BIGtruck Column
WERKGEVER VINDT UREN SCHRAPPEN HEEL NORMAAL
De vraag naar chauffeurs is groot! Volgens de IRU zal het chauffeurstekort verdrievoudigd zijn in 2026 als er geen actie wordt ondernomen. En ik kan jou vertellen dat die actie niet wordt ondernomen. Want werkgevers zien chauffeurs nog steeds als noodzakelijk kwaad en niet als een verlengstuk van het bedrijf. Uren schrappen vinden ze zelfs zo normaal dat ze het gewoon toegeven als ze als gastspreker worden uitgenodigd op een groot evenement.
INZETTEN VOOR EEN BETER IMAGO VAN DE TRANSPORTSECTOR
Naast mijn werk als chauffeur werk ik als freelance tekstschrijver en redacteur. Rijden en werken met de truck vind ik gewoonweg geweldig. Ik vertel dan ook graag hoe leuk ik mijn werk als chauffeur vindt. Dit enthousiasme probeer ik ook altijd te vertalen naar mijn teksten. Want het is natuurlijk een fantastisch beroep. Maar hoe positief ik als tekstschrijver ook probeer te zijn, ik ben kansloos als een werkgever bizarre uitspraken doet op een groot event.
UREN SCHRAPPEN HEEL NORMAAL
Na de toespraak van de betreffende werkgever, kreeg het publiek de kans om vragen te stellen. “Wat krijgt een chauffeur precies betaald?” was een vraag van een geïnteresseerde meneer uit de zaal. Waarop de Rijssense werkgever doodleuk vertelde dat het bedrijf bij ieder wachtuur een kwartier wegstreept. Ik stond even te klapperen met mijn oren. Wat zegt hij nu???
Het is toch de bedoeling dat je mensen warm maakt voor onze sector. Die sector heeft een achterstand in vergelijking met andere sectoren, waarbij je wel altijd ’s avonds en in het weekend thuis bent. Korten op je loon gebeurt alleen in de chauffeurswereld, kennelijk. Potentiële chauffeurs rennen natuurlijk gillend de deur uit.
DE VAKBOND KEEK ERNAAR EN HAALDE ZIJN SCHOUDERS OP
Vakbond CNV zat ook in de zaal. Later die avond sprak ik de vakbondsmensen aan over de kwestie. “Mooi zaakje kun je hiervan maken!” Ik had al niet veel vertrouwen in de vakbond, maar na deze avond al helemaal niet meer. De reactie van de vakbond was: “Tja het is wat, maar wat doe je eraan?” Ze haalden hun schouders op en liepen weg.
Zolang foute werkgevers en de vakbond elkaar de hand boven het hoofd houden, verandert er helemaal niks. Het chauffeurstekort zal alleen maar oplopen en dat hebben werkgevers volledig aan zichzelf te wijten!