BIGtruck Vintage
DE DAF TRUCKS VAN RUTGER HAUER
Over de DAF trucks van Neerlands beroemdste en meest succesvolle acteur Rutger Hauer is al veel geschreven. BIGtruck dook nog een keer in de historie en komt nu met foto’s van zijn eerste DAF, een truck die je nog niet eerder zag en die aan de basis stond van wat we later leerden kennen als de Space Cab.
Rutger Hauer brak in Nederland ooit door als Floris in de gelijknamige televisieserie. Een ridderdrama dat speelde in de middeleeuwen die in 1969 werd uitgezonden. Paul Verhoeven regisseerde deze serie, en dat betekende de start van een intensieve samenwerking met Rutger Hauer. Later speelde hij ook de hoofdrol in films als Turks Fruit en Soldaat van Oranje.
Zijn talent viel ook in Amerika op, waar hij doorbrak met zijn rol in Blade Runner. Later volgden grote rollen waarbij Hauer miljoenen verdiende in de USA. Dat werk bracht met zich mee dat hij vaak voor langere tijd in het buitenland was. Rutger haatte hotels en zocht daar een oplossing voor. Die vond hij in de vorm van een eigen trailer.
CANADESE CONTAINER
Rutger kocht een wide-spread Pacton containerchassis met een Canadese Plywood container waarin hij zelf een interieur wilde bouwen. Tijdgebrek zorgde ervoor dat hij professionele hulp inschakelde van een echte carrosseriebouwer, Jos Visser uit Drachten. Jos Visser Carrosserie stond bekend om zijn vakmanschap en hij bouwde veel verhuisbussen. Later bouwde Visser veel bibliotheek- en schooltandarts bussen die hun weg vonden over de hele wereld. Kortom, bij Jos Visser was Hauer aan het juiste adres. Wij zochten Jos op in zijn woonplaats Ureterp. ,,Het begon eigenlijk met het maken van kisten onder de trailer met daarin onder meer een generator. Later hebben we eigenlijk het complete interieur opnieuw gedaan. Rutger was daar met zijn zwager Marius aan begonnen maar tijdgebrek van Rutger en gezondheidsproblemen van Marius zorgden ervoor dat daar weinig vooruitgang in zat. Marius is niet veel later veel te jong overleden trouwens.
ALTIJD GEWOON GEBLEVEN
Rutger was in die tijd in ons land al redelijk bekend, maar met zijn carrière ging het op dat moment niet heel hard. Jos Visser: ,,Zijn ambities waren groot, maar ik herinner me dat het in die tijd wat tegen zat allemaal. Met de projecten die hij bij ons neer legde, zijn we daar toen heel coulant mee omgegaan, want je merkte aan alles dat het goed kwam. Rutger was een uiterst aimabele figuur om mee om te gaan en hij is altijd een hele gewone vent gebleven. Wel was het een uitgesproken en opvallende figuur, maar dat hoort bij zijn vak. Uiteindelijk begon het allemaal met die oplegger, maar dat was slechts het begin. Het werd uiteindelijk een heel project wat we in fases hebben uitgevoerd,’’ aldus Visser.
WASMACHINE
De container op het Pacton chassis werd steeds verder verbouwd, met onder meer een lederen zithoek, een complete keuken, sanitair en een eigen stroomvoorziening. Jos Visser: ,,Daarvoor hadden we onder de trailer een enorm aggregaat gemonteerd in een kist. Tussen de beide achterassen vonden we nog een plekje voor een wasmachine, want Rutger wilde compleet zelf supporting zijn met die trailer. Ook werd er een soort spoiler voor de container gebouwd, met twee openslaande deuren en een kraantje. Daar paste zijn crossmotor in, en met de trekker er in een hoek onder kon hij die zo op straat zetten. Later hebben we nog een zware laadklep gemonteerd waar hij zijn ingekorte Fiat 500 op kon zetten. Die paste dan achterin, waardoor hij op de set ook altijd een eigen auto bij zich had’’. Inmiddels had de carrière van Rutger Hauer een enorme vlucht genomen, en daardoor kon hij al zijn dromen verwezenlijken. ,,Zo kwam hij met foto’s van een vliegtuigdeur met een trap. Die deur ging omhoog en dan kwam die trap er uit. Of dat ook in die trailer mogelijk was. Natuurlijk kon dat, en vervolgens hadden we weer een project te pakken. Zo was er altijd wel wat, en het was erg leuk om daarin mee te gaan en om zijn wensen om te zetten in de praktijk,’’ aldus Jos Visser.
DE ALLEREERSTE DAF SPACE CAB
Voor de oplegger moest ook een trekker, en zo kwam Rutger Hauer met een met een tweedehands DAF 2800 aanzetten. ,,Daar wilde hij ook wat mee,’’ aldus Visser. ,,We hebben toen een dakverhoging bedacht in lijn met de DAF-cabine. Dat was een kwestie van het dak eraf, een frame lassen en daar beplating omheen. De dakverhoging was als ik me het goed herinner 50 cm hoog en we volgden de lijnen van de cabine, met voor en aan de dakranden een afschuining van 45 graden. De binnenkant werd geïsoleerd en bekleed met hout zoals we dat ook deden bij de bussen’’. Met deze dakverhoging was er een truck geboren die er in die tijd wat merkwaardig uit zag, maar daarmee was het wel de eerste Space Cab ooit. DAF zelf kwam pas in 1984 met de Space Cab, maar al ver voor die tijd bracht Rutger samen met ESA verkoper Jan Nieland een bezoekje aan Eindhoven met de voor die tijd unieke DAF 2800 met het hoge dak. We mogen hem dan ook de geestelijk vader van de Space Cab noemen, want dat bezoekje heeft kennelijk ergens een lampje doen branden.
DAF 3300 SPACE CAB
De DAF 2800 deed geruime tijd dienst, totdat Rutger Hauer een nieuwe trekker kocht. Dat was de DAF 3300 Space Cab met het kenteken BF-98-FN, een truck die uit de eigen demovloot van DAF kwam. Dat betekende dat de oude 2800 verkocht werd, en wel aan D. Oord Jachtvervoer in Ureterp. Tot nu toe konden we nergens een foto vinden van die trekker, maar na wat navraag kwamen we uit bij Tjeerd Lauwers. Hij reed als chauffeur voor D. Oord een paar jaar met de truck door heel Europa. ,,Het was een heel fijne auto, maar trekken deed hij niet echt. Het was nog een 2800 zonder turbo, en vooral in de bergen was dat wel spannend. Ik heb heel Europa door gereden met dat ding, van Joegoslavië tot Spanje, en van het Oostblok tot in Scandinavië. Later is er meende ik nog een andere cabine op gezet omdat de oude verrot was, maar uiteindelijk is de truck gesloopt bij Smilda Trucks’’. Gelukkig heeft Tjeerd onderweg veel foto’s gemaakt van de DAF in zijn derde leven, want foto’s van die truck uit de tijd dat Rutger Hauer eigenaar was zijn er niet. Met deze foto’s, die we mochten lenen is in ieder geval het bestaan van de 2800 Space Cab bewezen, en het kenteken, BD-80-40 bewijst dat deze auto al rondreed ver voordat DAF zelf met een Space Cab op de markt kwam.
ONTHULLING OP LAUSWOLT
De ‘nieuwe’ DAF van Hauer was dus eigenlijk ex demo nummer 9 uit de eigen demovloot van DAF. De originele DAF FT3305 met 330 pk werd op 27-05-1982 op kenteken gezet, en waarschijnlijk kocht Rutger Hauer de truck een kleine twee jaar later. DAF zag de publiciteitswaarde wel in van zo’n beroemde klant, want Hauer was inmiddels één van de grote acteurs in Hollywood. Er was dan ook nauw contact tussen Jos Visser en Eindhoven over hoe het geheel eruit ging zien. Jos Visser: ,,Er werd heel lang gesproken en nagedacht over het uiterlijk, en DAF kwam zelfs met ontwerpen. Rutger wilde echter zijn naam niet heel groot op de trailer, en uiteindelijk hebben we zelf dat ontwerp gemaakt, samen met de spuiter. Rutger Hauer was kleurenblind, en wat hem betreft was de keuze simpel: Wit, grijs of zwart. Het enige wat het wel haalde was het speciale DAF logo wat in Eindhoven ontworpen werd. Dat heb ik zelf nog uit een plaat aluminium gezaagd’’.
FUTURISTISCH
De combinatie werd door Jos Visser voorzien van futuristische zijskirts, waarbij ook de trekker werd aangepakt. Daarbij werden op de vooras na alle wielen afgedekt. Verder werden er ‘white wall’ banden gemonteerd op de hele combinatie. De trekker, vreemd genoeg zonder zonneklep, was voorzien van het extra grote, en speciaal ontworpen DAF-logo in de ondergrille. De onthulling van de truck vond plaats op Landgoed Lauswolt in Beetsterzwaag, naast de boerderij van Hauer. Daarbij waren alle betrokkenen aanwezig, inclusief een hoge delegatie vanuit Eindhoven. Jos Visser herinnert het zich nog goed. ,,Het was allemaal erg chique met dure drankjes en minuscule hapjes. Rutger had een lange jas aan met onderscheidingen, die had hij nog over uit Soldaat van Oranje. Daaronder droeg hij een felkleurige blouse. Dat was in schril contrast met de jasje-dasje outfit van de delegatie uit Eindhoven’’.
BOONSTRA NUIS
Rutger Hauer reed graag zelf met de combinatie, die ook een aantal keren in Amerika is geweest. Naar de Europese filmsets reed hij vaak zelf, en dat was vaak in Spanje, maar later ook in Hongarije. Daar had hij een project waarbij hij nieuwe acteurs de fijne kneepjes van het vak leerde. Jaren later is de truck ooit verruild voor een tweedehands DAF CF 85 SpaceCab. Die trekker was zwart, en de trailer is in die tijd ook overgespoten. De DAF 3300 Space Cab werd verkocht aan Boonstra Transport uit het Groningse Nuis. Boonstra liet de truck weer origineel maken, dus met het logo in de bovengrille en zonder de nogal exotische zijskirts. Ook liet hij de truck overspuiten in zijn eigen bedrijfskleuren, maar de trekker bleef daarmee wel bewaard voor het nageslacht.
DE TRAILER IS NOG ORIGINEEL!
De oplegger werd een half jaar voor het overlijden van Rutger Hauer verkocht, maar niet lang daarna weer te koop gezet. De huidige eigenaar, Willem Keesom, kocht hem maar de oplegger was niet meer in nieuwstaat zeg maar. ,,Er was schade mee gereden aan die zijskirts, en ook technisch werkte er niet veel meer. Ik ben wel een jaar bezig geweest met het herstellen van de schades en met het functioneel maken van alle apparatuur. Gelukkig was het interieur nog helemaal origineel, en dat hou ik uiteraard zo. Ik ben een groot filmfan, en Rutger Hauer is toch echt één van de Nederlandse helden wat mij betreft. Ik wil de trailer zo origineel mogelijk houden en gebruik hem voor truckshows, en af en toe als camper’’. Voor de oplegger staat nu een prachtige originele DAF 95 500 Space Cab met een Cummins motor. Met de trailer er achter is dat een prachtige combinatie die we volgend jaar op onze BIGtruck Trophy hopen te verwelkomen!
NEOPLAN
Een ander voertuig dat in het bezit was van Rutger Hauer was een enorme, drie assige Neoplan dubbeldeks touringcar. Jos Visser: ,,Rutger vroeg of ik met hem naar Anema Trucks in Alkmaar wilde om die bus te bekijken. Het bovendek was zwaar beschadigd door een aanrijding met een lage brug, en ik moest een calculatie maken van de kosten om dat te repareren. Zogezegd zo gedaan, en dat was een behoorlijk bedrag. Niet alleen het bovendek, maar ook het achterportaal was namelijk beschadigd. Groot was dan ook mijn verbazing toen hij met het ding aan kwam rijden in Drachten. Ik had nooit verwacht dat hij dat ding zou kopen, maar dat betekende wel meteen weer werk aan de winkel’’. We hebben die touringcar compleet hersteld, met onder meer een nieuwe achterkant en dak. Ook die bus werd compleet ingericht, onder meer met een op maat gemaakt RVS bad op het bovendek. Dat kon er alleen maar in omdat het dak er toch al van af was. Het plafond boven dat bad werd volledig bekleed met spiegels. Die bus is later verkocht aan, ik meende het Lamborghini Racing team,’’ aldus Jos Visser.
En zo hebben we toch weer een stukje Nederlandse truck geschiedenis ontdekt, met unieke foto’s van de eerste DAF 2800 van Rutger. Met dank aan Jos Visser, Tjeerd Lauwers, Joris Smits en Willem Keesom en ESA Trucks.