BIGTRUCK RIJ-IMPRESSIE
RIJDEN MET DE FH ELECTRIC
BIGTRUCK RIJ-IMPRESSIE
RIJDEN MET DE FH ELECTRIC
Wij reden eerder al een kort rondje in Zweden met de Volvo FH Electric, maar nu kregen we de kans om in Nederland een route van rond de 200 kilometer te rijden met een Zweedse combinatie.
De blauwe Volvo FH Electric Globetrotter staat met een strakke Ekeri oplegger voor de deur in Beesd. Een fraai span zo, in een frisse kleurstelling en met die zijfenders aan de trailer voor een optimale stroomlijn. Afgezien van het opschrift ‘Electric’ in de lichtbak en de kleine logo’s met die tekst is er niks bijzonders aan de truck. Je ziet niet dat het een elektrische truck is, en dat is uit reclame oogpunt een nadeel.
Vervoerders die zoveel geld in een elektrische truck steken willen tenslotte wel dat de klanten dat ook kunnen zien! Aan de andere kant is het voor de acceptatie van elektrisch rijden voor chauffeurs juist belangrijk dat de auto er gewoon uitziet als een stoere truck. Een lastige keuze dus, maar Volvo heeft ervoor gekozen om het uiterlijk neutraal te houden, waarschijnlijk tot opluchting van chauffeurs.
MANUELE STOELVERSTELLING
Ook in het interieur verraadt niets dat we hier met een elektrische truck te maken hebben. Dat is namelijk helemaal zoals we dat kennen van Volvo. Alleen de symbolen op het dashboard verraden dat het om een elektrische versie gaat, verder is alles standaard. Wat opvalt is dat er gekozen is voor een handmatig te verstellen chauffeursstoel. In vrijwel iedere Volvo demo- of test truck zit een elektrisch verstelbare stoel, behalve dus in een elektrische truck. Een bijzondere keuze.
MOBIELE LAADPAAL!
Een hele bijzondere vondst doen we in de trailer. De Ekeri oplegger heeft aan de dichte kant namelijk een paar verdachte kleine deurtjes. Als we zo brutaal zijn om die open te doen, blijkt daar een laadpaal in te staan, compleet met twee zware generatoren. Het blijkt een noodsysteem te zijn voor deze demotruck om een compleet rondje Europa te kunnen doen. In landen waar amper laadpalen staan kan de truck namelijk opgeladen worden door de generatoren te starten. Die machines lopen overigens op HVO100, zo wordt ons verzekerd door de begeleider.
VIA DE APP
Elektrische trucks hebben accu’s die op een bepaalde temperatuur moeten blijven. Dat doet de truck zelf, waardoor hij ook stroom gebruikt als hij stilstaat. Met de My Truck App kun je echter instellen wanneer je wilt vertrekken met de functie ‘Ready to Run’. Als de truck dan nog aan de lader staat wordt de energie om op te warmen niet uit de accu’s gehaald, waardoor je meer energie overhoudt voor het rijden. Vooral in de winter kan dat een stuk schelen. Met dezelfde App kun je ook de verwarming of airco op afstand inschakelen en de status van de accu’s zien. Als je halverwege de werkdag moet bijladen bijvoorbeeld, dan kun je vanuit de kantine op de App zien hoe ver de truck alweer geladen is. Het gebruik van de App is niet alleen handig, het verlengt ook het leven van de accu’s doordat je er slimmer mee om kunt gaan.
666 PK!
De FH Electric heeft een accupakket van 540 kWh. De truck is uitgerust met 3 elektromotoren die via een speciaal huis aan de I-Shift automaat gekoppeld zijn. Samen leveren ze 490 kW, omgerekend 666 pk en een koppel van 2400 Nm. Dat moet voldoende zijn voor een rondje distributie door Nederland! Veel verder zul je namelijk niet komen, want de actieradius bedraagt ‘tot 300 kilometer’ volgens Volvo. In de praktijk is dat altijd wat minder, waardoor lange afstanden erg lastig worden met deze truck. Gezien de gekozen Globetrotter cabine is dat eigenlijk heel bijzonder, maar geen distributie chauffeur zal klagen met zo’n cabine. Overigens kun je ook kiezen voor dezelfde techniek met een FM cabine. En natuurlijk kun je onderweg bijladen, maar waar is de vraag. Het aantal openbare oplaadpunten voor trucks is nog minimaal en de capaciteit daarvan is ook klein. Voor de foto’s laden wij tussendoor op bij Volvo Trucks dealer Van Dijk in Utrecht. Daar staat een dubbele 360 kW laadpaal, waarmee je in korte tijd weer heel wat stroom kunt tanken.
FLUISTERSTIL RIJDEN
Het rijden met de elektrische FH is een vrij bijzondere ervaring. Het trekt razendsnel op en daarbij blijft het oorverdovend stil in de cabine. Je voelt ook geen vibraties of zo, en Volvo is er in geslaagd om ook irritante bijgeluiden te voorkomen. Je kunt je namelijk voorstellen dat je alles hoort als de motor geen geluid maakt. Een krakende cabinevering bijvoorbeeld, of lawaaiige ruitenwissers. Bij de FH Electric is dat allemaal goed voor elkaar want je hoort nagenoeg niks, afgezien van wat windgeruis. Intussen houdt het dashboard ons op de hoogte over het verbruik, de actieradius en de status van de accu’s. Dat verbruik blijkt rond de 140 kW per 100 kilometer te liggen.
Alle bedieningsorganen zijn hetzelfde als bij een diesel, en ook het weggedrag is gelijk, maar dan in grote stilte. En eerlijk? Ik ben een echte Petrolhead en ik hou van een stevig stampende dieselmotor, maar dit rijdt gewoon wel heel erg fijn. Ik kan me dan ook voorstellen dat je er heel snel aan went!
CHAUFFEURS POSITIEF
Ik blijk niet de enige te zijn die best aan zo’n elektrische truck zou kunnen wennen. De reacties van chauffeurs die er inmiddels mee werken zijn ook overwegend positief. Veel chauffeurs zijn aanvankelijk sceptisch tot negatief over elektrisch rijden, maar na een paar dagen zijn ze enthousiast. Belangrijk daarbij is wel dat de planning meedenkt, want zo’n stekker truck heeft gewoon zijn beperkingen. Dagelijks een vast rondje rijden kan prima, zeker als je tussendoor, bijvoorbeeld, aan de zaak kunt bijladen. Een ‘spoedje’ tussendoor kan die planning echter behoorlijk in de war jagen, en als je dan met je acculading niet uitkomt kan er stress ontstaan. Stilstand betekent namelijk afslepen, en dat kost goud geld.
SPECIALE RANGE & ROUTE SOFTWARE
Volvo heeft daarvoor binnen Volvo Connect speciale software ontwikkeld die de planning helpt om te zien wat er in real time mogelijk is qua bereik. De software houdt rekening met het gewicht van de lading, de topografie van de weg en de verkeersintensiteit op dat moment. Ook houdt het rekening met extra gebruikers aan boord, bijvoorbeeld een elektrische koelmotor. De route wordt dan zodanig gepland dat er, als dat nodig is, via een oplaadpunt gereden wordt om bij te laden. De chauffeur heeft die informatie ook op zijn scherm, waardoor hij geen range stress hoeft te hebben. Daarbij wordt dan wel uitgegaan van de perfecte wereld, waarbij de laadpaal die op de digitale kaart staat ook echt werkt. Onlangs kwamen wij er in Duitsland met een elektrische bestelwagen achter dat dit in de echte wereld soms anders is. De Shell Recharge opladers waar wij op rekenden bleken namelijk ‘außer betrieb’ en dan heb je een uitdaging. Kortom, voorlopig blijft het met de inzetbaarheid over langere afstanden of op onbekende routes nog even pionieren met een elektrische truck. Voor wie zijn vaste rondje rijdt is het echter al heel goed te doen, als de klant bereid is mee te betalen aan de kostbare inzet van zo’n truck. De aanschafprijs van een FH electric is namelijk al snel het drievoudige van een diesel truck.