BIGTRUCK REPORTAGE
DE TRANSFORMER VAN S. VAN HOLSTEIN TRANSPORT
BIGTRUCK REPORTAGE
DE TRANSFORMER VAN S. VAN HOLSTEIN TRANSPORT
Het is zo’n grijze decemberdag waarop je je afvraagt of de zon überhaupt wel is opgekomen. Gelukkig brengt het oranje van de vrachtwagens van S. van Holstein Transport wat kleur in het Westland. We zijn op pad met de allernieuwste krachtpatser van het bedrijf.
In het donker vangen we de eerste glimp op van de nieuwste aanwinst. Als we de deur van de loods naderen, knipt het licht in de loods automatisch aan en straalt het oranje ons tegemoet. Twee weken oud is hij pas: de vijf assige Scania R560 Super van S. van Holstein Transport. Direct is duidelijk dat we hier niet met een normale vrachtwagen te doen hebben. De dagcabine van de Scania valt bijna in het niet bij de opgevouwen kraan erachter.
We moeten nog even geduld hebben om de kraan in actie te zien. Eerst maken we kennis met chauffeur Erwin Zwaansdijk (38). Te midden van een complete dierentuin drinkt hij zijn koffie. We zien katten, een hond, vissen en schildpadden. Vanaf de tafel probeert een blauwgele ara onze aandacht te trekken. Op de planning sluipt een wit kitten over de bureaus. “Tsja”, verklaart Erwin. “Sander van Holstein houdt van dieren.”
ZWARTE GEVAARTE
Even later zijn we op weg. Met een lengte van 12 meter en vijf assen is de Scania geen kleine jongen, maar Erwin stuurt routineus over de smalle weggetjes in het Westland. Fietsers en voetgangers op de weg trekken zich weinig aan van het oranje gevaarte maar Erwin laat zich niet van de wijs brengen. Erwin is erg te spreken over het rijgedrag van zijn nieuwe vrachtwagen. Met drie gestuurde assen is de Scania erg wendbaar. Dankzij luchtvering rondom is hij bovendien erg comfortabel.
In Monster stuurt Erwin een krappe binnenplaats op. Hier is de dakkapel geproduceerd, die we vandaag gaan plaatsen. Nu is het eindelijk tijd om de forse kraan achter de cabine in werking te zien. Eerst schuift Erwin de stempels uit. Dan, met een enkel piepje, komt de kraan tot leven. Dichter bij een echte transformer ga je niet komen: geleidelijk vouwt het zwarte gevaarte zich uit tot hij boven de omliggende loodsen uit torent.
VERWAARLOOSBAAR
Erwin is niet echt meer onder de indruk van de kraan. Rustig bevestigt hij de kettingen aan de haak. Al 4,5 jaar rijdt hij met een kraan bij Van Holstein, al was zijn vorige een stuk kleiner. De kraan op de nieuwe Scania is het echte werk: een Effer 1405. Deze 140 ton-meter kraan kan 15 keer uitschuiven: 9 hoofdmast delen en 6 delen in de jib. Zo bereikt hij een hoogte van maximaal 40 meter.
De kraan heeft totaal geen moeite met de dakkapel, die dan ook al snel op de vrachtwagen staat. We gaan op weg naar Honselersdijk, waar hij geplaatst moet worden. De dakkapel weegt maar zo'n 900 kilo: een haast verwaarloosbaar gewicht voor de Scania. Ter vergelijking: alleen de Effer-kraan weegt al ruim 12 ton. Dan tellen we de hulp frames om de kraan te bevestigen nog niet eens mee.
DICHT BIJ HUIS
Zijn vader was chauffeur, dus het is niet gek dat Erwin achter het stuur belandde. Zodra het kon, haalde hij zijn groot rijbewijs. Erwin reed in de groupage en met een dieplader in de kassenbouw. Toch vindt hij zichzelf geen chauffeur. “Ik ben meer een kraanmachinist”, zo legt hij uit. “Kranen is veel leuker dan heel de dag rijden. Geen dag is hetzelfde.”
Meestal blijft Erwin in de buurt van het Westland: niet verder dan Den Haag of Rotterdam. Af en toe een ver ritje is leuk, maar niet te vaak. De Scania heeft dan ook geen slaapcabine. Met een verhoogd dak en ruimte achter de stoelen is de cabine ruim genoeg. Dankzij de vijf assen is er ook geen ruimte voor een grote dieseltank. “Ik heb meer hydraulische olie bij me dan diesel”, lacht Erwin. De vorige dag reed Erwin naar de Maasvlakte om een bovenloopkraan te hijsen. Voor Erwin is dat al ver genoeg.
“Laat mij maar gewoon een beetje rommelen en doen”, lacht Erwin. “Lekker heel de dag bezig zijn, dat vind ik het leukst. Ik rijd dan wel niet zoveel, maar ik ben de hele dag lekker bezig met vrachtwagens. En ik ben onder de mensen, dat vind ik ook fijn.” Thuis wachten bovendien zijn vriendin en dochters Zoë (8) en Fay (1), die blij zijn dat Erwin niet dagen van huis is.
Na een korte rit door het Westland komen we aan in een woonwijk in Honselersdijk. Hier, bij het laatste huis in de straat, moet de dakkapel op het dak. De Scania blokkeert de hele straat, zeker nadat de stempels zijn uitgeschoven. Erwin kraant regelmatig dakkapellen voor dit bouwbedrijf, dus hij kent de monteurs goed. Direct vliegen de geintjes dan ook over en weer. “Hij is dan wel nieuwer, maar hij is niet sneller!” klinkt het al snel vanaf het dak. Erwin kan erom lachen.
LEKKER BEZIG
VEELZIJDIG
De kraan komt weer tot leven en wordt uitgeschoven tot maximale lengte. Alleen zo kan hij over het dak reiken, waar de dakkapel op de achterkant geplaatst moet worden. Voorbijgangers kijken verbaasd naar de enorme kraan die uitvouwt. “Als ik aankom, vragen mensen weleens wanneer de kraan komt”, vertelt Erwin. “Ze snappen niet dat ik de kraan bij me heb.”
Toch is de kraan niet het enige trucje van de Scania. De vrachtwagen heeft meerdere gedaantes. De achterkant van de Scania kan namelijk verwijderd worden, met hulp van hydraulica en de kraan. Er ontstaat dan een kortere bakwagen, wat heel handig is op krappe locaties of met een aanhanger. Onder de laadvloer zit echter ook een schotel verborgen, waardoor de Scania zelfs kan transformeren in een vijf assige zwaartransport trekker.
DAKKAPEL EROP
Als eerste moeten meerdere zakken met bouwafval van het dak worden gehesen. Voor de dakkapel is een groot gat in het dak gemaakt. Eén voor één gaan de witte zakken van het dak naar de oprit van het huis. Ook van achterin de tuin heeft Erwin geen zicht op het dak: hij vertrouwt op de aanwijzingen van de monteurs voor de juiste instructies. Het valt op hoe geroutineerd Erwin omgaat met de afstandsbediening: alsof hij het al jaren doet. Toch werkt hij er pas twee weken mee, na een enkel dagje training.
Rond het middaguur kan dan eindelijk het grootste deel van de dakkapel gehesen worden. De kettingen worden vastgemaakt en de transportbalken verwijderd. Dan gaat de dakkapel van achter op de Scania de lucht in. Zonder enige moeite wordt het gevaarte over het dak gehesen en op de juiste plaats gelegd. Nadat de dakkapel is gemonteerd, volgt nog een kleiner deel. Daarna zit het werk erop. Achteruit rijdt Erwin de straat weer uit.
ANDER GEDAANTE
Erwin legt uit dat dit werk normaal is voor hem. Het plaatsen van dakkapellen, jacuzzi's en zonnepanelen maakt een groot deel van zijn werk uit. Als het moet, kan hij een aanhanger aankoppelen of de Scania inzetten als trekker. Het is maar net wat voor klussen er binnenkomen. Van Holstein Transport is groot in de kassenbouw, dus ook daar komt de nieuwe vrachtwagen goed van pas.
Terug bij het grote nieuwe pand van Van Holstein Transport in Poeldijk toont Erwin nog een andere gedaante van zijn Scania. De kraan is namelijk ook gekeurd als hoogwerker. Aan het uiteinde van de kraan wordt een bak bevestigd en zo gaan we de hoogte in. Al snel torenen we 40 meter uit boven het terrein. Op een heldere dag kun je de zee zien, zo stelt Erwin. Vandaag zien we alleen maar grijs. Behalve onder ons, waar de geparkeerde vrachtwagens fel oranje kleuren. In het midden de nieuwe Scania vijfasser, die vele voertuigen in één is.
Maarten van der Westen