BIGtruck Column
ZOALS HET WAS
Ons beroep gaat veranderen en wij staan op een keerpunt in de geschiedenis. Vooruitgang hou je niet tegen. Ook al zou je dat willen. Maar één ding mag van mij blijven! Ouderwetse chauffeurscafés!
DE CHAUFFEUR VAN DE TOEKOMST
Over “de chauffeur van de toekomst” is al veel geschreven. Ons beroep gaat veranderen. De tijd dat we op fossiele brandstof gaan rijden zal snel voorbij zijn. Al denk ik persoonlijk dat 2030 iets te ambitieus is. Maar door de komst van zero-emissiezones zal ons werk gaan veranderen. Er zal in de toekomst meer aan de rand van de stad gelost gaan worden bij zogenoemde hubs. Van daaruit zullen elektrische voertuigen de binnenstad gaan bevoorraden. De afstanden zullen korter worden. Maar door de technologische vooruitgang zal dit in de toekomst ook wel anders worden.
INFRASTRUCTUUR EN ALTERNATIEVEN
Hoe de toekomst er uit zal zien is nog een beetje koffiedik kijken. Ik heb geen glazen bol en moet mijn informatie uit de vakbladen halen. Ook zijn er natuurlijk ‘experts’ die precies weten hoe het moet. Maar er zijn nogal wat hobbels te nemen. Zo is er nog geen serieuze laadcapaciteit voor zwaar vrachtverkeer. Ook is het elektriciteitsnetwerk op veel plekken overbelast. En de prijs van elektriciteit stijgt behoorlijk snel. Ook zijn er nog tal van alternatieve brandstoffen die hun plekje op de markt proberen te zoeken. Neem bijvoorbeeld: LNG, HVO-diesel en GTL.
LNG is voor transporteurs een goede oplossing mede door de vrijstelling van de Duitse Maut. Deze vrijstelling loopt nog tot eind 2023. HVO is een renewable diesel. HVO is geproduceerd op basis van plantaardige olie en restafval. En Helpt zowel de broeikasgassen als vervuilende uitlaatgassen te verminderen. GTL staat voor ‘gas to liquid’. Dit is aardgas dat wordt omgezet naar vloeibare brandstof en hierdoor hoef je geen technische aanpassingen te doen aan je truck.
LAAT HET MAAR BIJ HET OUDE
Het is dus duidelijk dat er veel gaat veranderen. Maar soms kom je op plekken waar de tijd stil lijkt te staan. Een fabriek met een oude kantine, waar de bruine tegeltjes nooit zijn vervangen voor een modern interieur. Met in de hoek een prijzenkast, vol met bekers van voetbaltoernooien uit de jaren ’80. An de wand hangt nog een personeelsfoto uit 1991 waarvan iedereen inmiddels met pensioen is.
Tegenwoordig overnacht ik niet vaak in de vrachtwagen, maar ik hou van ouderwetse chauffeurscafés. Met zo’n bruin interieur, foto’s van vroeger aan de muur en van die dikke tafelkleden. Het enige dat hier modern is, is dat er geen asbakken meer op tafel staan. Verder is het nog steeds zoals het vroeger was. En laat we eerlijk zijn. Laat het maar lekker bij het oude!