BIGTRUCK REPORTAGE
DE SCANIA 113 H VAN MARCO VAN DER LINDEN
Marco van der Linden was als kleine jongen al zwaar onder de indruk van de Scania van Driessen uit Vlierden. “Als kleine jongen van een jaar of 7 stond ik daar vaak naar te kijken, en later ging ik mee in de vakanties. Dat was het begin, en zo werd ik besmet met het Scania virus. Eerst met een 111 frontstuur en daarna met een torpedo 111. Dat was een machtig gevoel voor mij, met zo'n grote neus voor je.” Het legde de basis voor de uit de hand gelopen hobby van Marco, zijn Scania 112 T.
Marco: “Toen ik een jaar of 14 was ben ik vakantiewerk gaan doen bij de firma Driessen. Daarna heb ik de chauffeursschool in Eindhoven gevolgd, waarbij ik ook stage mocht lopen bij dit bedrijf. Ik had het daar super naar de zin en op mijn 19e had ik mijn chauffeurs diploma en rijbewijs op zak waarna het avontuur kon beginnen.”
ERVARING OP HET TERREIN
Zoals we vaak horen werden de eerste meters afgelegd op het eigen terrein van het transportbedrijf. Meestal op zaterdag, bij het autowassen. Daarmee werd voor veel chauffeurs de basis gelegd voor het manoeuvreren met vrachtwagens. Zo ook voor Marco: “Ik had door de jaren heen al met veel auto's op het terrein gereden en mijn voorkeur ging toch echt uit naar Scania. In 1985 kocht Driessen een 112 torpedo en deze auto heb ik altijd schitterend gevonden. Helaas werd die truck met een kilometerstand van zo’n 500.000 km van de hand gedaan. Helaas heb ik die auto nooit meer teruggevonden. Jaren gingen voorbij en ik reed veel met kiepers, bulk en huiftrailers, wat ik tot de laatste dag dat ik daar heb gewerkt met plezier heb gedaan. Eind jaren ‘90 kochten ze bij Driessen een gebruikte 113 torpedo trekker die het werk ‘rond de kerk’ ging doen. De chauffeur was er altijd zuinig op en ik vond het een prachtige auto. Ik heb altijd geroepen dat als ze hem ooit verkopen ze mij moesten bellen. Nu acht jaar geleden was het zover. Toen belden ze met de vraag of ik nog interesse had, waarop ik volmondig en gelijk ‘ja!’ zei.”
EEN EIGEN SCANIA 113 H
Een week later ging Marco op zaterdag naar Deurne om zijn eigen Scania op te halen, maar daarmee begon het pas. Marco: “Wat moet je met zo'n ding?, riep iedereen, maar ik had grootse plannen. Hij moest opgeknapt en gespoten worden, exact hetzelfde als voorheen de 112. Ik heb toen een afspraak gemaakt bij de spuiter en mijn wensen op papier gezet. Na ruim een half jaar was de truck eindelijk klaar, mijn eigen Scania 113 torpedo met dagcabine.” Die dagcabine was origineel, maar die had wel een nadeel. Marco: “Na iedere toerrit of truckshow moest ik toch weer naar huis en zo ontstond het idee om er een camper van te maken. Het was natuurlijk een trekkerchassis, maar met tekeningen en schetsen ontwierp ik een heuse camperbak.”
CAMPER
Marco begon met het ontwerpen van het interieur. “Het belangrijkste vond ik een goed bed, maar daaronder heb ik de watertank geplaatst. Bovendien was er nog plek voor tuinstoelen en dergelijke. Verder kwam er een hang-legkast in voor de kleding en een keukenblok met kastjes eronder voor het keukengerei. Ook kwam er een zithoek in met daaronder ook weer opbergvakken en plek voor de standkachel. Na vele uren klussen was de opbouw klaar en konden we op pad met de Scania. We hebben al diverse leuke tripjes gemaakt door Nederland, België, Luxemburg en Duitsland. Een ding is zeker, waar we ook zijn, we hebben altijd veel bekijks.”
IN DE OUDE KLEUREN
Het is natuurlijk fantastisch dat Marco de Scania torpedo over heeft kunnen nemen van Driessen Vlierden bv. Het leuke is dat hij de truck in de oude, bekende huisstijl heeft gehouden als herinnering aan die tijd. Na aanschaf is de auto compleet gestript en opnieuw gespoten zodat de geschiedenis zal blijven voortbestaan. Marco heeft de auto verder naar eigen smaak zo origineel mogelijk opgebouwd. Zo mochten een dakrekje met 2 Michelin poppen en 4 bloklampen onder de bumper niet ontbreken. Verder wilde Marco ondanks dat het geen V8 is toch een mooi geluid horen uit de uitlaat, en ook dat is aardig gelukt! Het interieur van de truck is nog helemaal origineel. Zelfs de stoel en de bijrijdersbank zijn weer voorzien van de originele zoals Scania in de jaren 90 gebruikte.
Het leuke is dat er met deze Scania 113 een leuke truck bewaard is gebleven die nu eens geen V8 motor heeft. Want laten we eerlijk zijn, veruit de meeste chauffeurs hebben herinneringen aan die befaamde zes-pitters van dit truckmerk.
Nick van Berlo