BIGtruck Rij-impressie


Renault T High stukken verbeterd

Al sinds begin dit jaar circuleerden er foto’s over een gefacelifte Renault T-cabine, die inmiddels alweer acht jaar mee gaat. Achter het gewijzigde frontje gaan echter flink wat verbeteringen schuil, bleek tijdens een rit in combinatie met onze Pacton-trailer.

Het zal wel toeval zijn, maar toen we aankwamen bij de BIGtruck Truckshop konden we meteen naast een Ier gaan staan die nog met een Magnum reed. En ja, die is ook weer een stuk ouder en dat is ‘m best aan te zien, maar het is onbetwist de stamvader van de cabines met een vlakke vloer, een thema dat de gehele Europese truck-industrie toch in meer of mindere mate bezighoudt. Meest in het oog springend zijn natuurlijk de LED-koplampen. De Renault oogt daardoor zeker moderner, een tikje intimiderender en dat kan hij best hebben. Maar de verbeterde stuurverstelling maakt de meeste indruk. Daardoor kan nu iedere chauffeur de beste werkplek voor zichzelf instellen in deze cabine. Kijk je dan verder om je heen, dan is het allemaal beduidend minder grijs. Het wat meer zwarte dashboard geeft een wat rustiger, je zou bijna zeggen gezelliger sfeer. De stoelen hebben zo op het oog betere en meer slijtage bestendige bekleding en ze zitten prima. Je hebt keuze uit een grijze versie een wat zwartere, die er duidelijk beter uit ziet overigens. Het materiaal is eenvoudig schoon te maken, mocht dit nodig zijn. Ook de matras is volgens Renault vervangen door een dikker exemplaar met meer veren. Verder is de cabine-isolatie volgens Renault verbeterd en biedt het merk standaard gel-accu’s, omdat er ook een fraaie standairco is gemonteerd. In de cabine zien we tot slot ook een heus nightlock-systeem.

Verbeterde stroomlijn

Renault is gedetailleerd te werk gegaan om de stroomlijn van deze cabine te optimaliseren. Dat doet de truckbouwer door waar mogelijk met rubber strips kieren en naden af te dichten. Renault verbeterde verder de grille, die daardoor waarschijnlijk effectiever zijn werk kan doen. Met name op de hoeken aan de onderkant van de cabine is te zien hoe Renault met allerlei details de rijwind zo soepel mogelijk om de cabine te leiden. De voorbumper bestaat uit drie delen, wat handig is bij schades. Als chauffeur merk je daardoor dat het achter het stuur wat stiller is. Om wat voor reden dan ook is de zonneklep nog wel hetzelfde. Die had van ons wat breder mogen zijn, juist om daar ook weer de stroomlijn te verbeteren. Het zou deze cabine beslist beter staan. De wielkasten bij de vooras worden wat verder afgedicht, ook weer om van ongewenste turbulentie af te komen, een maatregel die we ook bij andere truckfabrikanten zien.

Rijden

Net zoals het model waar we in 2013 twee weken mee door Nederland reden, rijdt ook deze T-High probleemloos. De bak schakelt zeker in de lage gangen erg snel en onopvallend. Het sturen geeft een goed gevoel, het remmen ook. Een groot pluspunt is de motorrem die je makkelijk bedient en die serieus meeremt. Op het dashboard is dat ook mooi te zien. Het is even puzzelen met de instelling van de cruise-control, maar verder doet de Renault alles gewoon goed. Een groot Renault pluspunt bleef ook in de nieuwe generatie. Je kunt namelijk twee cruise snelheden instellen. Bijvoorbeeld 50 en 85. Met S1 en S2 kun je dan kiezen welke instelling je wilt. Het mooie is dat de Renault die instellingen onthoudt aan de hand van je bestuurderskaartje. Verder is het misschien even wennen aan het wat onconventionele digitale dashboard, waar een digitale snelheidsmeter wordt gecombineerd met een traditionele toerenteller. Renault had best een volledig digitaal dashboard mogen maken, zoals we dat nu ook bij de andere merken zien. Rijden en manoeuvreren gaat allemaal makkelijk, al hebben we het idee dat de cabine in langere bochten ietsje meer helt dan een willekeurig ander merk. Hinderlijk is dit niet.

Wat beter kan

Gebleven is de te grote dode hoek die wordt veroorzaakt doordat de spiegels aan de rechterkant van de cabine te dicht bij de raamstijl staan. Andere merken hebben hier adequaat op ingespeeld door ze wat naar achteren te zetten en ook Iveco boekte hier al vooruitgang. Wel is er een dode hoek camera van Brigade aangebracht maar het beeld daarvan blijft wat achter bij wat de concurrentie aanbiedt. In elk geval hopen we deze duidelijk verbeterde Renault T High te verwelkomen op de testroute. Een betere stroomlijn zoals hier gerealiseerd is, heeft vast een heilzame invloed op het brandstofverbruik.

Tim de Jong & Iep van der Meer


Ontvang het laatste nieuws van BIGtruck in je mail!