BIGTRUCK ROADTEST
VERNIEUWD MAAR VERTROUWD
BIGTRUCK ROADTEST
VERNIEUWD MAAR VERTROUWD
De Actros L 1848 die we deze keer op onze BIGtruck RoadTest route hebben ziet er vertrouwd uit, maar onderhuids is er van alles vernieuwd. Zo is de motor op 200 punten aangepakt en schakelt de versnellingsbak merkbaar sneller. Bovendien zijn er nieuwe veiligheids- en comfortverhogende systemen aan boord, waardoor het eigenlijk jammer is dat al dat nieuws niet verpakt is met een facelift.
Op die facelift moeten we nog even wachten bij Mercedes-Benz. Spionagefoto’s laten al een beetje zien waar het heen gaat, met een ronder front en diverse wijzigingen. Qua aandrijflijn verwachten we daarbij geen grote stappen, want die zijn net gezet door dit merk. Eerder reden we al een Actros Duel demo voor een korte rij-impressie, maar op onze testroute laat de nieuwe Actros aandrijflijn zijn ware aard zien. Door de hogere compressie, nieuwe zuigers en nog veel meer technische wijzigingen in de OM 471 zescilinder lijnmotor voelt deze echt anders aan. Bij de vorige generatie reageerde de aandrijflijn nooit erg enthousiast op het gaspedaal, maar dat is veranderd. De nieuwe generatie ‘hangt beter aan het gas’ zoals ze dat dan zeggen, en dat merk je echt. Zeker in combinatie met de sneller schakelende versnellingsbak is dat een groot verschil. De vorige generatie wilde, met name bij rotondes, nog wel eens twijfelen, maar daar is geen sprake meer van. Kortom, die nieuwe aandrijflijn voelt stukken beter aan!
ACTROS L GIGASPACE
De blauwe Actros L GigaSpace is de meest luxe en ruime cabine van dit merk. De logo’s zijn in zwart chrome uitgevoerd wat de auto een stijlvolle aanblik geeft. In de zonneklep zijn twee LED bars weggewerkt voor optimaal zicht in de donkere uren. Die lampjes lijken maar klein, maar je staat versteld van het licht wat er uit komt. Ook in het interieur is nergens op bespaard. Zo is er de fraaie lederen chauffeursstoel en is het dashboard bekleed met leer met fraaie stiksels. Op de plek van de bijrijder is extra ruimte op de vlakke vloer doordat er gekozen is voor de ‘Lummelecke’ zoals de Duitsers dat noemen. Dat is een soort hoekzitje met een uitklapbare tafel. Reuze handig als je wilt ontbijten of ’s avonds even relaxed wilt zitten. De rugleuning laat zich eenvoudig inklappen, waarna je het onderbed neer kunt klappen. Dat bed is wel wat korter dan normaal, door dat zitje. Met 70 cm is het ook niet erg breed, maar dat maakt deze cabine goed met een 90 cm (!) breed bovenbed. Het punt is wel een beetje dat je met dat brede bed maar weinig ruimte over houdt om in bed te klimmen. De kastenwand zit namelijk wel erg dichtbij, en bovendien ontbreekt een laddertje.
HIGHTECH
Zoals gezegd rijdt de Actros L met de nieuwe aandrijflijn echt beter dan de vorige generatie. Van de aarzelende versnellingsbak is geen spoor meer over en de zescilinder voelt gewoon goed aan. Voorheen had een Actros ook voldoende trekkracht, maar dat voelde niet zo. Dat is nu anders. Als je vermogen vraagt is hij meteen bij de les. Verder zijn er de hightech systemen aan boord, waaronder de slimme ACC met go- and- stop. Reuze handig in de file. Verder is het PPC systeem nu zodanig verbeterd dat het ook uitstekend werkt op binnendoorwegen. Daarbij houdt de truck rekening met de snelheid die je mag rijden. Het leukste is echter de functie die rotondes en bochten herkent. De truck gaat mooi op tijd van het gas af, en op de rotonde hoef je alleen maar op te letten en te sturen. Het remmen en gas geven gaat volledig automatisch. Echt heel leuk om daar mee te stoeien, en wat ons betreft werkt het feilloos. Je merkt ook dat de snelheid op de rotonde afhankelijk is van hoe groot dat verkeersplein is. Daar past het systeem automatisch de snelheid op aan.
STUURASSISTENT
Met deze functie begint het aardig op een zelf rijdende truck te lijken, maar sturen moet je dus nog steeds zelf doen. Wel helpt de stuurassistent je om binnen de lijntjes te blijven. Dat doet de Actros door in het stuur de goede kant op te duwen. Wat mij betreft gaat dat met wat te veel kracht, andere merken doen dat subtieler. Echt vervelend is de melding ‘neem de besturing zelf over’ die herhaaldelijk in beeld komt, ook als ik het stuur gewoon vast houdt. Ik heb dat met alle Actros trucks die dit systeem aan boord hebben, anderen hebben daar dan weer geen last van. De hamvraag is natuurlijk of je zo’n kostbare stuurassistent nodig hebt. Verder niets dan lof over alle systemen aan boord. Zo is de dode hoek assistent aan de rechterkant erg handig als je inhaalt. Als het gele driehoekje op het dashboard uit is ben je er voorbij. Dat scheelt steeds in de spiegel of Mirrorcam kijken of je al naar rechts kan.
CONCLUSIE
De Actros L 1848 maakt op onze testroute waar wat Mercedes belooft. Het verbruik is zonder meer keurig te noemen, waarbij het opvalt dat vooral het zware gedeelte in de Ardennen deze truck erg goed ligt. Hier zet de Actros L 1848 zelfs een recordcijfer neer. Kortom, de andere merken zijn weer aan zet!
Iep van der Meer