BIGtruck Showtruck
RIJDEND KASTEEL VOOR EEN SPORTKONING
Sinds Vlastuin Truckopbouw in 2017 de eerste next gen Scania presenteerde als torpedo, is er veel vraag naar conversies van standaard S-serie Scania's. Nummer 30 begon zijn leven als een in Zweden gebouwde S650 8x4 bakwagen chassis met highline cabine, en arriveerde in Renswoude in september 2020 voor de conversie tot T650.
De opdracht voor deze extra unieke truck werd gegeven vanuit het Zweedse Götenborg, waar Molanders Transport gevestigd is. Het in 2012 door Fredrik Molander opgerichte bedrijf dat gespecialiseerd is in het transport van asfalt, en grondstoffen voor beton en asfalt in de regio, heeft momenteel 12 trucks, inclusief deze nieuwe aanwinst.
Stuk voor stuk zijn de trucks opgedoft, en nu werd daar nog een schepje bovenop gedaan. De gelukkige chauffeur is de 49-jarige Richard Jakobsson. Hij is al 23 jaar chauffeur. Vanaf jongs af aan ging hij al met zijn vader mee op de vrachtwagen, dus het virus was al snel op hem overgeslagen. Sinds 2014 rijdt hij voor Molanders.
OPBERGKISTEN
Na de conversie werd er flink aandacht besteed aan de opbouw. De instaptreden voor de stuuras werden verwijderd, en de opening werd dichtgemaakt met een plaat voor een gladde afwerking. Het gehele chassis werd dichtgebouwd met bekisting inclusief lampen latten en gladde beplating. Uitsparingen voor de uitlaten kwamen in de bekisting, zodat deze in één geheel doorloopt tot aan de achterassen. Bovenop de kisten loopt de bovenzijde schuin omlaag af naar de buitenzijden. Onder deze platen zitten ook nog opbergkisten verborgen, waar onder andere langere gereedschappen in opgeborgen worden. Deze kisten gaan open door middel van elektrische motoren. De bediening daarvan zit ook in een van de kleine kisten verborgen. Ook de achterzijde van het chassis werd dichtgebouwd met een achterbumper, ondanks dat er asfalt en dergelijke mee gereden gaat worden. Voor het op- en afzetten van de diverse containers is een 24 tons haakarmsysteem op het chassis gezet. Alle hydraulica is mooi weggewerkt in de kisten. Achterop de cabine is een gladde plaat gemonteerd, zodat er een mooie airbrush op kon worden gespoten, evenals extra verlichting. Ook konden er nu buitenspeakers worden ingebouwd. Naast de nodige extra verlichting rondom en bovenop de cabine, is er voorop de stoere neus een lightfix bullbar gemonteerd, en boven de voorruit zien we een verlengde zonneklep. Het geheel rolt op glimmende Alcoa velgen.
DENEMARKEN
Voor het spuitwerk is de truck naar Denemarken geweest, waar Mosegaarden Autolack de gehele truck, inclusief chassis en haakarmsysteem, in de strakke blauwe kleur heeft gezet. Artiest Ray Hill kreeg de uitdaging op zich, om het geheel te voorzien van striping en airbrush. Als thema is gekozen voor de Zweedse sportman Hendrik Lundqvist, beter bekend als de King of New York. Hendrik speelde 15 seizoenen als ijshockey-doelman voor de New York Rangers. Toen hij in 2021 stopte met zijn professionele carrière vanwege hartproblemen, werd dit thema gekozen als eerbetoon door chauffeur Richard. Vele airbrush-afbeeldingen van de speler zijn over de gehele truck te vinden.
Ten tijde van de fotoshoot stond er nog een andere afbeelding op de gladde plaat op de achterzijde van de cabine, die niet helemaal bij de stijl van de truck paste, deze is later nog opnieuw gedaan. Ook werden diverse stripings aangebracht. Het gaas wat je terug ziet komen in deze striping, is het gaas van het net van een ijshockey-doel, om geheel in thema te blijven. Als biesjes om de striping werd een goudblad effect met airbrush gespoten. Alle basiskleur, striping, en effecten lopen door in de opstap bakken, deuropeningen, en binnenzijde van de portierpanelen, geen enkel stukje is overgeslagen, zodat waar je ook kijkt, alles strak in de lak staat!
DRONTEN
Voor het interieur is de truck naar Special Interior in Dronten gebracht, waar het geheel in die bruintinten werd omgebouwd. Waar alle kunststof delen gespoten werden, zijn alle wanden bekleed met zowel glad, als geknoopt leder. Alle sierlijsten, schakelaars en knoppen kregen een rode houtlook hydrodip behandeling. Het bed achter de stoelen werd verwijderd, waar in het midden plaats is gemaakt voor een kleine tafel. Deze tafel is een vergroot ontwerp van een ijshockeypuck. Achter de bestuurdersstoel kwam daar een zitbankje bij, waaronder een koelkast zit. Aan de bijrijderszijde ging het ontwerp nog een stapje verder, daar moest de bijrijdersstoel plaats maken voor een complete loungebank! Boven de tafel is in de achterwand een verlichte vitrine gemaakt, waarin een door Hendrik gesigneerde, en ook daadwerkelijk gebruikte ijshockeystick in geplaatst is.
LIFTSYSTEEM
Omdat er toch een bed gewenst was in de cabine, is een ingrijpende verandering gedaan. In de achterwand zit een liftsysteem, waardoor je in eerste instantie een ruime cabine ziet, maar met een druk op de knop het gehele plafond omlaag komt, wat een groot bed is. Er zit een halfronde inkeping in, zodat je vanaf de motortunnel zo op het bed kan klimmen. Als je daar lekker gaat liggen, kun je voor het slapengaan ook nog even lekker tv kijken, want in de zijwand aan de bestuurderskant is een TV-scherm ingebouwd.
Het gehele proces van conversie, opbouw, spuitwerk, en interieur was na 18 maanden voltooid, zodat de truck op de airbrush op de achterwand in april van dit jaar klaar was om mee aan het werk te gaan, diverse truckshows te bezoeken, en om diverse prijzen in de wacht te slepen. Dit is oprecht een rijdend kasteel voor een sport koning, die vele nekken doet draaien, en aandacht in overvloed zal trekken.