BIGTRUCK RALLYSPORT

DAKAR 2026 IN SAOEDI ARABIË

1 januari gaat de 2026 editie van de Dakar Rally van start in Saoedi-Arabië met aan de start dit jaar negen Nederlandse deelnemers in het truckklassement. Daarmee staan de eerste twee weken van januari traditioneel weer in het teken van deze zwaarste rally ter wereld.

Aan de start staan dit jaar elf trucks met daarin een Nederlander. Zo zit Jos Schotanus aan boord bij de Belg Dave Ingels en is Max van de Grol monteur bij de Litouwer Vidotas Zala, maar wel namens Team de Rooy. Negen rallytrucks zijn volledig Nederlands, hieronder zie je een overzicht van die teams.

Mitchel van den Brink met de MM Iveco Powerstar gaat voor de winst

EUROL RALLYSPORT

De grootste uitdager van de winnaar van vorig jaar, Martin Macik is Mitchel van den Brink met startnummer 601. Hij rijdt voor Eurol Rallysport met een Iveco van MM Technology. Dat is overigens het eigen merk van Macik. Ook zijn vader, Martin van den Brink (nr 606) rijdt met zo’n MM Technology Iveco. Van den Brink junior eindigde in 2024 als derde en vorig jaar als tweede. Of hij die lijn door weet te zetten zal duidelijk worden, straks in de rally. Naast Mitchel zitten Bart van Heun en Jarno van de Pol in de cabine. Martin van den Brink heeft Richard Mouw en Peter Willemsen in zijn team.

KUIPERS JONGBLOED HYBRID DAKAR TEAM

Het Kuipers Jongbloed Hybrid Dakar Team komt ook met twee trucks aan de start. Vorig jaar werd het team nog uitgesloten door de FIA vanwege technische zaken maar dit jaar staan ze er beter voor. Gert Huzink, startnummer 609, rijdt met een door MKR Technology gebouwde Renault Hybride truck, deze keer een torpedo model. Navigator is Hugo Kupper en monteur aan boord is Mario Kress van MKR Technology. De tweede truck van het team is een frontstuur Renault Hybride truck, gereden door Kay Huzink (nr 616) met navigator Rob Buursen en monteur Gait Schoneveld. Die posities werden vorig jaar nog ingenomen door Joël Ebbers en Martin Roesink maar die zijn nog niet hersteld van de gevolgen van de crash tijdens de vorige editie.

Gert Huzink rijdt met deze Renault Hybride truck

Kay Huzink rijdt met deze frontstuur Renault Hybride truck

Vorig jaar werden de trucks afgekeurd, tijd voor revanche

FIREMEN DAKAR TEAM

Richard de Groot (startnummer 607) rijdt de Iveco truck van het Firemen Dakar Team, samen met navigator Martijn van Rooij en monteur Jan Hulsebosch.

Het Firemen Dakar Team met de door MM geprepareerde Iveco

De technische keuring is inmiddels achter de rug

De Groot Sport komt met twee nieuwe Iveco Powerstars aan de start

DE GROOT SPORT

Ook de beide broers Ben (nr 611) en William (nr 612) kozen voor MM Technology en lieten daar hun Iveco Powerstar trucks opbouwen. Vorig jaar brak Ben nog zijn duim bij een aanrijding met een local maar dit jaar staan de beide fruithandelaren weer fris en fruitig aan de start met nieuwe spullen.

LEEUW RALLYSPORT

Nieuw in de Dakar is Marnix Leeuw met startnummer 620. Hij rijdt met een door Team de Rooy gebouwde Iveco Powerstar, samen met navigator Marco Siemons en monteur Bert van Donkelaar. Voor Marnix is alles nieuw, hij reed in mei zijn eerste kilometers in de Baja Europe rally maar hij kan leunen op zijn ervaren bemanning. Marnix is de zoon van ex-Dakar deelnemer en rijschoolhouder Marc Leeuw.

Leeuw Rallysport testte de Iveco uitvoerig in de Baja rally

De Iveco Powerstar van Leeuw Rallysport, gebouwd door De Rooy

TEAM DE ROOY

Team de Rooy, ooit legendarisch met Dakar overwinningen voor Jan de Rooy, later zijn zoon Gerard de Rooy en recent nog met Janus van Kasteren, is nu vooral een service team. Naast de truck van Marnix Leeuw komt het team aan de start met de Litouwer Vaidotas Zala (nr 604). Aan boord zitten de Nederlander Max van Grol en de Portugees Paulo Fiuza.

Marnix Leeuw hoopt op 13 januari deze foto te kunnen herhalen

WEER GEEN KAMAZ TEAM

Net als de vorige jaren doet het Kamaz team niet mee vanwege de sancties. Kamaz was jarenlang vrijwel onoverwinnelijk maar sinds de sancties strijden andere teams om de prijzen. Tussen alle Iveco Powerstar geweld met de trucks van MM Technology en Team de Rooy valt de Buggyra Racing op van Soltys. De nieuwste versie heet de ‘Invictus’ oftewel de onoverwinnelijke. Rijder Martin Solcis vertelt dat de truck vooral lichter is dan voorheen. De Buggyra staat op een Tatra chassis met onafhankelijke wielophanging.

De bijzondere Buggyra van Martin Solcys op een Tatra chassis

Iep van der Meer


Vorige pagina


MEGA TRUCKS: MEGA GEZELLIG!

Ontvang het laatste nieuws van BIGtruck in je mail!

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Volgende pagina


BIGTRUCK PODCAST #6