BIGtruck Rij-impressie
FORD F150 LIGHTNING: ALS DE BLIKSEM!
Ford heeft zijn belangrijkste Amerikaanse model, de F150 pick-up truck voorzien van een elektrische aandrijflijn. De elektrische pick-up truck met de naam ‘F150 Lightning’ is in de USA nu al een enorme hit en de productiecapaciteit is al opgeschaald naar 80.000 exemplaren in 2024. Onlangs kreeg BIGtruck de kans om een dagje kennis te maken met de Lightning, gewoon in de Hollandse polder.
De F150 Pick-up is al 39 jaar op rij de meest verkochte Ford ter wereld. Vorig jaar gingen er bijna 790.000 exemplaren over de toonbank en een paar jaar geleden produceerde Ford zelfs meer dan 1 miljoen exemplaren van dit type. Daarbij ging het uiteraard om diesel- en benzine-uitvoeringen maar ook de elektrische versie slaat goed aan.
Bij de personenauto’s was het eveneens Amerikaanse Tesla de grote pionier op het gebied van elektrische auto’s, maar de aangekondigde ‘Cybertruck’ pick-up van dat merk is er nog steeds niet. Ford slaagde erin om met de F150 Lightning niet alleen een pick-up neer te zetten die er wél goed uitziet, hij is ook behoorlijk goedkoper dan wat de - vier jaar geleden al aangekondigde - Cybertruck op de prijslijst heeft. Bovendien is de actieradius van ruim 500 kilometer die Ford belooft aanzienlijk beter dan die van de Cybertruck. Kortom, Ford is wakker geschud door Tesla en maakt nu een overtuigende inhaalslag. Bij de bestelwagens is er, ook in Europa, de Ford eTransit en de onlangs geïntroduceerde Transit Custom, ook verkrijgbaar als elektrisch. De F150 Lightning deelt veel techniek met deze bestelwagens, zo maakt de eTransit Custom gebruik van een 400 Volt accupakket met een bruikbare capaciteit van 74 kWh. Deze accu bestaat uit geavanceerde 82 ah pouch cellen, net als die in de F150 Lightning.
NIET NAAR EUROPA
De markt voor full size pick-up trucks is natuurlijk vooral Amerika en Canada en Ford Nederland heeft geen plannen om de Lightning naar ons land te halen. Toch werd er een exemplaar naar ons land gehaald waarmee BIGtruck een dag mocht stoeien. Voor wie gewend is aan auto’s uit deze klasse is het geen grote schok als je hem voor het eerst ziet. Het ziet eruit als een Ford F150 zoals we die kennen, maar dan met een afwijkende grille en verlichting. Verder is het een klassieke USA pick-up zoals we die vaker zien in ons land. Ford heeft veel aandacht besteed aan het lichter maken van de carrosserie. Door aluminium toe te passen is de auto in de basis erg licht, waardoor er meer accu’s in konden en er toch een hoog laadvermogen overblijft. Met het extended battery package, goed voor ruim 500 kilometer, is het laadvermogen 885 kilo. Het maximale trekgewicht is maar liefst 4,5 ton in de USA, maar dat zal in ons land 3,5 ton zijn.
FRUNK
Aangezien er onder de motorkap geen imposante V8 ligt was er ruimte over. Ruimte die ingericht is als opbergruimte. Nadat de motorkap, compleet met grille elektrisch is geopend krijgen we zicht op die extra ruimte. Met 400 liter inhoud kan menig personenauto daar niet eens aan tippen qua kofferbak. Onder de dubbele bodem is ruimte voor oplaadkabels en dergelijke, en tegen de zijkant zijn stopcontacten aangebracht die goed zijn voor apparaten tot 2,4 kW. Wel op 110 Volt trouwens, want het blijft wel een Yank. Ook in de laadbak zijn die stopcontacten aangebracht. Dit ProPower Onboard systeem zoals Ford dat noemt vinden we overigens ook terug in de eTransit en de eTransit Custom. Maar de elektrificatie gaat verder, want ook de achterklep opent automatisch. In die klep zit een handig opstapje met een staaf die dienst doet als handvat. Reuze slim allemaal, en zo kan ook de vergrijzende doelgroep achter in de laadbak komen.
TWEE MOTOREN 4X4
De aandrijving vindt plaats door twee elektromotoren met een gezamenlijk vermogen van 580 pk (433 kW). Het koppel bedraagt maar liefst 1050 Nm en dat zorgt voor een ongekende acceleratie. Maar laten we rustig beginnen. Het interieur is eigenlijk vrij conventioneel, alleen is er een groot touchscreen aangebracht op het dashboard. Dat kan ook makkelijk, de auto is breed zat tenslotte. Zo kiert en bobbelt het rooster voor de centrale speaker op het dashboard, en die zit erg in het zicht. We rijden uiterst behoedzaam met de blauwe Ford de weg op, maar meteen wordt duidelijk dat er heel veel vermogen schuilt in deze auto. Rustig rijden is overigens geen probleem, de Ford heeft een onafhankelijk geveerde achteras en dat zorgt voor veel comfort. Eénmaal op de snelweg blijft het stil aan boord. Het enige wat doordringt is banden- en windgeruis.
SCHOP IN DE RUG
De Ford is, net als vrijwel alle moderne auto’s voorzien van ACC, allerlei sensoren voor het inparkeren, 360 graden camera beeld en een lane support systeem. Voor wat betreft die rij-hulp-assistenten geldt dat ze allemaal net wat minder verfijnd werken dan die van Europese auto’s. De ACC bijvoorbeeld houdt netjes afstand, maar zodra je voorganger afslaat accelereert de Ford vrij bruusk naar de ingestelde snelheid. Naarmate we wennen aan de auto durven we ook wat meer, en op een stille polderweg wordt het vermogen even aangesproken. De Ford gaat er dan echt als de bliksem vandoor zeg maar, en zelfs in de normale rijstand krijg je een enorme duw in de rug. Een schop bijna, en die sportstand laten we dan ook maar ongemoeid. Dit is echt een kanon op wielen, en met die actieradius van ruim 500 kilometer voor velen ook echt een bruikbaar elektrisch voertuig. Voor wie zijn schuur vol met zonnepanelen heeft liggen, is dit een fantastisch alternatief voor iedere andere pick-up. Bovendien, met grijs kenteken en een riante dubbele cabine blijft het een zakelijk aantrekkelijke auto!
GROENE STROOM
Ja, zo’n Lightning zal een slokje elektriciteit lusten. Volgens fabrieksopgave is dat 28 kWh per honderd kilometer en dat is op zich veel, maar voor een Ford F150 met zijn flinke omvang die inclusief accupakket net niet aan de drie ton totaalgewicht komt, is dat niet verkeerd. Vanuit dat perspectief is de Lightning dus nog best zuinig. Een troost is dat op de dag van onze ontmoeting, Nederland voor het eerst honderd procent van de elektriciteitsvraag per dag, via zon en wind had opgewekt.