk. Daar ben ik nog steeds heel blij mee. Ik hou me bezig met het registreren en toelaten van de opleggers, met alles wat daarbij komt kijken. Ieder land in Europa werkt toch weer anders. We werken bij Broshuis intensief samen met de keuringsinstanties. Inmiddels heb ik mijn weg daarin weten te vinden.”
FILE
Maar hoe leuk ze haar dagelijkse werk ook vindt, Dorien wil ook zelf een truck kunnen besturen en dankzij de baan die ze bij Wezenberg vond, ziet ze op de vrije zaterdagen heel Nederland. “Neem nou vandaag. We weten waar we gaan lossen. Daarnet kreeg ik bericht dat we in Bleiswijk gaan laden voor onze vestiging in Nieuwegein. Maar we hebben het halve land al gezien. Of er vandaag nog bijgeladen wordt, moet nog blijken.” Ze heeft het nauwelijks gezegd, of we moeten flink remmen ter hoogte van Reeuwijk. Daar is een ongeluk gebeurd en dat kan ons zo maar een half uur kosten. Het wordt inderdaad aansluiten, want de alternatieve route leidt over een brug die nou net vandaag gestremd is. Ze vertelt verder: “Mijn rijopleiding heb ik zelf betaald. De lessen kreeg ik voornamelijk in coronatijd. Zo kreeg ik nog iets van de buitenwereld te zien. Toen ik eenmaal was geslaagd, gaf me dat een heerlijk gevoel van vrijheid! Extra vrij, omdat mijn rijbewijs niet door een transportbedrijf was betaald, dat daar weer verplichtingen tegenover zet.” Maar behoudens een enkele rit voor Broshuis, wilde ze toch wel wat meer gaan rijden en ervaren wat het chauffeur zijn is. “Dus schreef ik een min of meer open sollicitatie aan Wezenberg. Die twijfelden geen moment en ze nodigden me uit voor een gesprek. We werden het snel eens. Na de nodige begeleiding kreeg ik de Scania R450 ter beschikking en kon ik aan de slag.”
AVOCADO'S EN MANGO'S
Op het adres in Bleiswijk laden we avocado’s en mango’s. Intussen krijgt Dorien weer een bericht: Wanneer ze leeg is in Nieuwegein, laadt ze op dezelfde locatie witlof, waarna ze terug kan rijden naar IJsselmuiden en de trailer daar kan afkoppelen. Wanneer ze geladen is, geeft ze dat door aan de planning. Die had erop gerekend dat ze al bijna in Nieuwegein zou zijn. Ja, die file hè? “In Nieuwegein staan drie chauffeurs op je te wachten,” krijgt ze te horen. Dat laat zien hoe strak er, ook op zaterdag, bij Wezenberg wordt gewerkt. De lading avocado’s en mango’s van Dorien moet in meerdere windrichtingen weer bezorgd worden.
HET DORIEN-EFFECT
Eenmaal in Nieuwegein, klopt het precies: er staan drie chauffeurs te wachten. Nauwelijks voelen we de zachte ‘bonk’ tegen het dock, of meteen rijdt er een pompwagen de trailer in. Het gaat heel erg snel nu en tegen de tijd dat wij van BIGtruck aanvullende foto’s hebben gemaakt, en we binnen willen gaan kijken, helpen de chauffeurs Dorien al met witlof laden. “Is dat het Dorien-effect?,” stel ik de vraag waarop ik het antwoord maar al te goed weet. “Nee hoor, voor de andere collega’s zouden ze dat ook zo doen. Wezenberg-chauffeurs onder elkaar!”
Mooi he?