BIGTRUCK VINTAGE

RENAULT R340TI MAJOR

Eddy Lenders (51) uit Sevenum is een echte Renault Trucks liefhebber en hij restaureerde een R340ti Major. Een truck die je vroeger regelmatig zag maar inmiddels zijn die modellen verdwenen naar de sloop of voor de export. Eddy wist er eentje van de sloop te redden en hij wist de truck volledig in originele staat te herstellen. Het resultaat is een unieke klassieker. Eddy schreef zelf het verhaal:

Je kent het wel dat je op een verjaardag of aan je buurman mag uitleggen waarom je een keuze maakt voor een bepaald truckmerk. Die vragen krijg ik al mijn hele leven, en nee ik heb er nog geen moment spijt van dat ik ooit de keuze heb gemaakt voor Renault. Laat ik wel vooropstellen dat ik naast Renault ook nog een hele hoop andere merken interessant vind zoals Volvo, Scania, Mack, Claas, John Deere en Saab. En ik ben al helemaal niet van plan om iemand te overtuigen ook voor een merk te gaan wat ik als favoriet heb, nee iedereen mag lekker zijn eigen voorkeur hebben. Ik vind het prettig om met Renault geassocieerd te worden, het is een deel van mij, een deel van mijn persoonlijkheid. Nee, Renault is niet altijd het meest betrouwbare merk geweest, maar met voldoende liefde en aandacht ben ik een heel eind gekomen en heb ik al heel veel fijne kilometers mogen rijden in mijn Renaults. Naast de Renault R340ti vrachtwagen rijden mijn gezin en ik ook in een Renault Mégane, een Clio en een youngtimer Renault 19.

EERSTE RENAULT-CONTACT

De eerste Renault die ik ooit heb gereden was een Renault tractor op een boerenbedrijf van 2 broers bij mij in het dorp. Dit was halverwege de jaren ’80. Als hulpje ging ik daar op zaterdagen en in de vakanties aan de slag om een centje bij te verdienen. Op deze boerderij hielp ik mee met de koeien en varkens, maar we waren ook regelmatig op het land actief. In de tijd dat ik er werkte hebben ze diverse Renault tractoren gehad die ik natuurlijk goed verzorgde. Inmiddels werk ik daar al meer dan 30 jaar niet meer maar het contact is gebleven! Hun bedrijf is - vanwege hun leeftijd en geen opvolging - afbouwend, maar ze rijden nog steeds met 2 Renault tractoren, en die krijgen af en toe ook wat aandacht van mij natuurlijk!

Eddy Lenders in zijn grote trots

WAAROM RENAULT?

Er zijn een paar merken die in het verleden actief waren op heel veel verschillende gebieden. Zo ook Renault. Hun producten variëren en varieerden van auto’s tot treinen, van vrachtwagens tot tanks en van tractoren tot vliegtuigmotoren. Ik heb een fascinatie voor merken die zo veelzijdig zijn, zo is o.a. Volvo dat ook. Maar doordat tijden veranderen, zie je ook dat fabrikanten van strategie veranderen. In 2003 heeft Renault haar vrachtwagendivisie verkocht aan Volvo, de bussendivisie is naar Iveco-Irisbus gegaan en zijn de Renault tractoren nu als Claas tractoren op de velden te zien. Treinen, vliegtuig- en scheepsmotoren maakte Renault toen al lang niet meer. Gelukkig worden er nog steeds Renault vrachtwagens geproduceerd, jammer is dat er al bijna 25 jaar geen Renault tractoren meer worden gemaakt, maar je ziet ze nog wel vaak rijden! Nog een belangrijke reden is naast het heerlijke rijcomfort van Renault vooral ook de eigenzinnigheid van het merk. Weinig merken die lekker hun eigen gang gaan qua ontwerpen en innovaties. Soms pakt dat goed uit maar dat is ook wel eens goed mis gegaan. Ik ben geen type die de grote menigte volgt, en dat doet Renault ook niet.

HOE EEN HOBBY UIT DE HAND LOOPT

Nog voor dat ik zelf echte Renaults in bezit had (mijn eerste Renault was een Mégane uit 1997 en die kochten mijn vrouw en ik in 2000) was ik al begonnen met het verzamelen van schaalmodellen van Renault. Maar ook andere dingen zoals folders, stickers, sleutelhangers enz. maakten deel uit van deze collectie. Als hobby mag ik graag plastic modelbouwkits in elkaar zetten of Lego voertuigen maken. In de afgelopen jaren heb ik er diverse gemaakt en dus veelal van het merk Renault. Vanaf 2000 ben ik ook actief evenementen gaan bezoeken om nieuwe Renaults te kunnen zien, maar ook om oude Renaults en hun eigenaar te leren kennen.

De Renault in zijn vorige leven

De restauratie was grondig

De gerestaureerde cabine in de spuiterij

Hier begint het weer op een truck te lijken

Het resultaat: Een unieke klassieker

RENAULTOLOOG

Mijn hobby nam pas echt een vlucht in 2003, destijds werkte ik als chauffeur bij Mertens in Horst. Daar werd destijds een familiedag georganiseerd, en ik weet nog goed dat ik toen echt alles heb meegenomen om daar uit te stallen. Dus al mijn schaalmodellen, vlaggen, posters, boeken enz., dit resulteerde in een hele leuke opstelling van mijn Renault hobby. De naam Renault-o-loog is daar ook ontstaan. Een oloog is iets of iemand die gespecialiseerd is in een bepaald onderwerp, dus vond ik het wel grappig om de naam Renaultoloog op die manier te bedenken. Bij thuiskomst heb ik mijn gehele verzameling zorgvuldig op de foto gezet. Het was de opkomst van de digitale camera dus was het makkelijk om veel foto’s te maken en de beste eruit te zoeken.

Ook het internet begon toen een opmars te maken, bij de provider waar we destijds zaten kon je een gratis website maken. Die website ben ik dan ook gaan maken om zo mijn hobby te kunnen tonen. Al die foto’s van mijn verzameling verschenen op deze website. Toen dat er eenmaal op stond, ben ik verder gegaan met overzichten te maken van alle diverse Renault producten. Nu dik 20 jaar later bestaat deze website nog steeds en doe ik hem een aantal keren per jaar updaten met nieuwe (schaal-) modellen, evenementen en wat ik zoal tegenkom wat nog op de website ontbrak. Via een eenvoudig website programma heb ik zelf de volledige regie over de website. Via deze website kon en kan ik veel mensen bereiken, en dat resulteerde in veel nieuwe contacten. Veel mensen uit binnen- en buitenland reageerden met reacties op de website en vertelden mij over hun Renault hobby. Een nieuw netwerk was geboren!

EIGEN FESTIVALS

In 2010 kwam bij mij het idee om een internationaal evenement te gaan organiseren, een festival waar alles van Renault kon samenkomen. Na een lange voorbereiding kwam in augustus 2012 het 1e Renaultoloog Festival op de agenda. Het werd een evenement wat veel energie kostte maar een geweldige mix opleverde van Renault auto’s, bestelwagens, vrachtwagens, tractoren en sportwagens. Het evenement vond plaats in Kronenberg, nabij Venlo. Inmiddels heb ik 9 evenementen georganiseerd, van festivals tot meetings en ook een aantal keren een toertocht. Voor 2026 staat ons 10e evenement op de planning in Evertsoord. Ook dit wordt weer een evenement waar Renault auto’s, trucks, tractoren, onderdelen, boeken en schaalmodellen samenkomen.

Tot in de puntjes afgewerkt

VRACHTWAGENCHAUFFEUR

Als sinds ik klein was wist ik al dat ik vrachtwagenchauffeur wilde worden. Ik was enorm gefascineerd door vrachtwagens, het grote voorkomen, de vrijheid, het geluid enz. Ik weet nog goed dat de Duitse trucker serie “Auf Achse” daar ook nog aan bijdroeg. Ik heb toen veel afleveringen gezien, zowel op de Nederlands als op de Duitse televisie. Met verschillende trucks beleefden ze diverse avonturen dichtbij huis maar ook mijlenver hier vandaan. Natuurlijk bleek de geschetste romantiek van het chauffeursbestaan in het echt toch wel heel wat anders te zijn. Zelf ben ik chauffeur sinds 1995, en ik merk dat er de laatste 30 jaar heel veel veranderd is en het beroep een stuk lastiger is dan toen, maar dat zullen de meeste collega-chauffeurs wel met me eens zijn. Deze veranderingen zijn ook de reden dat ik de laatste jaren een heel aantal keren van baan ben gewisseld. Momenteel werk ik 3 dagen per week als CE-chauffeur bij Steenbergen in Venlo, maar naast chauffeur werk ik ook 1 dag per week in de ouderen thuiszorg. De gedeeltelijke switch naar de zorg heb ik gemaakt omdat ik dan direct iets kan betekenen voor de medemens en ik meer talenten van mezelf wil ontdekken. Voor nu werkt deze combinatie perfect voor mij.

DE RENAULT R-SERIE IS FAVORIET

Al in de jaren ’80 likte ik mijn vingers af bij de vooral in Frankrijk rijdende showtrucks met special paint. Trucks met complete schilderijen op de cabine gespoten. Ik heb diverse foto’s van de Renault R-series uit die tijd die waanzinnig mooi zijn. De Renault R-serie vond ik toen al een indrukwekkende verschijning, zeker met het hoge dak en dan al dan niet voorzien van staande uitlaten en bullbar. Een truck van alle comfort voorzien, waar je ook rechtop in kunt staan. De cabine van de Renault R-serie komt oorspronkelijk van het Franse merk Berliet. Eind jaren ’70 werd dit merk door Renault overgenomen. Het was eigenlijk al Berliet die als een van de eerste vrachtwagens bouwde met een hoog dak, hij heette de “Centaure”. De R-serie is na de overname van Berliet in 4 opeenvolgende fases op de markt verschenen, van 1978 tot en met 1996. De Renault Premium was de opvolger van de R-serie. En ja, ook Renault ging verder met de Berliet V8 motoren in de R-serie. De R420 was eind jaren ’80 de zwaarste uit de serie. De laatste fase van de Renault R-serie had geen V8-motoren meer.

RENAULT R340TI 19T MAJOR TURBOLINER

Ik denk dat het ergens in 2006 is geweest dat ik een beetje begon met het ontwerpen van een soort van Renaultoloog vrachtwagen. De kleuren van de website (zwart, oranje, donkergrijs en zilver) kwamen hier duidelijk in terug. Niet lang daarna ben ik een plan gaan maken om zelf een vrachtwagen te gaan kopen en rijden, puur als hobby. Het was nooit mogelijk geweest zonder de volledige steun vanuit mijn vrouw, de kinderen waren nog erg jong toen om mee te beslissen. Met dat plan ben ik aan de slag gegaan en onderdak gezocht bij de toenmalige Renault Trucks dealer: Truck Service Limburg in Tegelen. Daar kreeg ik alle medewerking van de toenmalige bedrijfsleider, werkplaats chef en een aantal top-monteurs die ik tot op de dag van vandaag nog steeds enorm dankbaar ben dat ze mij hebben geholpen dit project te realiseren!

Alles, maar dan ook alles lijkt nieuw

EX-JGT CHARTER

Het plan bestond o.a. andere uit het financiële stuk, het onderkomen tijdens de restauratie, hulp van monteurs, onderdelenvoorziening en de vrachtwagenspuiterij. Allemaal puzzelstukken die moeten samenvallen. In de zomer van 2009 heb ik dan ook een Nederlandse Renault R340 uit 1993 gekocht. Een vrachtwagen die ik al kende uit de tijd toen ik nog bij Mertens werkte. Oorspronkelijk reed hij bij de gebroeders Hak, zij reden op hun beurt charters bij JGT transport (de Jong Grauss). Vandaar het blauwe chassis met witte cabine en blauwe strepen. Na een jaar of 6 in het containerwerk te hebben gezeten ging de R340 eigenlijk al met pensioen bij een komkommerteler hier in de buurt van Deurne. En dat was dan ook de plek waar ik hem steeds zag. Toen ik niet meer bij Mertens werkte en weer bij Hanos aan de slag was gegaan kwam ik dezelfde R340 tegen op internet bij een handelaar in Nijmegen. Ik denk die truck die ken ik, en ja hoor dat was dezelfde als die toen hier in de buurt reed. Het duurde niet lang en de koop was geregeld. Ik heb zelfs nog contact gehad met beide vorige eigenaren, ik was vooral benieuwd naar de reden van wegdoen en de ervaringen van de vrachtwagen. Op deze manier was ik nog meer voorbereid op wat ik kon verwachten.

DE RESTAURATIE

Inmiddels is het ruim 13 jaar geleden dat de R340 volledig uit de restauratie kwam. Tijdens de restauratie heb ik heel veel foto’s gemaakt en zo veel mogelijk geprobeerd het aantal arbeidsuren bij te houden. In totaal zit er meer dan 1000 uren aan werk in, waarvan ik er zelf zeker 600 uur in heb gestoken. De overige uren zitten bij de hulp van de monteurs en het werk bij de spuiterij. Ik ben zelf geen monteur maar heb ontzettend veel geleerd over hoe een vrachtwagen in elkaar zit. Veel heb ik dan ook zelf gedaan aan de restauratie, om te beginnen met heel veel onderdelen uit elkaar halen. Het chassis volledig gestript, de cabine helemaal kaal gemaakt. De motor en de assen zijn aan het chassis blijven zitten, de cabine is er ook niet van af geweest. Tijdens het strippen van de vrachtwagen kom je natuurlijk van alles tegen, ter plaatse altijd bedenken hoe je bepaalde dingen kunt oplossen middels vernieuwen van onderdelen of repareren. Diverse laswerkzaamheden waren er nodig.

Oranje tinten in het interieur

ALTIJD WEL WAT TE DOEN AAN DE TRUCK

Onderdelen heb ik her en der in Nederland, België en Duitsland gehaald. Thuis heb ik ook veel gedaan, alle kwetsbare delen zoals het dashboardklokje enz. heb ik stuk voor stuk schoongemaakt, al dan niet met verf bijgewerkt. Ook de bekleding aan de binnenkant heb ik voor het grootste gedeelte zelf aangebracht of bewerkt. Ja en als dan alles uit de spuiterij komt dan begint het mooiste werk, dan begint het in elkaar zetten en zie je met de week meer en meer een vrachtwagen tevoorschijn komen! In de afgelopen jaren hebben we steeds wat dingen verbeterd of onderhouden. Zo is er een nieuwe radiateur in gekomen, hebben we er andere stoelen in gezet en zijn er andere kleine dingen gedaan. Er is altijd wel iets te doen, of er dient zich altijd wel iets aan, dat hoort nou eenmaal bij een project als dit.

De middenconsole, met ook oranje accenten

Click here

De bovenkastjes en een 27Mc bakje

Click here

ONBEKEND = ONBEMIND

De vrachtwagen staat altijd binnen in een stalling, mede daardoor blijft hij netjes in de lak zitten. Echter door het vele stilstaan is er evengoed sprake van slijtage. Als je nog volop in het beroepsleven zit, dan is er gewoonweg te weinig tijd om er elke week iets mee te doen. En zeker als je bedenkt dat ik ook nog veel andere hobby’s heb zoals de plastic modelbouw en Lego, de hobby Renault 19 enz. Ik denk dat ik 10 tot 15 keer per jaar op pad ben met de vrachtwagen. In de wintermaanden staat hij altijd geschorst in de stalling, maar in de lente en zomermaanden bezoek ik truckshows, open dagen bij dealers, rijd ik toertochten en doe ik mee aan ritten met mensen met een beperking. Ik ben nog steeds ontzettend blij met mijn R340, een verschijning die je in Nederland maar zelden ziet. Wat vooral geldt voor de afgelopen jaren voor Renault is: onbekend = onbemind, chauffeurs die er destijds mee werkten zijn er super enthousiast over, dat is ook zo voor de Renault AE Magnum, veel chauffeurs hebben daarna nooit meer zo een fijne auto gereden. Maar ja, Renault was hier niet stoer genoeg denk ik, alleen met een Scania, Volvo of DAF telde je mee? Geef mij maar Renault, lekker anders dan anderen!

JE KUNT ALLES OVER RENAULT EN ALLES OVER DE RENAULT R-SERIE VINDEN VIA DEZE WEBSITES:

RENAULTOLOOG
RESTAURATIE R-SERIE

Tekst: Eddy Lenders

Fotografie: Nick van Berlo


Vorige pagina


DAF: WEER TRUCK OF THE YEAR!

Ontvang het laatste nieuws van BIGtruck in je mail!

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Volgende pagina


MEGA TRUCKS: MEGA GEZELLIG!