BIGTRUCK REPORTAGE
VAN DER MOST TRANSPORT REKENT OP DAF
Van der Most Transport in Rotterdam is één van de toonaangevende vervoerders van zeecontainers in Nederland. Met een vloot van 125 trucks en 180 opleggers verzorgt het bedrijf containertransporten in de Benelux en soms zelfs door heel Europa. Veruit het grootste deel van de vloot bestaat uit DAF trucks en Van der Most heeft inmiddels 33 NGD DAF’s op de weg gezet, allemaal van het type XG 480.
Eigenaar Gertjan van der Most begon in 1991 met één truck in het transport van zeecontainers. Voor die tijd was hij vertegenwoordiger, maar als zelfstandig ondernemer reed hij de eerste vier jaar zelf. “Ik moet bekennen dat ik begon met een ander merk, maar met de overname van het containertransport van Nico Kind kwam de eerste DAF in de vloot terecht. Eigenlijk was ik daar vanaf het begin al erg tevreden over en daar bleef het niet bij”, aldus Gertjan Van der Most. Het bedrijf groeide stevig door, deels door overnames en deels door autonome groei. In de Waalhaven werd een terrein aangekocht voor de op- en overslag van containers. Van der Most: “Daarmee werden we veel flexibeler want voortaan konden we in de rustige tijden containers afhalen van de terminals, om ze vervolgens op afroep aan te leveren aan de klanten.”
COMPLEET DIENSTENPAKKET
De ontwikkelingen gingen snel bij Van der Most en het SQAS gecertificeerde bedrijf ging verder in het aanbieden van diensten in het transport van zeecontainers. Naast de op- en overslag op de eigen terminal in de Waalhaven breidde Van der Most het dienstenpakket uit met onder meer chassis met gensets voor reefer containers. Ook zijn er kiepende containerchassis voor het vervoer van grondstoffen in containers en worden er zowel semi-diepladers als diepladers ingezet voor uitzonderlijke containerladingen. Verder heeft het bedrijf zijladers waarmee zelfstandig containers op- en afgezet kunnen worden en behoort ook het vervoer van ADR stukgoed containers tot de mogelijkheden. Met al die disciplines verzorgt Van der Most een compleet dienstenpakket voor het transport van zeecontainers waarbij de klant maximaal ontzorgd wordt. “Het complete plaatje klopt en wij denken altijd mee met onze klanten. Daarbij zorgen wij voor optimale flexibiliteit, kwaliteit en veiligheid op een zo duurzaam mogelijke wijze. Zo zetten wij bijvoorbeeld 13 LZV combinaties in waardoor lege kilometers verminderd worden”, aldus Van der Most.
300e NIEUWE TRUCK WAS EEN DAF XG
Intussen ging de groei stevig door. Zo werd in 2022 de 300e nieuwe truck afgeleverd bij het bedrijf; een DAF XG 480. “Wij hadden uitstekende ervaringen met de vorige generatie van DAF en wij waren meteen erg onder de indruk van de NGD serie. Eigenlijk wilde ik meteen een truck meenemen vanaf de eerste presentatie op Zandvoort, maar dat ging helaas niet. Voor ons is de XG de ideale opvolger van de XF Space Cab waarmee wij reden. Onze chauffeurs zijn soms de hele week van huis, maar slapen ook regelmatig thuis. Zij hebben vaste auto’s en wij maken geen onderscheid in wat voor werk ze doen. Wij willen eenheid in de vloot, en voor ons is de DAF XG de ideale truck. Met zijn comfort, het ideale zicht rondom, de lage instap en toch een ruime cabine is het voor ons de beste keuze.“ Van der Most koos voor het DAF Digital Vision systeem waarmee de spiegels vervangen zijn door camera’s. Van der Most: “Voor de chauffeurs was dat wel even wennen, maar wij zijn overtuigd van de toegevoegde waarde, ook van de DAF Corner Eye. Dat zorgt echt voor extra veiligheid en voorkomt schades.”
MENING VAN DE CHAUFFEUR BELANGRIJK
Naast DAF heeft Van der Most nog twee merken trucks op de weg. Van der Most: “Dat komt vanuit het begin van het bedrijf, maar wij willen dat zo houden. Het geeft ons de mogelijkheid om in de praktijk te vergelijken en competitie is gezond. Voor ons is de mening van de chauffeurs wel heel belangrijk, zeker in deze tijden van chauffeurstekorten. Wij proberen het iedereen naar de zin te maken en als een chauffeur met zijn favoriete merk rijdt dan werkt dat altijd beter. Een tevreden chauffeur presteert gewoon beter, dat is duidelijk.” Dat sinds de introductie van de DAF XG steeds meer chauffeurs voor de ruimte en het comfort van de DAF kiezen verbaast Van der Most niet: “Ik ben zelf ook bijzonder onder de indruk van dit model. Wij zien ook dat de chauffeurs er trots op zijn en dat ze zelf interieurs verfraaien of bijvoorbeeld de tanks tot hoogglans oppoetsen.”
NEDERLANDS PRODUCT
Intussen kwam Zoon Mark van der Most in het bedrijf als Transport manager, onder meer verantwoordelijk voor de techniek. De trucks zien er stuk voor stuk keurig uit, van de oudere exemplaren tot de nieuwste. “Wij houden van nette spullen en de trucks worden regelmatig door de eigen wasstraat gehaald. Onze chassis’ zijn allemaal geschoopeerd voor een duurzaam fraai uiterlijk en we laten de wielen altijd spuiten, waarna er verchroomde wielringen gemonteerd worden. Je zult bij ons geen roestige of zwarte velgen zien, want de wielen maken de auto”, aldus Mark. Opvallend is dat niet alleen het merendeel van de trucks bij Van der Most van een Nederlands merk zijn, bij de trailers is dat zelfs 100% het geval. “Wij werken uitsluitend met D-Tec containerchassis en met Broshuis diepladers en semi-diepladers. Dat zijn, net als DAF, Nederlandse producten, maar het gaat ons natuurlijk om de betrouwbaarheid en de kwaliteit. Dat het nationale producten zijn is een mooie bijkomstigheid.”
LEAN AND GREEN AWARD
In 2023 werd de Lean and Green Award behaald met twee sterren. “Daarmee zijn we uniek in het containervervoer”, aldus Mark Van der Most. Hij houdt de vinger aan de pols waar het gaat om het verbruik van de trucks en hij ziet een duidelijke trend sinds de NGD generatie zijn intrede deed in de vloot. “Het is in ons werk soms lastig om dat te duiden, want de trucks doen heel verschillend werk. Voor vervoerders die iedere dag op de lange baan zitten is het eenvoudiger, maar onze trucks rijden soms heel veel korte ritten op een dag. Andere auto’s rijden juist wel langere ritten, bijvoorbeeld met een spoed vracht naar Spanje of naar Polen. Toch zien we duidelijk dat we met de nieuwste trucks betere resultaten halen dan voorheen”, aldus Mark. Voor reparatie en onderhoud rekent Van der Most op DAF dealer Truckland Rotterdam Zuid waar de trucks in een reparatie-onderhoudscontract lopen. “Daarmee worden wij volledig ontzorgd en kunnen wij ons richten op onze business, het containertransport.”
Iep van der Meer