BIGTRUCK RIJ-IMPRESSIE
DE CHINEZEN KOMEN ER AAN!
BIGTRUCK RIJ-IMPRESSIE
DE CHINEZEN KOMEN ER AAN!
Al jaren maken zeven vrachtwagenmerken de dienst uit in Europa, op een paar nieuwkomers na. Er is echter een verandering op komst. Met de dreiging van milieuzones en gewichtsbeperkingen in grote steden liggen er kansen voor kleine elektrische vrachtwagens. Met twee elektrische vrachtwagens wil het Chinese BYD die markt gaan veroveren.
BYD is voor Nederland geen onbekende partij. Eerder bracht het merk al elektrische stadsbussen, personenauto’s en bestelbussen naar ons land. Het Chinese bedrijf is dan ook de grootste producent van elektrische voertuigen ter wereld. Nu introduceert BYD twee volledig elektrische vrachtwagens voor de stadsdistributie. Slim, want in het segment tussen elektrische bestelbussen en vrachtwagens vanaf 11 ton is nog weinig aanbod.
BIJZONDERE ACCU
BYD staat voor ‘build your dreams’ en dat is precies wat het bedrijf doet. Het bedrijf is in 1995 opgericht als producent van batterijen en accu’s. In ongeveer één op de vijf mobieltjes wereldwijd zit een accu van BYD. Als specialist op het gebied van accu’s ontwikkelde het bedrijf een ‘blade battery’ voor elektrische voertuigen. Deze accu is geheel kobaltvrij en door zijn speciale ontwerp kleiner en lichter dan die van de concurrentie. Bovendien is hij veiliger, want hij vliegt bij beschadiging minder snel in brand. Bij andere merken is dit nog steeds een groot probleem, zoals de brand in de Fremantle Highway en de brandjes bij Nikola onlangs nog lieten zien.
Opvallend is ook dat BYD de hele productieketen in eigen hand heeft. Componenten worden niet ingekocht, zoals andere merken doen, maar BYD maakt bijna alles zelf. Niet alleen de accu’s, maar ook de elektromotoren, computers en zelfs de software zijn van eigen hand. Dit maakt slimmere en vooral compactere ontwerpen mogelijk, iets dat we terugzien bij de vrachtwagens van BYD.
ETM6: DE HIPPE STADSVERVOERDER
De kleinste van de twee modellen van BYD is de 7,5 tons ETM6. Direct valt het hippe ontwerp op, met een scherpe lijn die vanaf de koplampen schuin omhoog loopt. Zijn breedte van iets meer dan twee meter maakt de BYD ETM6 zeer geschikt voor smalle straatjes. Ondanks zijn geringe afmetingen oogt hij echter als een echte vrachtwagen.
Met de 126 kWh accu volledig opgeladen komt de BYD ETM6 zo’n 200 kilometer ver. Bedrijven die er al een tijdje mee in Amsterdam rijden, zeggen echter dat 240 kilometer vaak ook haalbaar is. Dit heeft dan met de beladingsgraad of de rijstijl van de chauffeur te maken. Opladen kan alleen bij de snellader, dus niet gewoon aan een stopcontact. Na een uur DC-laden met 120 kW is de accu weer volledig opgeladen.
MODERNE CABINE
De eigenzinnig vormgegeven cabine is ontworpen door een Duitse designer, en dat merk je meteen. Dat wil namelijk zeggen dat ook een bovengemiddeld lange West-Europeaan er in past. Ondanks de compacte afmetingen is het namelijk een ruime cabine, waarbij je ook eenvoudig door kunt lopen om rechts uit te stappen als dat veiliger is. Verder zijn er diep uitgesneden ramen en grote spiegels, met een dode hoek gedeelte. Dat doorlopen kan omdat alle techniek ver weggestopt zit in het chassis. Daardoor is een motortunnel niet nodig. De instap is eenvoudig, al zitten de treden erg ver naar voren. Er zijn drie zitplaatsen, waarbij je de middelste voorover kunt klappen tot een tafeltje. Het interieur is sober en bestaat vooral uit hard plastic. Midden op het dashboard zit een groot scherm, dat 90 graden kan kantelen. Dit is handig voor de navigatie. Het nadeel van dat scherm is wel dat het wat traag opstart. Ook is het dashboard display een digitaal schermpje, waarop het actuele verbruik en de snelheid te zien is. De vormgeving van de data is echter wat verwarrend, omdat beide cijfers even groot zijn.
Het vermogen van 205 pk lijkt niet veel, maar bij een elektromotor is dit vermogen vanuit stilstand beschikbaar. Rijden doet de BYD ETM6 dus zeker vlot. Het is op wat gezoem na muisstil in de cabine. Je kunt kiezen uit verschillende rijstanden met verschillende mate van regeneratie. Opvallend is het lage verbruik van de BYD ETM6, al moeten we zeggen dat onze testauto nauwelijks beladen was.
VLOTTE BESTELLER
ETH8: 19 TONS TRUCK
Naast de kleine auto voor stadsdistributie ziet BYD ook kansen voor een groter 19 tons model. Deze BYD ETH8 heeft echter meer concurrentie van Europese merken. Hij oogt meer als een traditionele vrachtwagen, en dat is het eigenlijk ook. De truck heeft standaard een soort slaapcabine, al is het niet aan te raden om er ook echt in te slapen. De smalle bank is meer om even een uurtje de benen te strekken in een pauze. Achter de stoelen is wel volop ruimte voor allerlei spullen. De cabine van deze 250 cm brede truck is ruim, alleen heeft hij wel een enorme motortunnel. Dat is merkwaardig, want er zit vrijwel niks onder de cabine. De cabine is dan ook minder modern dan hij oogt, want dit ontwerp is duidelijk nog gemaakt voor een diesel truck. Volgens BYD wordt de cabine op termijn nog aangepast.
De elektromotoren van de ETH8 zijn gelijk aan die van de ETM6, maar de grotere vrachtwagen heeft wel een grotere accu: 255 kWh meet hij. Dankzij het hogere verbruik is het rijbereik met zo’n 250 kilometer ongeveer gelijk aan zijn kleinere broertje. Bij een 120 kW snellader is de accu in iets meer dan twee uur weer opgeladen. Ook hier gaat het rijden vlot en geruisloos. Dankzij het aflopende dashboard heb je goed zicht naar voren.
De 19 tons ETH8 voelt wat meer aan als een traditionele vrachtwagen. De hogere instap en de grotere cabine dragen hier natuurlijk aan bij. Het dashboard is meer om de chauffeur heen gebouwd, zoals we gewend zijn. Opvallend zijn de analoge tellers voor verbruik en snelheid. Dat is bijna ouderwets op zo’n moderne vrachtwagen. Ook dit interieur is sober maar functioneel. Boven de voorruit en achter de stoelen zitten enkele opbergvakken, afgedekt door hard plastic deurtjes.
LATER MEER VARIANTEN
De ETM6 en ETH8 zijn de eerste vrachtwagens die het Chinese merk in Europa verkoopt. Beide modellen zijn verkrijgbaar met een kort of langer chassis. Op dit moment zijn ze alleen verkrijgbaar als 4x2 bakwagenchassis, maar later volgen andere varianten waaronder een 8- en een 12 tonner, 6x2 uitvoeringen en zelfs een trekker. Ook een elektrische terminal trekker van BYD is gepland voor Europa. Verder wordt er nog gewerkt aan een ePTO, voor bijvoorbeeld een koelmotor of voor een huisvuilopbouw.
SERVICE
De Europese merken moeten zich even achter de oren krabben. Als een Chinese partij met zoveel ervaring ineens de markt op komt rollen, dan kun je dat niet negeren. Helemaal niet als ze zich ook richten op een gat in de markt, met vrachtwagens tot 7,5 ton. Voor de zwaardere varianten is er concurrentie van de gevestigde merken en die hebben als voordeel hun landelijk dekkende netwerk. BYD begint net wat dat betreft. Het hoofdkantoor voor Europa is gevestigd in Nederland en in Moerdijk verrijst het Europese onderdelen distributiecentrum. Voorlopig is de service voor ons land ondergebracht bij Bluekens EV.
Maarten van der Westen