BIGtruck Vintage
TATRA'S IN HET DAF-MUSEUM
Eerder deze maand werd in het DAF-Museum een speciale tentoonstelling geopend die is gewijd aan het Tsjechische merk Tatra. Wat daar bijzonder aan is en over de huidige relatie met Tatra gaat dit verhaal.
Ongebruikelijke drukte bij het DAF-Museum op de eerste dag van oktober. Voor het pand staat een niet te missen, fors uit de kluiten gewassen Tatra Phoenix vijf-asser die is geleend van Martens Van Oord. De Tsjechische vlag wappert in een aantrekkende najaarswind. De directie van het museum verwacht niemand minder dan de ambassadeur van Tsjechië, mw. Katerina Squensova, die deze speciale tentoonstelling zal openen. En speciaal is hij: binnen staan auto’s en vrachtwagens van het Tsjechische merk die nog nooit buiten Tsjechië te zien zijn geweest.
OVEREENKOMSTEN
Eenmaal binnen blijkt dat er verbluffende overeenkomsten zijn tussen DAF en Tatra. Net als Tatra, bouwde ook DAF personenwagens, maar Tatra richtte zich steeds meer op het luxe segment en stopte pas in 1998 met het bouwen van personenwagens. Ook bij Tatra zijn ze niet vies van innovatie en dat maakte dat het bedrijf flink kon experimenteren met nieuwe techniek zodra daar aanleiding toe was.
GEBERGTE
Tatra en DAF zijn bijna even oud, het scheelt een paar jaar. Een verschil is dat Tatra al onder andere namen bestond. Reken je die mee, dan gaat de historie terug tot in de 19e eeuw. Maar het was zo rond 1919 dat iemand na een test met een Tatra-auto die zich nergens door liet tegenhouden zei: dit is een auto voor de Tatra’s! Dat is het gebergte in de buurt van de fabriek. Een naam was geboren.
CENTRALE BUIS
Het leuke is dat Tatra in 1923 al aan de slag wilde met de centrale langsligger als chassis, met daaraan vast de pendelas, of swingas zoals het op z’n Engels gezegd wordt. Ook in motorenbouw liet Tatra zich niet onbetuigd. De historie van dit merk is doorspekt van dikke V8-en V12-motore en zelfs de tien-cilinder ontbreekt niet. Alles in V-vorm, luchtgekoeld en volgens het diesel principe. Stel je van de vermogens niet te veel voor, zo rond de 250 pk was lange tijd gangbaar in de naoorlogse decennia van de 20e eeuw. Hetzelfde geldt voor luchtkoeling en met de komst van de Euro-uitlaatgasnormen. Al die grote motoren met luchtkoeling kon Tatra nog tot in de jaren negentig goedgekeurd krijgen, maar Euro 6 was natuurlijk een onneembare horde.
DAF
Inmiddels deed DAF goede zaken in Tsjechië en er ontstond een contact. Zoals we allen weten, bouwt DAF geen aangedreven vooras en behalve Euro 6 motoren, kon Tatra ook nog wel een moderne cabine gebruiken. Zo ontstond een al lang bestaande relatie tussen DAF en Tatra. Een relatie die het voor DAF ook mogelijk maakt om mee te doen bij militaire orders voor voertuigen met aandrijving op alle wielen. Een aantal DAF-dealers biedt in ons land de Tatra-Phoenix aan, uitgerust met DAF CF-cabine en de MX-motor. We zijn benieuwd wanneer het Tsjechische truckmerk overschakelt naar de nieuwe XF-cabine.
UITSTEKENDE RIJEIGENSCHAPPEN
Er zijn niet zoveel vak journalisten die ooit met een Tatra hebben gereden, maar de boys van BIGtruck natuurlijk wel. Die oplossing met een centrale langsligger en pendelassen werkt uitstekend in het zand. De Tatra is lekker wendbaar, heeft voldoende vermogen en komt goed weg. Het is een mooie verrijking van het bouwtruck-aanbod in ons land.
De Tatra-tentoonstelling zal een half jaar (dus tot eind maart 2023) in het DAF Museum te zien zijn. Deze is aanvullend op de DAF’s personenauto’s, vrachtauto’s, schaalmodellen en memorabilia, die een vaste plek hebben in het DAF Museum. Expres tonen we als beeld wat smakelijke details, waardoor je zelf van het hoofdgerecht in Eindhoven kunt proeven.