BIGtruck Techniek


Autonoom containertransport in test

Tijdens het ITS World Congress 2021 in Hamburg presenteerde MAN met partner HHLA de eerste resultaten van het Autonome Hamburg Truck Pilot project. Daarbij wordt een MAN truck, volgehangen met sensoren en camera’s ingezet voor volautomatisch containertransport. Niet alleen op de terminal, maar inmiddels ook op Autobahn 7! Het project wordt ondersteund door de Hamburgse havenautoriteiten.

Het project is een belangrijke stap richting het autonome rijden tussen verschillende hubs. De Duitse autoriteiten zijn bereid mee te kijken naar de mogelijkheden voor een beperkte inzet op de openbare weg. In juli werd er een wet aangenomen die het mogelijk maakt om binnen bepaalde gebieden autonome voertuigen toe te laten tot de openbare weg. Daarbij moet er wel een technische supervisor aan boord zijn die in kan grijpen als dat nodig blijkt. Het is een eerste stap richting onbemande voertuigen en MAN maakt gretig gebruik van die nieuwe wetgeving.

Autonoom op de terminal

De proef zoals die nu werd uitgevoerd betekent dat de chauffeur voor de containerterminal uitstapt. De truck heeft dan zelf al zijn data over de container verzonden naar de terminal. Terwijl de chauffeur zijn rust pakt in de kantine zoekt de truck zijn weg over de terminal, door de scanners en naar de juiste blokken voor het afzetten van de container. Ook daar wordt automatisch aangemeld als de truck klaar staat. Het achteruit rijden in de blokken vindt plaats met grote precisie. De maximale afwijking tussen de lijnen is slechts vijf centimeter. Als de container van de trailer is krijgt de truck zijn nieuwe opdracht. Het systeem bepaalt dan of de nieuwe container op dezelfde plek wordt opgezet, of op een andere plaats op de terminal. Daar herhaalt alles zich, en nadat de truck zichzelf daar heeft aangemeld wordt de container op het chassis geplaatst. Als dat gebeurd is rijdt de truck weer via de scanners naar de uitgang, waar de chauffeur weer plaats neemt achter het stuur.

Sensoren en camera's

De truck is rijkelijk voorzien van camera’s, radardetectors en sensoren die de ogen van de truck vormen. Het complete bovenbed is volgestouwd met computers om de boel aan te sturen, en in de luikjes achter de deuren zijn beeldschermen geplaatst. Daarop kan afgelezen worden waar de truck heen moet op de terminal. Ook de oplegger is voorzien van sensoren om veilig achteruit rijden mogelijk te maken. Met al die sensoren ziet de MAN er opmerkelijk uit, maar in een later stadium zal de techniek een plekje krijgen in een fraaie behuizing die past bij het uiterlijk van de truck. Mikael Edstam, Senior Vice President en hoofd automatisering bij MAN Truck & Bus spreekt van een belangrijke proef voor de toekomst van het wegtransport. Tijdens zijn speach spreekt hij zijn waardering uit voor de medewerking die de Duitse autoriteiten aan de partners verleent.

Manuele twistlocks

Tijdens de persconferentie wordt het één en ander getoond met een filmpje, maar wat opvalt is dat er nergens gesproken wordt over de twistlocks. Navraag leert dat de chauffeur die zelf moet losmaken voor de poort, en weer vast moet zetten als de truck terug komt. Dat is wel een punt waar fouten gemaakt kunnen worden, en er wordt dan ook gewerkt aan een automatisch systeem voor de twistlocks. Een ander punt is dat het systeem voorlopig alleen geschikt is voor standaard 40ft containers. Het in- of uitschuiven van het Broshuis trailerchassis moet immers handmatig gebeuren. Ook daarvoor is een oplossing te verzinnen, maar voorlopig is dat nog niet mogelijk.

Overrijders

Op zich is het autonoom rijden op terminals niks nieuws maar MAN ziet het Hamburgse project als een stap richting een verdere automatisering van de containerlogistiek. De keuze voor containertransport ligt voor de hand. Chauffeurs hoeven in dit werk namelijk niks meer te doen dan te rijden en de twistlocks te bedienen, en dat kan eenvoudig geautomatiseerd worden. Als we de proef in een Nederlands perspectief zouden plaatsen dan is het denkbaar dat op termijn de routes tussen de verschillende terminals in het Rotterdamse havengebied ook autonoom bediend kunnen worden. Het overrijden van containers tussen terminals bijvoorbeeld is eenvoudig te automatiseren en dat is niet alleen erg efficiënt, het is ook een oplossing voor het chauffeurstekort. De Hamburgse proef is een belangrijke stap op de weg naar autonoom rijden.

Iep van der Meer


Ontvang het laatste nieuws van BIGtruck in je mail!