BIGtruck Reportage
SCANIA MET AANGEDREVEN SLEEPAS!
BIGtruck Reportage
SCANIA MET AANGEDREVEN SLEEPAS
Rijplatenverhuur Deinum uit het Friese Marsum, onder de rook van Leeuwarden, rijdt sinds kort met een bijzondere Scania R530. Deze trekker is namelijk voorzien van een liftbare, maar ook aangedreven sleepas. Daarmee combineren de Gebroeders Deinum de tractie van een 6x4 met de zuinigheid van een 4x2 trekker. Wij gingen een dag mee met deze bijzondere Scania.
Rijplatenverhuur Deinum is het bedrijf van de broers Tjibbe en Johannes Deinum. Laatstgenoemde is de vaste chauffeur op de nieuwe Scania, en hij vertelt hoe dat zo gekomen is. Johannes: ,,Wij reden altijd met 6x4 trekkers, want die extra tractie hebben we vaak gewoon nodig. We rijden dan wel op onze eigen rijplaten, maar vooral als het nat is en als het wat omhoog loopt heb je dubbele aandrijving nodig.
We lazen toen over deze nieuwe optie van Scania, en dat wilden wij ook op onze nieuwe auto. De onderhandelingen voor deze trekker begonnen anderhalf jaar geleden al, net voordat alle gekte losbarstte op de truckmarkt. We waren dus mooi op tijd met de aankoop.’’
EXTRA BREDE PLATEN
We zijn inmiddels in Leeuwarden, waar in natuurgebied ‘De Groene Ster’ rijplaten weggehaald worden. Ter bescherming van de asfaltweg tijdens werkzaamheden is er over een grote afstand een platenbaan aangelegd met extra brede rijplaten. ,,Deze platen zijn 5 meter lang en 3,45 meter breed. Ideaal voor dit soort klussen, en voor het vervoer hebben we speciale rongen gemaakt. Met een doorlopende breedte vergunning mogen we hier mee rijden, uiteraard met breedte borden en zwaailampen,’’ aldus Johannes. Hij laadt de 2,2 ton zware platen met de 26 ton/meter Palfinger autolaadkraan die vast achter op de KWB trailer gemonteerd is. Overigens is de klem waarmee de platen worden opgepakt ook een eigen ontwikkeling van Deinum. De extra brede klem kan eenvoudig worden verwisseld, en opgevouwen voor transport voor als er met smallere platen gereden wordt.
AFSTANDSBEDIENING
De eerste rit gaat naar de zaak in Marsum, waar Deinum een goed bereikbare locatie heeft pal naast de snelweg. Hier worden de platen gelost met een heftruck, waarna we terugrijden naar het laadadres. Johannes rijdt weer achteruit de platenbaan op, waarna hij weer begint met laden. Na elke twee platen rijdt hij de combinatie een stukje vooruit met de afstandsbediening. Hierdoor hoeft hij niet steeds van de kraan af, reuze handig. Voorop de truck zitten sensoren die de omgeving bewaken. Zodra er binnen vijf meter een obstakel opduikt voor de truck krijgt de chauffeur een seintje. Komt het gevaar te dichtbij dan stopt de truck automatisch. Johannes: ,,Dit systeem hebben we ook op onze andere Scania en het werkt echt super eenvoudig. Toen we onze eerste Scania kochten was dat wel een dingetje. Wij wilden persé dit systeem, maar dat is van Volvo Truck dealer Nijwa in Groningen. Na overleg tussen onze dealer Rinsma en Nijwa wilden ze dat ook wel op een Scania bouwen. Dat was voor ons een voorwaarde, want alle andere systemen die op de markt zijn werken veel gecompliceerder.
TWEE AUTO'S EN EEN VASTE CHARTER
De firma Deinum Rijplatenverhuur werd in 2008 opgericht door de beide broers. Johannes had al veel ervaring als chauffeur in de grond-, weg- en waterbouw, terwijl Tjibbes zijn roots in het grondverzet liggen. Het bedrijf van de broers groeide uit tot een begrip in Noord Nederland en in de kop van Noord Holland en het leveringsprogramma groeide uit tot rijplaten in allerlei soorten van staal en kunststof en de verhuur van draglineschotten. Eind 2011 werd de eerste eigen truck aangeschaft. Eerst een tweedehands combinatie, en later een Scania R520 Streamline 6x4 trekker met een nieuwe KWB trailer. Die trailer ziet er nog steeds als nieuw uit trouwens, die hangt nu achter de nieuwste Scania. De tweede truck werd ook een Scania V8, namelijk een R520 6x4 NextGen. Eerder dit jaar kwam daar de nieuwste trekker bij, de Scania R530 NextGen met inschakelbare- en hefbare laatste as. De eerste nieuwe Scania, de Streamline trekker werd doorverkocht aan vaste charter Klaas Hof. ,,Met hem erbij hebben we nu drie auto’s lopen, en soms huren we nog capaciteit in als dat nodig is.”
BRUGGETJE
De inschakelbare- en liftbare derde as blijkt een ideale oplossing voor Deinum. Johannes: ,,Zoals ik al zei, kunnen we vaak niet zonder de extra tractie, maar aangezien we de helft van de kilometers leeg rijden kunnen we dan prima met een 6x2 uit de voeten. Leeg rij ik dan ook altijd met de derde as omhoog. Dat scheelt volgens Scania 6% brandstof, maar het scheelt natuurlijk ook bandenslijtage. Voor ons is het een ideale oplossing.” We zijn inmiddels met de tweede vracht onderweg naar Workum. Via een boerenerf rijdt Johannes een betonnen weggetje op waar gewerkt wordt aan de versterking van de kades. De rijplaten moeten een betonnen bruggetje beschermen, en daarvoor moet Johannes met zijn vijftig ton zware combinatie over dat bruggetje. Het ziet er stabiel uit, en dat blijkt het ook te zijn, want het gaat allemaal goed. Ook hier bewijst de afstandsbediening zijn nut, en voor ik het weet liggen de rijplaten alweer op hun plek. Johannes gaat weer terug naar Leeuwarden om de volgende vracht op te laden met zijn bijzondere Scania.