BIGTRUCK REPORTAGE
HOE CONFIGUREER JE EEN MAATWERKTRUCK?
De Volvo FH 10x4 van Van Hooft Transport uit Hoevelaken is een indrukwekkende machine. Jazeker, machine, want de belangrijkste taak van deze truck is niet rijden, maar hijsen! Achter de cabine staat namelijk een indrukwekkende Erkin-autolaadkraan met een capaciteit van 225 ton/meter. Het is zelfs de zwaarste opvouwbare autolaadkraan van Europa. Wij gingen met chauffeur Nico Boshuizen op pad met deze superdikke Volvo, om meer te weten te komen over het werken met zo’n kraan.
Van Hooft heeft veel werk met de upgrading van het elektriciteitsnetwerk in Nederland. De trucks rijden door het hele land om transformatorhuisjes te plaatsen. Zo is Nico vandaag op pad naar het Friese Hurdegaryp waar er een geplaatst moet worden. Dat past qua maat prima achterop en ook het gewicht blijft precies binnen het laadvermogen. Dat is namelijk ruim 13 ton. Na plaatsing van de unit rijdt hij vervolgens naar Harkema, waar collega Bob van Oosterom met twee van dezelfde exemplaren klaar staat - alleen zonder kraan, dus Nico komt hem ondersteunen. Die plaatst één van de twee kasten, om vervolgens de tweede zelf achterop mee te nemen naar het volgende losadres.
Bij de keuze voor het juiste chassis onder zo’n voertuig komt heel wat kijken. Het begint allemaal met de enorme autolaadkraan van, in dit geval, het Turkse Erkin. Dat merk wordt in Nederland gevoerd door CCH in Halsteren en aan de hand van de specificatie van die kraan wordt er een chassis geconfigureerd. Dat is een uitdaging, want de kraan weegt inclusief de opbouw alleen al ruim 27,5 ton! Dat enorme gewicht moet goed worden verdeeld over de assen. Niet verwonderlijk dus, dat in dit geval gekozen is voor een vijfasser.
ZWARE ERKIN-KRAAN
AF-FABRIEK CHASSIS DAT VOLDOET AAN DE SPECIFIEKE EISEN
Voor Van Hooft is de Volvo FH 10x4 het ideale werktuig. “De keuze viel op Volvo Trucks omdat dit merk af-fabriek chassis levert die voldoen aan de specifieke eisen voor het opbouwen van zo’n enorme kraan”, zegt Maarten Bos van Van Hooft Transport. “Zo zijn Volvo trucks leverbaar met luchtgeveerde 10-tons voorassen, wat nodig is voor dit gewicht. De voorassen van onze FH-bakwagen zijn verder uit elkaar geplaatst dan standaard. Standaard is de as-afstand 1995 mm, in dit geval is dat 2245 mm. Dit is gedaan om ruimte te maken voor de steunpoten van de Erkin-kraan.”
De beide trekassen van de volledig luchtgeveerde bakwagen zijn beide goed voor 9,5 ton en de gestuurde sleepas staat voor 10 ton op het kenteken. Dat laatste is het gevolg van de TAG-XL uitvoering, waarbij de achteras in widespread opstelling is geplaatst. Het complete chassis is dus zo uit de fabriek gerold, inclusief de verplaatste tweede- en vijfde as. Dankzij die aanpassing is de truck op kenteken goed voor 49 ton GVW. Maarten Bos vervolgt: ”Naast genoemde voordelen heeft Volvo veel kennis in huis voor dit soort maatwerk voertuigen. Er is vooraf dan ook het nodige overleg geweest tussen Volvo Trucks Nederland, dealer Harbers Trucks en carrosseriebouwer CCH.”
Een andere belangrijke optie, is dat het chassis aan de voorzijde doorloopt. Ofwel: er is één complete chassisbalk, inclusief de benodigde versteviging voor de extra krachten. Hierdoor is het relatief eenvoudig om aan de voorzijde een steunpoot te bouwen. Bij andere merken moet daarvoor het chassis verstevigd worden, waarbij zelfs de cabine gedemonteerd moet worden. Doordat Volvo deze af-fabriek levert, wordt hier veel tijd en geld uitgespaard: met zo’n chassis kan de opbouwer meteen aan de slag.
Verder is de truck besteld met de uitlaatdemper aan de rechterkant, tussen de eerste en tweede as. De eis van Van Hooft was daarbij wel dat de bakwagen binnen de tien meter totale lengte zou blijven, in verband met de limiet voor de Amsterdamse binnenstad. Achter de kraan blijft een laadbak over van 4,5 meter. Met de demontabele opleggerschotel kan de truck opleggers meenemen en dankzij de vangmuilkoppeling kunnen ook aanhangwagens worden meegenomen. Verder is er een afneembare laadbak gebouwd van 6,2 meter, waarop bijvoorbeeld 20ft containers passen. Het maakt dat de truck optimaal inzetbaar is.
EEN VERSTEVIGD CHASSIS MET VEEL MOGELIJKHEDEN
MAKKELIJK EN SECUUR MANOEUVREREN
Maar er waren meer redenen voor Van Hooft om voor deze truck te kiezen. Zo is Volvo Dynamic Steering (VDS) ideaal voor deze toepassing. Ondanks het zware gewicht op de stuurassen, is manoeuvreren kinderspel dankzij de elektrisch-hydraulische stuurbekrachtiging. Een andere optie die uitstekend past bij de inzet van Van Hooft, is de I-Shift versnellingsbak met kruipversnellingen. Daarmee kan op zeer lage snelheden tot op de millimeter gemanoeuvreerd worden - zeker in combinatie met VDS.
EMISSIELOOS KRANEN
Dan nog over de kraan: de Erkin World Power ER-225.000 A8+6-autolaadkraan is uitgevoerd met een Fly-Jib en een lier. Hiermee is het bereik maar liefst 33 meter. De kraan is volledig elektrisch aangedreven, waardoor de motor van de truck in rust kan tijdens het werken met de kraan. Dat is ideaal bij bijvoorbeeld het werken in de binnenstad of in een bedrijfshal. De FH zelf rijdt op HVO 100, waarmee Van Hooft zorgt voor 90% CO2-besparing ten opzichte van diesel als brandstof.
Doordat Volvo Trucks de chassisbalken en enkele componenten nog voor productie in gedetailleerde 3D-tekeningen kon aanleveren bij de opbouwer, kon in Halsteren al begonnen worden met de bouw van het hulpframe. Onder zo’n kraan zit namelijk een compleet eigen chassis, wat om het truckchassis heen valt. Op het moment dat de kraan actief is, hangt het truckchassis als het ware aan de kraan, wat de basis vormt voor veilig hijsen. Het resultaat is een indrukwekkende machine die in de praktijk goed bevalt. Zelfs zo goed, dat een tweede voertuig met dezelfde configuratie momenteel in bestelling staat!
GEDETAILLEERDE TEKENINGEN VOOR DE OPBOUWER
Iep van der Meer