BIGtruck Rij-impressie
DAF XD: REVOLUTIE IN DE DISTRIBUTIE!
DAF Trucks liet de internationale vakpers in het noordwesten van Spanje kennismaken met de nieuwe generatie distributietrucks, de DAF XD. Een compleet nieuwe generatie medium en zware distributietrucks met het DNA van de XF en XG series.
Het eerste wat in het oog springt is DAF’s nieuwe ‘family-face’. De nieuwe distributietrucks lijken op gekrompen XG-cabines en dat is volgens DAF precies de bedoeling. Tal van plaatwerkdelen kunnen op die manier worden gedeeld en op de weg weet iedereen nu hoe een nieuwe DAF eruit ziet. Uiteraard is er veel meer. Om te beginnen het zicht vanuit de cabine. De XD-cabine staat 17 cm lager van het wegdek dan de XG, en daarmee is het zicht dicht om de cabine stukken beter. Dat is belangrijk wanneer de DAF XD moet lossen in gebieden met veel verkeer van welke aard dan ook. Dat zicht is zelfs beter dan in de nieuwe XF en XG, doordat er een apart dashboard ontwikkeld werd.
Dit zogenaamde ‘Vision’ dashboard heeft een wat kleiner plateau aan de bovenkant waardoor je rechts naar voren nog meer zicht hebt. Verder is het zicht naar rechts sterk verbeterd door de optionele ‘Kerb View Window’ in de deur. In combinatie met de opklapbare bijrijdersstoel zorgt dat voor optimaal direct zicht op de dode hoek. Dan de lengte van de cabine. Ook hier profiteert de kleinere XD van zijn grote broer. Niet alleen het front is wat groter, ook de inwendige cabinelengte is groter. Zo is de dagcabine standaard 15 centimeter langer achter de stoelen. Daardoor kun je niet alleen beter je stoel verstellen, het biedt ook ruimte voor bijvoorbeeld een koelkast in een dagcabine!
SPIEGELS, CAMERA'S
Er is nog meer te vertellen over het zicht vanuit de XD. Zo is deze DAF verkrijgbaar met de verbeterde spiegels voor meer direct zicht, maar ook met camera’s. In dat laatste geval is de truck beter gestroomlijnd en telt dat mee bij een lager brandstofverbruik en dito CO2-uitstoot. Het directe zicht is met de camera’s optimaal, doordat die grote buitenspiegels helemaal verdwenen zijn. De XD telt dan drie monitoren, waarvan degene die het dichtste bij je staat, linksvoor, duidelijk kleiner is. Ben je eenmaal onderweg, dan merk je vanzelf dat dat snel went. DAF noemt het camerasysteem DAF Vision systeem. Maar DAF hecht veel waarde aan een camera rechtsvoor net onder de voorruit op de hoek van de cabine, het ‘DAF Corner View’ systeem. “Daarmee pak je qua zicht heel veel in steden en vooral op rotondes,” aldus DAF. Dankzij dat systeem is de nieuwe DAF dus helemaal zonder spiegels, dit in tegenstelling tot een merk als Mercedes waarbij je nog steeds een front- en trottoirspiegel hebt.
DIGITAAL DASHBOARD
Maar sommige chauffeurs zweren bij spiegels. Geen probleem, want DAF ontwierp een nieuw setje dat mooi bij de nieuwe cabine past. Tijdens proefritten in Spanje konden we vaststellen dat je daarmee niet alleen de situatie achter je goed kunt overzien, maar ook schuin voor je op de talrijke rotondes waar DAF de testroute langs liet lopen. Verder heeft de XD hetzelfde digitale dashboard als zijn grote broers en een goed in de hand liggend stuurwiel, want met een XD draai je meer bochten dan met een grotere truck. Om die reden bleef BIGtruck weg van de snelweg met deze XD, enkel om te concluderen dat de nieuweling heel rustig rijdt, vrijwel onmerkbaar schakelt en dat de effectieve motorrem uit de grotere DAF’s ook in de XD een plekje heeft gevonden.
MOTOR VERBETERD
DAF heeft van de gelegenheid gebruik maakt om de MX11 motor flink aan te pakken. Zo kwam er een nieuwe cilinderkop, een nieuw blok en kwamen er nieuwe zuigers en zuigerveren. Daardoor kon de maximale verbrandingsdruk verder stijgen en dat noodzaakt weer nieuwe injectoren. Verder kwam er een nieuwe turbo. DAF voegt met deze nieuwe techniek twee nieuwe varianten toe voor zijn klanten: een versie van 300 pk en eentje van 340 pk. Meer koppel in de hoogste versnellingen en de curve van maximum koppel begint al bij 900 toeren. Daardoor wordt een motorrem ook effectiever, en dat is precies wat DAF hier toepast. Twintig procent meer remvermogen dan voorheen, claimt de Eindhovense fabrikant.
PRODUCTIE
De nieuwe DAF XD is in oktober van dit jaar, 2022, al in productie gegaan. Inmiddels wijst DAF de vakpers op nog enkele varianten die volgend jaar, dus in 2023, op de markt komen. Dat zijn de bouwvoertuigen XDC en de XFC. Kenmerken zijn een verbeterde oploophoek en een driedelige stalen bumper aan de voorkant. Deze trucks profiteren van nieuwe toevoegingen aan de TraXon automatische versnellingsbak, te weten ASR Off en Rock Free. Daarmee komt de chauffeur volgens DAF sneller en beter weg uit gladde ondergrond of uit mul zand of grind. Overigens is er ook een stalen offroad bumper leverbaar voor de gewone XD voor bijvoorbeeld bouwvoertuigen die niet offroad gaan, maar die wel in een ruige omgeving hun werk moeten doen.
DAF XD ELECTRIC
Last but not least komt er van de distributietrucks van DAF ook een aantal elektrische versies waarmee de chauffeur ritten van maximaal 500 kilometer kan maken. DAF laat daarbij de keuze aan de klant voor welke actieradius ze kiezen. Er is namelijk een keuze uit meerdere accupakketten mogelijk. De productie van de elektrische XD en XF loopt ook begin volgend jaar aan, maar tot die tijd is er de CF Electric. Mooi is dat er ook van meet af aan een trekker chassis leverbaar zal zijn, en dat is waar de markt op zit te wachten.