BIGtruck RoadTest
NIEUWE SOFTWARE WERKT!
BIGtruck RoadTest
NIEUWE SOFTWARE WERKT!
De Volvo FH 460 I-Save met Turbocompound kenden we al. We hadden deze truck vorig jaar zelfs al op onze testroute, maar Volvo heeft een aantal serieuze software updates losgelaten op de techniek aan boord. Met die nieuwe software is volgens Volvo het karakter van de truck behoorlijk verbeterd, waardoor het rijgenot vooral in de Eco-mode is toegenomen. Dat is mooi, want dat was nou precies wat er ontbrak aan de vorige versie die wij reden.
Naast nieuwe software is ook de I-Shift versnellingsbak verbeterd. Die schakelt volgens Volvo maar liefst 30% sneller dan voorheen. Daarover zijn we snel uitgepraat. De geautomatiseerde Volvo bak is al vanaf de introductie in 2001 de benchmark. De Volvo transmissie schakelt snel, foutloos en vrijwel onmerkbaar. In 2014 kwam daar de I-Shift Dual Clutch bij waarmee de schakelingen nog vloeiender werden, maar dat blijft een optie voor wie de standaard I-Shift niet goed genoeg vindt.
Toch komt Volvo nu met een nieuwe versie die maar liefst 30% sneller schakelt. En eerlijk? Wij merkten het verschil vrijwel niet op onze testroute. Alleen tijdens een situatie op een rotonde waarbij iemand afslaat zonder richting aan te geven, merken we dat de bak wel heel erg goed bij de les is. Verder is het verschil vrijwel niet waarneembaar, want het verschil van milliseconden sneller is zonder geavanceerde apparatuur niet te meten.
NIEUWE SOFTWARE
Toen wij begonnen met dit prachtige vak ging het bij het testen van een truck vooral om de ‘bouten en moeren.’ Dat is wat we tegenwoordig de ‘hardware’ van de truck zouden noemen, maar anno 2022 speelt de software een cruciale rol bij vrijwel alles. Alle systemen zijn met elkaar verbonden en de centrale computer in een truck krijgt alle signalen binnen. Dat zijn signalen van het gewicht van de lading, de topografie van de route, de rolweerstand, het gewicht van de lading en het gevraagde vermogen om een bepaalde snelheid aan te houden. De centrale computer berekent razendsnel met al die input wat het meest gunstige toerengebied is om onder alle omstandigheden het beste verbruik te realiseren. Bij de vorige generatie van de I-Save die we vorig jaar op onze testroute hadden, was Volvo daar duidelijk een beetje in doorgeschoten, en dat ging ten koste van het rijgenot.
NIEUWE ECO-MODE
Hoewel we met die truck in 2021 uitstekende verbruikswaarden realiseerden was het rijgenot in de Eco-mode soms ver te zoeken. Dat kwam doordat er koppelreductie werd toegepast als de truck bergop reed. Daarbij daalde de snelheid dan behoorlijk, iets wat een chauffeur natuurlijk niet wil. Tijdens onze eigen test besloten we daarom om het systeem te overrulen door terug te schakelen. In de 1000 punten test deden we dat met dezelfde truck bewust niet, met als gevolg dat we met 38 km per uur vanuit het Moseltal omhoog kropen met de alarmlichten aan. Het was duidelijk een geval van software, geschreven door hele slimme IT mensen, maar dan zonder rijervaring met een truck. Volvo heeft zich die kritiek aangetrokken en een update ontwikkeld waarmee het rijplezier aanzienlijk verbeterd zou moeten zijn. Aan ons de eer om dat te testen!
COMPLEET ANDERE AUTO
Afgezien van de kleur en de verfijning in de I-Shift versnellingsbak is alles hetzelfde als vorig jaar. Toen had de FH ook al die nieuwe, gestroomlijnde spiegels, betere afdichtingen en een fraai lederen interieur. Nieuw zijn wel de sensoren aan weerszijden voor de dode hoek, en de lampjes in de spiegels die je waarschuwen dat er wat naast je zit. De rest van het nieuws is dus software, maar resultaten daarvan zijn opmerkelijk. De Volvo rijdt zoals je dat verwacht van dit merk. Comfortabel, strak sturend, erg stil in de cabine en met alle comfort aan boord. Als we bij Luik linksaf slaan richting Aken blijkt meteen het verschil. Op die lange helling naar boven doet de truck alles keurig in de Eco- mode, en daarbij bijt de truck zich lekker vast. In tegenstelling tot de vorige FH houdt deze truck wel gewoon een acceptabele snelheid, maar dan met iets meer toeren.
SCHWUNGFAHREN
Een aspect waar iedere chauffeur blij van wordt is het ‘schwungfahren’ dat Volvo heeft ingebouwd. In afdalingen laat de truck, exact getimed de snelheid oplopen tot 92 km per uur. Dat doet de truck precies niet lang genoeg om daar een melding van te krijgen op de tachograaf. Vervolgens wordt de volgende helling dan bestormd door meteen alweer gas te geven. Daarmee benader je aanmerkelijk sneller de volgende klim, en dat scheelt tijd en snelheid. Het resultaat van de nieuwe software instellingen in de Eco-mode is dat de truck gewoon doet wat je van 460 pk verwacht met 40 ton. We hebben totaal niet de neiging om manueel in te grijpen, of van mode te veranderen. Het verschil met de vorige editie is dag en nacht, want dit voelt aan als een compleet andere auto!
HET RESULTAAT
Na twee dagen testen komt het aan op het rekenwerk na het tanken. Rekening houdend met de temperatuur van de brandstof en de correctie van de brandstofverbruiksmeter komen we tot de conclusie dat de FH 460 net wat minder zuinig lijkt te zijn dan de vorige editie die we in 2021 reden. Vooral in het zware bergtraject is het verbruik iets hoger, maar dat is theoretisch. Geen chauffeur zal namelijk die oude software zijn werk laten doen zonder zelf in te grijpen. Iets wat met de nieuwste versie wel het geval zal zijn. Die doet zijn werk namelijk zoals je dat verwacht, zonder irritant ‘spaarpot’ gedrag in de klim. Op het binnendoor-stadstraject doet de 2022 editie het zelfs beter, terwijl op het vlakke gedeelte iets toegegeven wordt op de 2021 editie. Alles bij elkaar komen we tot de conclusie dat Volvo er met de nieuwste update in geslaagd is een lekker rijdende, en erg zuinig, model neer te zetten waarmee je als chauffeur bijzonder in je nopjes mag zijn!