Editie 10 | 2022
VOORWOORD BIGTRUCK
Editie 10 | 2022
VOORWOORD BIGTRUCK
Hardware en software
Ook al zien veel chauffeurs graag vrachtwagens uit de laatste decennia van de vorige eeuw, toch rijden de trucks van nu veel en veel beter met dank aan slimme elektronica. Dat gaat steeds verder, tot een punt dat er uiteindelijk nauwelijks meer dieselmotoren zijn. Maar goed, dat punt ligt nog wel een jaartje of vijftien weg. Tot die tijd zien we dat ook bestaande modellen verbeterd worden. Dat is waar de Volvo-test in deze editie van BIGtruck over gaat.
Dit onderwerp komt min of meer terug bij de introductie van de DAF XD. Daar werd behalve de software, ook de hardware aangepakt. Nieuwe cabine, bijna compleet nieuw chassis. De MX 11 motor werd bijna helemaal vernieuwd. Die verbeterde motor speelt natuurlijk een belangrijke rol in de tien procent verbetering van het brandstofverbruik die DAF voor ogen heeft. Uiteraard brengen wij je de details. In een later stadium komen we met een verbruikstest.
Wanneer het gaat om hedendaagse techniek, ben je bij ons alweer aan het juiste adres, getuige de reportage over de Scania van Deinum, die rijdt met een aangedreven sleepas. Moderne techniek, die nog best zeldzaam is. Dat geldt helemaal voor een vol-elektrische Amerikaanse pick-up die we een dagje mee kregen van Ford. Je vindt het allemaal in BIGtruck!
Keep on truckin’
Tim de Jong, namens Team BIGtruck!