BIGTRUCK TECHNIEK
eACTROS: 500 KILOMETER ELEKTRISCH MET 44 TON
BIGTRUCK TECHNIEK
EACTROS: 500 KILOMETER ELEKTRISCH MET 44 TON
Mercedes-Benz heeft, na vele teasers met gecamoufleerde trucks, de eActros gepresenteerd. Tijdens een grote presentatie in de buurt van Berlijn ging het doek omhoog en nadat het applaus verstomd was stond iedereen toch wel even te kijken van het gewaagde design.
En gewaagd is hij zeker, deze gestroomlijnde nieuwe Actros met zijn ProCab ontwerp. De onderpartij, inclusief de opstappen, de voorspatborden en de zijskirts werden geheel nieuw ontworpen. Dat geldt ook voor de stoere grille met geïntegreerde koplampen. Achter die koplampglazen zijn ook radars en sensoren weggewerkt voor de uitvoerige veiligheid systemen die de eActros aan boord heeft. Rondom die koplampen is een fraaie LED strip aangebracht, waardoor de truck ook in het donker goed te herkennen is.
Bovenop die nieuwe onderpartij staat de bekende Actros cabine, maar dan met een nieuw front en nieuwe panelen die aansluiten op de spatborden. Die spatborden zitten voortaan niet meer aan de cabine, maar aan het chassis. Daardoor kan ook daar een betere geleiding van de lucht plaatsvinden.
EVEN WENNEN
Door de strakke verdeling tussen de onderkant en de bovenkant van de cabine moeten we een beetje denken aan de Magnum, en ook de de trapeziumvormige uitsparing in het front doet een beetje denken aan de stijl van een Frans truckmerk. Toch is het wel degelijk een Mercedes-Benz, de grote, centraal geplaatste ster op het verder aalgladde front laat daar geen misverstand over bestaan. En ja, we geven het onmiddellijk toe, het is even wennen, maar als je eromheen loopt heeft het ook wel wat. In ieder geval is het gelijk duidelijk dat er een moderne, elektrische truck aan komt rijden als je dit ziet.
De truck voldoet aan de nieuwste Europese regelgeving met betrekking tot veiligheid en stroomlijn, waardoor hij langer mag zijn dan voorheen. Het front is nu 8 cm langer dan dat van de vorige generatie, maar een verlengde cabine is niet leverbaar. Vragen daarover worden beantwoord met ‘stay tuned’ wat voor ons betekent dat er wellicht wat in het vat zit. Op korte termijn is dat echter niet te verwachten. Wel is de wielbasis gegroeid naar vier meter. Dat is vooral gedaan om meer ruimte te creëren voor de accu’s. Doordat er gebruik wordt gemaakt van een eAs is er geen aandrijfas onder het chassis, en daardoor is er veel plaats voor accu’s.
IETS LANGERE CABINE
600 KWH AAN BOORD
Die accu’s zijn van het type Lithium IJzer Fosfaat. Dat type accu wordt gekenmerkt door een hoge energiedichtheid en de eigenschap dat ze vrijwel volledig leeg te trekken zijn. Van de aan boord aanwezige 621 kWh is maar liefst 600 kWh bruikbaar. Verder gaan deze accu’s langer mee. Mercedes claimt dat ze na 10 jaar en 1,2 miljoen kilometers nog steeds voor 80% inzetbaar zijn. Andere types lopen veel sneller terug in capaciteit. Het nadeel is echter het forse gewicht van deze accu’s. Een 4x2 eActros trekker weegt namelijk 11,6 ton, en dat is fors. Dat hoge gewicht gaat namelijk van je laadvermogen af, maar mogelijk geeft nieuwe Europese regelgeving vier ton extra voor elektrische trucks. Daarmee zou je dan in Duitsland 44 ton mogen zijn.
500 KILOMETER OP ÉÉN ACCULADING
De eA van de eActros is voorzien van twee 800 volt elektromotoren met een vermogen van 400 kW en piekvermogens tot 600 kW. Dat is omgerekend 817 pk! Dat zou voldoende moeten zijn. Mercedes ziet de eActros 600 als een langeafstands truck, maar met 500 kilometer lijkt het daar niet echt op. Onderzoeken wijzen echter uit dat 60% van alle transporten in Europa binnen de 500 kilometer blijven, en dat zou het wel werken. In de ideale wereld kun je op- of bij de losplaats weer opladen, en dat kan straks met MegaWatt charging van 20- tot 80% binnen een half uur. De Actros is al voorbereid op MegaWatt Charging, alleen kan dat nog nergens. Tot die tijd dat er een Europees netwerk is van die super laders kun je echter terecht bij alle oplaadpunten die er nu al wel zijn. Daar sta je dan wat langer te stekkeren, maar als dat binnen je pauze valt zou dat te doen moeten zijn.
PRODUCTIE START EIND 2024
Wij zien de eActros 600 vooral als een truck die op vaste routes gaat rijden, binnen de actieradius van 500 kilometer. Je wordt als chauffeur geholpen door een geavanceerde navigatie die aangeeft hoe ver je nog kunt rijden, waar je kunt bijladen en hoeveel stroom je nog hebt op je eindbestemming. Voor bedrijven die thuis kunnen laden en die afspraken hebben met hun klanten over bijladen op de loslocaties is de inzet van zo’n truck al heel goed mogelijk. Voor wie afhankelijk is van de oplaadpunten langs de snelweg is het goed om te weten dat de productie van de eActros 600 pas eind 2024 van start gaat. Wel wordt er een voorserie van 50 stuks gebouwd die bij grote klanten wordt ingezet als veldtest om ervaring op te doen met de nieuwe techniek.
EN WAT KOST DAT ALLEMAAL?
Het mag duidelijk zijn dat een elektrische truck meer kost dan een diesel. Zo is de eActros 600 rond de twee-en-een-half keer duurder dan een diesel. Toch zou dat al vrij snel terug te verdienen zijn volgens Mercedes. Daar worden ze bij geholpen door de nieuwe Maut tarieven, want voortaan wordt je afgerekend op de CO2-uitstoot van een truck. Verder is stroom nu al goedkoper dan diesel, en dat verschil wordt alleen maar groter. Vooral als je zelf, of bij de klant kunt opladen, geldt er een heel ander tarief voor stroom dan langs de snelweg. Wat ook helpt is dat de verwachte onderhoudskosten belangrijk lager zijn dan bij een diesel truck. Nooit meer olieverversen en nieuwe oliefilters bijvoorbeeld scheelt behoorlijk in de operationele kosten. Toch is de drempel voorlopig nog hoog, gezien de aanschafprijs en de prijs voor laadinfrastructuur op de zaak. Dat laatste kan ook alleen maar als de energieleverancier bereid is om die stroom ook echt te leveren, en ook dat is hier en daar nog een probleem.
Hoe dan ook, aan Mercedes-Benz ligt het niet, want dit merk is met de Fuso eCanter en de eActros modellen 300, 400 en de nieuwe 600 klaar voor een duurzame toekomst. En voor wie dat allemaal nog even wil afwachten, ook de diesel versies van de Actros komen binnen afzienbare tijd met een vergelijkbare cabine met zo’n gestroomlijnd front.
Iep van der Meer