BIGtruck Reportage
VANAF 2024: CONTROLE TACHO DATA 56 DAGEN
Op dit moment moet je als chauffeur alle data van de afgelopen 28 dagen kunnen laten zien. Dat verandert over ruim een jaar. Vanaf 1 januari 2024 moet je namelijk de data van maar liefst 56 dagen kunnen overleggen bij controles.
De nieuwe regel is het gevolg van het Mobility Package, of Mobiliteitspakket, en dit wordt in heel Europa ingevoerd. Het betekent dat je dus alle overtredingen van de afgelopen 56 dagen in je rugzakje meeneemt. Maar er verandert nog meer. Volgend jaar al, om precies te zijn vanaf 21 augustus 2023, wordt de slimme tachograaf type 2 (SMT2) verplicht voor alle nieuw geregistreerde trucks.
Voor eind 2024 moeten ook alle bestaande trucks met een analoge of digitale tachograaf voorzien worden van die nieuwe ‘type 2’ digitale tachograaf. Voor wie al een smart tacho van de eerste generatie heeft, de zogenaamde Smart Tacho 1, geldt dat die vervangen moet zijn voor 19 augustus 2025. Dus ook wanneer je nu al met een nieuwe smart tacho internationaal rond rijdt, moet je apart nog terug naar de werkplaats om de Smart Tacho 2 te laten installeren.
SMART TACHO 2
Het voordeel van de nieuwe Smart Tachograaf type 2 is dat door middel van GPS data alle grenspassages geregistreerd worden. Je hoeft dan geen landcode meer in te voeren. Ook het laden en lossen wordt voortaan geregistreerd, maar dat moet je wel zelf doen met een knopje. Het doel van dit alles is dat de regelgeving op cabotage eenvoudiger en beter te handhaven wordt. We zien hier nog net te vaak Oost-Europese kentekens van verre landen met een container in het havengebied rijden. Je mag het niet zeggen, maar het zou geen kwaad kunnen om in zulke gevallen even te bekijken of hier geen sprake is van structureel werk, wat natuurlijk niet mag.
ALS JE VOORBIJ RIJDT
Met de huidige Smart Tacho is het op afstand uitlezen mogelijk, dus wanneer je voorbij rijdt. Inspecteurs kunnen een controlepunt opzetten, en wanneer je voorbij rijdt al zien of er iets mis is met de rijtijden. Let wel, dit systeem kan zien of er een kaart in de tachograaf zit, maar niet of die kaart bij de betreffende chauffeur hoort. Hierdoor kan de inspectie meer gericht voertuigen staande houden. Er wordt op dit moment in vijf landen met deze apparatuur geëxperimenteerd, waaronder in Nederland. Als je alles goed in orde hebt met de rijtijden is dat dus een voordeel, want dan zullen ze je meestal gewoon laten rijden.
ENORME VERVANGINGSOPERATIE
De regeling voor het vervangen van tachografen door de ‘Smart Tacho 2’ betekent dat alle internationaal rijdende trucks de komende tijd moeten worden omgebouwd. Die vervangingsoperatie zal tot een enorme hoeveelheid werk zorgen in de werkplaatsen, en dan is het maar te hopen dat de chips voor al die apparaten leverbaar zijn tegen die tijd. Bijkomend probleem is het tekort aan monteurs. Van een overgangsregeling is nog geen sprake op dit moment. Bij de invoering van de Smart Tacho 1 was dat ook niet het geval, wat leidde tot onnodige stilstand bij nieuw opgebouwde voertuigcombinaties. Het ziet er niet naar uit dat autoriteiten van dit werkplaatsdrama iets hebben geleerd.
KLASSIEKERS NIET MEER INTERNATIONAAL
De hele operatie betekent ook dat als je nog met een analoge ‘papieren’ schijf rijdt de pret over is na 31 december 2024. Dat wil zeggen, als je grensoverschrijdend vervoer doet met je oude truck. Het is namelijk gewoon niet mogelijk om oude trucks te voorzien van zo’n nieuwe digitale tachograaf 2.0, domweg omdat zo’n truck niet de data levert die nodig is voor een goede werking. Voor hobbytrucks zoals campers of oude showtrucks zal er waarschijnlijk een uitzondering komen, maar daar mag je dan niks meer mee vervoeren.