BIGtruck Rij-impressie
VOLVO FM: COMPACT MAAR DAPPER
BIGtruck Rij-impressie
VOLVO FM: COMPACT MAAR DAPPER
Al een tijdje wilden we graag eens een rij-impressie maken met de nieuwe Volvo FM. Door corona viel de introductie in het water. Maar onlangs kon de importeur een muisgrijze demo uitlenen.
Daarmee gingen we rap richting Brabant, om onze trailer aan te koppelen. De FM bleek al snel makkelijk uit de voeten te kunnen. Logisch ook, want met 420 pk uit de dertien liter motor kom je natuurlijk niks tekort, of het zou de wat zwakjes opererende motorrem moeten zijn. Maar eerst even terug naar die introductie. Al snel viel de veel sterkere gelijkenis op met grote broer FH.
Dat heeft voor de chauffeur tot voordeel dat de nieuwe FM van dit merk, aanmerkelijk meer binnenruimte biedt. Daags na de sessie, nam ondergetekende nog even plaats in het vorige model FM, en dat voelde krap en zeker voor wat betreft het uitzicht rond de cabine. Het uitzicht was minder en de ruimte voor de chauffeur voldeed, maar dat was het ook dan.
LAGE INSTAP
De eerste Volvo FM werd geïntroduceerd in 1998 als FM7, FM10 en FM12. De letters FM staan voor Frontstuur Medium, en dat is ook precies wat het is. Met zijn lage instap, grote keuze uit cabines en configuraties- en motoriseringen werd de FM een populaire truck in het Volvo programma. De cabine was in feite een verlaagde FH, met een hogere motortunnel. Vooral de 4x2 trekker met Globetrotter slaapcabine was populair, en daar was zelfs een XL versie van met een iets hoger dak. Daarnaast fungeerde de FM cabine als basis voor de FMX bouwvoertuigen.
TOT 500 PK
Na de introductie van de nieuwe FH in 2012 bleef Volvo nog jarenlang de oude FM verkopen, maar dan met een facelift. Het duurde maar liefst tot 2020 voordat Volvo met de huidige, nieuwe FM op de proppen kwam. Het gaat daarbij weer om een verlaagde FH cabine, maar nu van de nieuwste generatie. Daarbij bleef Volvo trouw aan het concept met twee opstappen en drie cabine varianten. Er zijn in de FM twee motoren leverbaar, namelijk de 11 en de 13 liter, met vermogens van 330 tot 500 pk. De FM420 Globetrotter die wij rijden heeft de lichtste 13 liter motor met 420 pk.
MOTORTUNNEL
De cabine van de nieuwe FM is eigenlijk een verlaagde uitvoering van de nieuwste FH, waardoor veel delen identiek zijn. De deuren zijn echter wel korter dan die van de FH en dat heeft als gevolg dat de zijruiten maar voor de helft naar beneden kunnen. Verder prijkt er in de cabine een forse motortunnel om ook ruimte te bieden voor de 13 liter motor. Ruimte voor Turbocompound techniek is er niet onder de FM cabine, waardoor het maximale vermogen blijft steken op 500 pk. Wij moeten het met 80 pk minder doen, maar dat blijkt geen enkel probleem.
DIGITAAL DASHBOARD
De nieuwe FM cabine ademt licht en ruimte en het dashboard steekt minder ver in de cabine dan bij het vorige model. Dat moet ook niet, want de cabine is nog altijd geen kampioen waar het de lengte betreft. Dat kun je goed zien wanneer je je stoel eens even goed instelt, om vervolgens te concluderen dat je al aardig klem zit tegen een bed, ondanks de inhammen. Het stuurwiel is makkelijk op een ideale positie in te stellen, dus met de zit achter het stuur komt het, als je niet te lang bent, wel goed. Eenmaal daar, zie je een even eenvoudig als mooi digitaal dashboard, dat je op meerdere weergaves kunt instellen. Erg mooi gedaan. Net als in de FH, heeft Volvo ook in de FM een tweede scherm gemonteerd. Hier kun je heel erg veel instellen, tot en met je stuurgevoel aan toe. Eigenlijk is het al een beetje te veel van het goede, want in de normaalste stand die we konden vinden, bleek de FM heerlijk neutraal te sturen. Verder is de demo voorzien van een leder pakket, en daar knapt ie echt van op. Standaard is er veel plastic, bijvoorbeeld op de deurpanelen.
IN- EN UITSTAPPEN
De FM-cabine staat duidelijk lager op het chassis, wat resulteert in een best wel forse motortunnel. Dat is zo’n beetje de enige overeenkomst met het vorige model. Het heeft ook tot gevolg dat twee instaptreden volstaan, en wanneer je met twee man de hele dag aan het filmen en fotograferen bent, ga je dat al gauw waarderen. Minder blij worden we van de lage koelkast, maar eerlijk is eerlijk, er kan voldoende in mee voor een dagtrip. Het is duidelijk dat wij hier te veel verwend zijn door grote cabines die op lange afstanden ingezet worden. Een andere reden om de cabine lager te zetten, is de mogelijkheid om meer verkeer om je cabine heen te zien. Volvo heeft hier een slim extra gemonteerd. De FM wordt geleverd met normale spiegels, maar kan tegen meerprijs worden voorzien van een groothoekcamera in de rechter spiegelsteun. Daarmee pak je een heel groot gebied schuin achter de rechterkant van de vrachtwagen. Dit is echt een mooie oplossing. Chauffeurs die rotondes naderen, hebben ondanks de buitenspiegels van de Volvo goed zicht. Op de een of andere manier kun je er goed tussendoor kijken en zie je fietsers die ook de rotonde over willen steken, op tijd.
INTERIEURDETAILS
Volvo levert deze demo met één bed, en dat is misschien voldoende voor één nachtje. Dat betekent dat er nog ruimte tegen de achterwand is. Daar kan Volvo een kastenwand monteren die goed toegankelijk is, maar bedien de schuifdeuren wel met beleid, het voelde niet al te degelijk. Dat de motortunnel wat aan de hoge kant is, is een logisch gevolg van wat Volvo beoogt met de FM-cabine: een cabine waar de chauffeur snel in en uit kan stappen. Volvo kiest er nog steeds voor om de bediening van de I-Shift aan de stoel te monteren, een keuze waar we niks op tegen hebben. Inmiddels is er wel een elektrische handrem verschenen, daar wen je snel aan.
COMPLEET PLAATJE
Tal van doordachte details, veel meer ruimte dan in de vorige cabine en voldoende vermogen om met 40 ton door het Hollandse verkeer te rijden, biedt Volvo met de FM een aantrekkelijke truck in de zware distributieklasse. Moderne assistentiesystemen en een herkenbaar neutraal Volvo-uiterlijk maken van deze truck een typische boodschappenauto voor kleine en grotere vloten, waarbij frequent losadressen worden aangedaan. Met zijn kekke lampen, flinke portie zicht rondom, een keurige zonneklep en voldoende trekkracht van de motor kun je met deze FM heel veel transporttaken aan.