BIGtruck Reportage
DE DROOMAUTO VAN RENE BRANDHORST
BIGtruck Reportage
DE DROOMAUTO VAN RENE BRANDHORST
Een nieuwe auto. Vaak is dat toch een heel traject voordat zoiets goed op straat staat. Als chauffeur heb je toch altijd een beetje je eigen ideeën. Die komen soms wel en soms niet overeen met het idee wat je werkgever heeft. In het geval van Rene Brandhorst is dat wel gelukt. Hij rijdt inmiddels met zijn droomauto. Een Volvo FM 460 wipkar combinatie met Moffett meeneemheftruck.
Rene Brandhorst (49) is werkzaam bij Van Noort Bedrijven BV in Waddinxveen. Van Noort doet naast transport over de weg ook op- en overslag. Voor het transport zijn er verschillende auto’s waaronder een groot aantal kraanauto’s voor het transport van rijplaten. Daarnaast zijn er verschillende kraanauto’s voor alle voorkomende hijswerkzaamheden. Een andere tak is het verhuizen. Verhuisauto’s ingericht voor zowel particuliere als bedrijfsverhuizingen. Verder heeft van Noort een groot aantal diepladers en dichte trailers.
Rene reed voordat hij deze nieuwe Volvo FM combinatie kreeg met een Volvo FM trekker oplegger met meeneemheftruck. Voor zijn opdrachtgever Frimex rijdt Rene veel koelvitrines voor diverse supermarkten. En verder veel bouwmaterialen door het land. Bij van Noort zijn ze van mening dat een combi beter geschikt zou zijn voor dit werk. Zeker omdat de motorwagen maximaal 10 meter lang ging worden en overal de binnensteden in zou moeten kunnen. Zodoende werd Rene gevraagd door zijn werkgever of hij het zag zitten om met een wipkar combinatie aan de slag te gaan. De oude Volvo FM van Rene was inmiddels de 12 jaar gepasseerd en dus zag hij dit wel zitten.
SLAPELOZE NACHTEN
Zo werd de nieuwe FM bij Volvo Group Truck Center Zoetermeer besteld. Een 460 pk sterke drie-asser met slaapcabine. Carrosseriefabriek Elcar tekende voor de opbouw van zowel de motorwagen als de nieuwe twee-assige Pacton wipkar. Glasbeek Truckherstel zorgde voor de bekende en frisse van Noort kleuren op de cabine.
Rene moest wel even wat maanden geduld hebben, maar onlangs was het dan toch zover en kon de auto worden onthuld. Heel wat slapeloze nachten zijn er aan vooraf gegaan. Rene zegt: “De jongens van de Volvo en Elcar zijn echte vakmannen en hielden mij stap voor stap bij met foto’s tijdens de opbouw. Dat was leuk want zo zag je de auto elke keer meer vorm aannemen.”
De FM is voorzien van een laadbak met schuifzeilen en schuifdak waarbij het dak ook nog eens verhoogd kan worden. Zo is ook de Pacton aanhanger uitgevoerd. Dit om het laden en lossen te vereenvoudigen. Ook is er in de aanhanger een grote klep gemonteerd zodat er eenvoudig doorgeladen kan worden zonder af te koppelen. Bijvoorbeeld voor een dockshelter. Een ander slimmigheidje is de slee in de vloer van de aanhanger. Hierbij kan de meeneemheftruck in de aanhanger worden meegenomen in plaats van aan de achterzijde. Hierbij kan deze zelfstandig in de aanhanger komen door de lepels in de slee te schuiven, de heftruck op te tillen en op eigen kracht naar binnen te rijden. Lossen gaat uiteraard in tegenovergestelde volgorde. Voordeel hiervan is dat de rijeigenschappen behoorlijk verbeteren met een lege auto. Rene zegt: “Ik ga ‘s morgens weg met een volle auto en rijd deze dan de gedurende de dag leeg. Veel koelvitrines en koelmachines voor supermarkten. Of dus bouwmaterialen. Aan het eind van de dag vindt Van Noort het niet altijd lonend om terugvracht te gaan laden mits deze bestemd is voor Zuid Holland. “Anders kom ik leeg terug en ga de auto klaarzetten voor de volgende dag. Dan kan de meeneemheftruck dus op de terugweg mooi achterin.” De meeneemheftruck kan daarnaast zowel aan bakwagen als aan de aanhanger hangen.
ALLES VOOR DE VEILIGHEID
Een ander mooi detail is dat zowel aan de bestuurderskant als de bijrijderskant de positie- als werklampen op dezelfde plek zitten, zowel op de motorwagen als de aanhanger. Alle kisten zijn in RVS uitgevoerd en die vormen aan de achterzijde zowel als op de motorwagen als de aanhanger ook weer een geheel met de verlichting. De vangmuilkoppeling is lucht bediend. Zo hoeft Rene er niet onder te kruipen bij het aan- en afkoppelen. Nu is het een kwestie van stekkers en slangen vast en rijden maar. Bovendien is de hele combi LZV-gekeurd (met het oog op de toekomst). Daarnaast is de Volvo van Rene uitgerust met drie camera’s, een dodehoekcamera in de spiegelsteun en nog een camera op de achterzijde van zowel de bakwagen als de aanhanger. Alles voor de veiligheid en het voorkomen van schades op krappe locaties.
BUMPERSPOILER
Een andere blijk van waardering is de bumperspoiler. Tijdens de opbouwfase had Rene al wat ideeën gedeeld met zijn werkgever. En één daarvan was de bumperspoiler van Solarguard.
Rene zegt: ”Ik had deze al eens laten zien om te kijken wat m'n werkgever ervan zou vinden en hij vond het wel mooi maar verder bleef het daarbij. Totdat hij opeens over die spoiler begon. Ik stuurde hem een link en weer bleef het stil. Toen kreeg ik foto’s dat deze bij de spuiter stond met de spoiler eronder. Dat was echt een verrassing!” Onderweg krijgt Rene er veel reacties op, want veel mensen hebben het nog niet eerder gezien. De spoiler zorgt ervoor dat de Volvo FM net even wat beter ‘smoelt’. “Maar het is wel oppassen,” zegt Rene, “Want de voorkant is behoorlijk laag nu maar het oog wil ook wat!” Gelukkig heeft de Volvo FM ook luchtvering op de vooras.
SCHITTERENDE F16
Rene heeft voor vrienden en familie een borrel georganiseerd en de FM staat te schitteren midden op het terrein. En daarnaast staat een oudgediende die ook net klaar is. Een kleine opfrisbeurt heeft ervoor gezorgd dat de F16 van de firma er weer als nieuw bij staat. Deze F16 heeft van Noort in 1992 nieuw gekocht bij Truckcenter Zevenhuizen. En is in de jaren gebruikt voor het dieplader transport. De 6x4 trekker met 500 pk is een echte spierballen auto. Rene zegt: “Ze hadden die auto wel tien keer kunnen verkopen, maar deze gaat echt niet weg. Nu gebruiken we hem voor promotiedoeleinden en truckruns.”
NOG ÉÉN RONDJE
We lopen een rondje om de F16 en het is net of we terug zijn in de vroege jaren 90. De no-nonsense Volvo met zijn kisten achter de cabine en steunbalk voor de giek van een hijskraan. Ook de ouderwetse kentekenplaten zijn helemaal kloppend. We rijden een rondje met de F16 en wat is dat genieten! Zelfs de hemel van de cabine zit nog in het plastic. Na deze middag in Waddinxveen zijn we van mening dat bij Van Noort niet alleen het nieuwe materiaal gerespecteerd maar ook het oude geëerd! En Rene kan de komende jaren mooi voor de dag komen met zijn nieuwe span!