BIGTRUCK RIJ-IMPRESSIE
RIJDEN MET DE FUSO eCANTER
BIGTRUCK RIJ-IMPRESSIE
RIJDEN MET DE FUSO eCANTER
Met de Fuso Canter heeft Daimler Truck al sinds jaar en dag een redelijk uniek voertuig in het programma. Redelijk uniek, want de Fuso range strekt zich uit van bestelwagen tot 8,55 tons truck, en daarmee valt hij, zeker in de elektrische uitvoering, precies in de markt waar vele toepassingen mogelijk zijn. BIGtruck reisde naar Portugal voor een eerste impressie van de nieuwe Fuso eCanter.
De Fuso Canter kennen we al jaren. Het eerste model van de Mitsubishi Light Truck, genaamd Canter, stamt uit 1963, precies zestig jaar geleden dus. De basis van de huidige cabine zag in 1978 het levenslicht. Sindsdien is er veel veranderd aan de cabine, maar de body in white is in die 45 jaar ongewijzigd. En wij maar denken dat de DAF 95, later XF, een oude cabine had! Op zich is het razend knap wat de ingenieurs er al die jaren aan gedaan hebben, want het nieuwste model oogt nog steeds goed.
GEVEERDE STOEL
Het uiterlijk van de Fuso eCanter is gemoderniseerd, en dat geldt ook voor het interieur. Het hele dashboard is nieuw, met modieuze oranje uitstroomopeningen voor de ventilatie. De chauffeursstoel heeft een armsteuntje en is voorzien van vering die instelbaar is naar gewicht. Met de lege Fuso op de slechte Portugese wegen is dat wel een must overigens. Naast de chauffeur kunnen er twee passagiers mee in de Canter. Dat geldt zowel voor de twee meter brede versie als voor die van 170 cm, maar in die laatste zit je niet heel ruim met drie man. Verder is er een LED display waar onder meer informatie te vinden is over de hoeveelheid stroom er aan boord is.
TOT 200 KILOMETER
Helemaal nieuw is elektrisch rijden niet voor Fuso. Het merk kwam vijf jaar geleden al met de eerste versie, en dat betekent dat er al vijf jaar en acht miljoen kilometer ervaring is opgedaan met deze techniek. De nieuwe eCanter heeft echter een compleet nieuwe aandrijflijn, met een motor die bij de achteras is gesitueerd. Daardoor is er meer ruimte voor accu’s in het chassis. Afhankelijk van de wielbasis die uiteenloopt in zes stappen van 250 tot 475 centimeter is er ruimte voor één, twee of drie accupakketten. Dit maakt een actieradius mogelijk tussen de 70 kilometer en maximaal 200 kilometer.
ePTO
De nieuwe eCanter is leverbaar in maar liefst 42 uitvoeringen, waarbij de kleinste ook met BE rijbewijs te rijden is. Het totaalgewicht loopt uiteen van 4,25 ton tot 8,55 ton. De lichte varianten hebben 110 kW aan boord, de zwaarste versies krijgen 129 kW mee. Nieuw is dat er nu ook een ePTO leverbaar is, die eigenlijk geen PTO is. Het is namelijk een aparte elektromotor, die gevoed wordt vanuit het accupakket. Met deze PTO kan bijvoorbeeld een elektrische koeling worden aangedreven, of een autolaadkraan of kipper.
AC EN DC LADEN
Wat het laden van de accu’s betreft, is de Next Generation eCanter compatibel met alle netspanningen in de belangrijkste landen. De lader ondersteunt laden met zowel wisselstroom (AC) als gelijkstroom (DC). De laadstandaard is het Combined Charging System (CCS), waarmee tot 104 kW kan worden geladen. DC-snelladen van 20 tot 80 procent van de capaciteit kan al naargelang het accupakket in circa 24 (S), 26 (M) en 39 minuten (L), bij AC-laden (11 en 22 kW) duurt het tussen 4 en 6 uur, al naargelang het accupakket.
PORTUGAL
De Fuso Canter wordt gebouwd in het Portugese Tramagal, vandaar dat we daar in de buurt reden met de nieuwe eCanter. Op en rond het circuit van Estoril konden we de verschillende versies aan de tand voelen. Het leuke van zo’n Canter is dat het eigenlijk een mini truck is, maar dan wel tot volwassen gewichten van 8 ton. Zelfs de smalle versie is leverbaar tot een GVW van 6 ton. Opvallend is de extreem korte draaicirkel van de eCanter, en daarmee is zo’n eCanter toch een razend slimme truckje voor ‘Last Mile Delivery’.
Iep van der Meer