BIGTRUCK REPORTAGE
VERSE VIS: VAN BOOT NAAR BORD
VEBATRANS VERTROUWT OP DAF
Vebatrans is gespecialiseerd in het vervoer van, hoe kan het ook anders op Urk, verse vis. Daarvoor zet het bedrijf een vloot in van 17 DAF XG480 trekkers met Schmitz Cargobull koeltrailers. Vebatrans was er snel bij toen DAF met de NGD serie uit kwam. Wij zijn benieuwd naar de ervaringen tot nu toe.
Vebatrans is het bedrijf van Dubbele Bakker en zijn twee zonen. Het bedrijf komt voort uit de visserij en het vervoer van verse vis is dan ook de specialiteit van Vebatrans. ,,’Van boot naar bord’ is ons motto, want wij vervoeren vis vanuit de havens in West-Europa naar de veiling, vervolgens naar de kopers en verwerkers en daarna vaak naar de klant’’, aldus de directeur met de typisch Urker voornaam. Het werkgebied van Vebatrans strekt zich uit vanaf de Golf van Biskaje tot Noorwegen, maar ook de Engelse havens worden regelmatig aangedaan.
De vloot van Vebatrans bestaat sinds de DAF NGD serie werd uitgebracht vrijwel volledig uit DAF XG480 trekkers. Vrijwel volledig, want er lopen nog een paar lokale trucks van andere merken op Urk. ,,Wij reden met een gemengd wagenpark maar toen DAF met dit nieuwe model kwam claimden ze een 10% lager brandstofverbruik. Toen ik dat hoorde heb ik meteen het hele wagenpark vervangen, hier bij een bak koffie. Die claim van de DAF verkoper blijkt overigens gewoon gehaald te worden, want de trucks lopen probleemloos 25 liter op 100 kilometer, en vaak zelfs zuiniger’’. De nieuwe DAF trekkers staan voor 17 nieuwe Schmitz Cargobull koeltrailers met Schmitz koelmotoren. ,,Er lopen er nu zeventien, maar er staan nog zeven in bestelling. Als die er zijn is het complete trailerpark ook vernieuwd’’, aldus Dubbele.
Chauffeurs die voor Vebatrans werken komen vaak uit de visserij, of ze hebben ergens een link met die bedrijfstak. Dat moet ook wel, want niets is zo grillig als de aanvoer van vis. Wagenparkbeheerder Roelof Hakvoort: ,,Wij moeten klaar staan in de havens als de vissersboten aankomen. Dat betekent dat we constant mee zitten te kijken waar de schepen zijn, om daar op te anticiperen. De rit naar zo’n haven is voor ons eigenlijk de ‘retourvracht’ want het gaat om die lading vis. Dat vraagt soms om veel flexibiliteit van de planning en de chauffeurs, want vooruit plannen is lastig. Als zo’n schip dan aankomt is het een kwestie van laden en rijden, want verse vis moet vers blijven. Dat betekent dat de chauffeur dan zijn rust er op moet hebben staan, want eenmaal geladen moet de lading zo snel mogelijk naar de veiling’’. Betrouwbaarheid is dus van groot belang in de bedrijfsvoering van Vebatrans.
VERSE VIS
SCHMITZ TELEMATICS
Bij de keuze voor de Schmitz Cargobull opleggers met koelmotoren van datzelfde merk was de overweging om met één partner in zee te gaan belangrijk. De opleggers zijn voorzien van Telematics, het eigen telematica portaal. Wagenparkbeheerder Roelof Hakvoort: ,,Dat werkt ook met een App op de telefoon en dat is echt fantastisch. Onlangs kreeg ik een melding over een trailer waarvan een velg te heet werd. Ik heb toen de chauffeur gevraagd om dat even te checken, maar later liep de temperatuur al weer terug. Hij was toen onderweg vanuit Denemarken, en bij thuiskomst hebben we alles gecontroleerd. Toen bleek dat er bij dat wiel een rembooster lekte. Die hebben we meteen vervangen, maar dat had op een later moment een stranding kunnen worden onderweg. Met die App voorkom je dus echt strandingen en pechgevallen.’’
ONDERHOUDSCONTRACT
De Schmitz opleggers van Vebatrans zijn aangepast door Bouwheer in Zeewolde. Roelof: ,,Wij hebben een speciaal achterportaal laten maken waardoor schades eigenlijk niet meer voorkomen. De achterlichten zitten nu veilig in een RVS constructie, met een steunbalk die de krachten op het chassis afvoert. Verder hebben we zijverlichting laten verplaatsen om schades te voorkomen en zijn bij de Multi Temp trailers de verdampers deels in het plafond gebouwd. Daardoor hebben we minder last van de achterste verdampers bij het laden van kisten vis’’. Onderhoud en service van de opleggers vindt grotendeels plaats in de eigen werkplaats van Vebatrans. ,,De Schmitz koelmotoren zitten in een onderhoudscontract waarbij alles hier op onze locatie wordt uitgevoerd, inclusief de Stek keuringen’’, aldus Roelof.
VOLLEDIG ONTZORGD
Bij de aanschaf van de serie DAF XG 480 trekkers werd een uitgebreid reparatie en onderhoudscontract afgesloten met DAF Trucks dealer Bakker Bedrijfswagens in Zwolle. Roelof: ,,Wij hebben alles daar onder gebracht want zelf sleutelen aan deze moderne trucks moet je niet willen. We hebben mooie afspraken over het halen en brengen van de trucks en dat werkt uitstekend. De relatie met Bakker Bedrijfswagens is prima. Zij begrijpen onze business en ze staan altijd voor ons klaar, terwijl we onderweg terug kunnen vallen op ITS. De auto’s doen het uitstekend, vooral qua verbruik. Ook de chauffeurs zijn enthousiast over de ruime XG cabines. Dat er bij een nieuw model zich wel eens een probleem voordoet is volstrekt logisch, maar het gaat erom hoe dat opgelost wordt en dat is bij Bakker Bedrijfswagens uitstekend geregeld.’’
Iep van der Meer