Editie 10 | 2024
VOORWOORD BIGTRUCK
Editie 10 | 2024
VOORWOORD BIGTRUCK
VOORWOORD BIGTRUCK NR 10 2024
BIGtruck nummer tien staat voor je klaar. Het is oktober en dat merk je aan alles. De dagen worden korter, de bietencampagne is weer losgebarsten en de ruitenwissers maken weer overuren.
De herfst is ook het moment dat we de verkoopcijfers tegen het licht houden en dat ziet er niet heel geweldig uit. In augustus werden 53% minder trucks geregistreerd in Nederland ten opzichte van vorig jaar. Alleen al DAF verkocht in de eerste helft van dit jaar 30% minder trucks in Europa. Dat zijn er zo’n 10.000 minder dan vorig jaar en dat is dan nog maar één merk!
Ook bij de opleggers is een daling van 17% te zien. Waar het wel goed gaat is bij de bestelwagens. Daar werden er maar liefst 43% meer van verkocht dan vorig jaar. Dat heeft natuurlijk alles te maken met de BPM die er volgend jaar bij komt. De statistieken voor volgend jaar laten zich in dat segment dan ook eenvoudig voorspellen.
Tijdens de IAA waren de speeches allemaal positief maar het lijkt erop dat de bedrijfswagenindustrie een stevige daling heeft ingezet. Toch lijkt het dat het transport op zich geen daling doormaakt in Europa en dat betekent dat we dus langer doorrijden met de trucks. Dat betekent automatisch een groei aan omzet in de werkplaatsen en bij de onderdelen leveranciers.
Tegelijkertijd betekent dit ook dat het chauffeurstekort ook de komende jaren nijpend blijft. Daar willen wij ons vol voor inzetten want het blijft natuurlijk een prachtig vak. Je komt nog eens ergens, geniet van een relatieve vrijheid en het blijft toch kicken om met zo’n zware combinatie te mogen rijden. Of dat nou elektrisch, op waterstof of gewoon op diesel is.
Keep on truckin’
Team BIGtruck